Bab 82

6.3K 84 1
                                    

 picture above: megan fox as yvone🔯🔯🔯

 

     Darius terus menatap ke arah wajah papa dan mamanya silih, berganti sambil mengetap bibirnya sendiri. Pertanyaan papanya sebentar, tadi kembali tergiang-giang di cuping telinganya semula 'Papa, tak sangka Darius sanggup memalukan papa dan mama sampai macam ni, sekali! Mana kami nak letak muka ni, kalau video sex kamu tu menjadi viral, nanti! Memang patut pun isteri kamu tu pergi tinggalkan kamu. Yalah! Tak ada perempuan yang sanggup bersuamikan seorang lelaki yang penipu seperti kamu ni, Darius'. Penipu? No, aku bukan seorang lelaki yang suka menipu perempuan! Pa, Darius tak bersalah! Aku telah diperangkap! Diperangkap oleh perempuan sial tu! Kristy, kau akan dapat jugak balasan dari aku, nanti! Jerit hati batin Darius di dalam lubuk hatinya sendiri.
      "Pa!...Ma!...Tolonglah, percaya Darius memang tak bersalah dalam hal, ni! Ada orang yang sengaja, ingin memerangkap, Darius!" Terang Darius dengan wajah cuaknya. Dia harap mama dan papanya tidak membuat andaian, mereka sendiri sebelum mendengar sendiri kebenaran daripada mulutnya, itu.
     Terjegil terus biji mata tuan Carlos selepas mendengar penerangan daripada Darius sebentar, tadi. Di perangkap? Pelik? Siapa punya angkara pula kali, ni? Takkan ada bersangkut paut dengan Draco sahabat baik anaknya tu lagi? Ataupun ada orang yang sengaja ingin menjatuhkan reputasi satu-satunya anak tunggal lelaki kesayangannya, itu! Berjela-jela persoalan terus menyesak masuk ke dalam akal fikiran tuan Carlos pada ketika, ini. Dia sendiri bingung dan sukar untuk percaya Darius boleh melakukan perkara yang boleh memalukan dan menjatuhkan maruah keluarga dan reputasi dirinya -sendiri. Imposibble! Tuan Carlos yakin anaknya bukan orang yang sebegitu. Jauh di sudut hatinya dia juga meyakini memang ada orang yang sengaja ingin berniat jahat dengan memerangkap diri anaknya, itu.
     "Dah, lah bang! Saya yakin Darius tak bersalah dalam hal, ni!" Ujar puan Sandra yang daripada tadi hanya, menjadi pendengar setia perbualan di antara suami dan anaknnya, itu.
    Tersentak seketika, tuan Carlos apabila di sapa secara tiba-tiba oleh puan Sandra sebentar, tadi. Wajah berkedutnya ditoleh dengan segeranya ke arah isterinya yang sedang duduk bersebelahan dengan dirinya, itu. Meskipun, sudah agak berusia wajah wanita itu masih nampak jelita di pandangan mata tuan Carlos. Bukan setakat jelitanya sahaja, yang memikat hatinya. Sikap baik, bijak dan tolak- ansur isterinya itulah yang membuatkan hubungan perkahwinan mereka boleh bertahan selama, 30 tahun.
     "Baik, lah papa bagi Darius satu peluang lagi!"
     "Betul, kah ni pa? Pa dah ta....Belum sempat, Darius ingin menghabiskan percakapannya tuan Carlos terus mencelahnya. Mati terus butir bicara Darius, dibuatnya.
     "Darius! Biar papa abis cakap dulu!"
     "Sorry, pa!" Ucap Darius dengan wajah merah padamnya selepas mendengar teguran selamba daripada papanya akan sikap tidak sabar dan kelam-kabutnya sebentar, tadi. Adoi! Calm downlah sikit, Darius! Tak payah, lah nak gelabah sangat! Desis hati kecilnya sendiri sambil tersengih ke arah mamanya yang di saat ini begitu leka, memerhatikan segala tingkah-lakunya.
     Reaksi, puan Sandra apabila melihat sikap Darius tadi hanya, menggelengkan kepalanya sambil membalas senyuman anak tunggal lelaki kesayangannya, itu. Manakala, tuan Carlos pula terus menyambung perbicaraanya semula sambil mengenggam dengan eratnya jari-jemari tangan puan Sandra dengan eratnya. Dia amat mengharapkan kekuatan daripada isterinya, itu. Perlahan-lahan wajahnya ditolehkan semula ke arah Darius yang masih lagi menantikan jawapan daripada mulutnya itu. Terlihat jelas riak, kerisauan pada wajah anaknya di kala, ini. Dia kemudian, menghelakan nafasnya perlahan-lahan.
     "Papa dan mama boleh maafkan kesalahan Darius, ni! But with one, condition! Papa nak Darius berbaik-baik semula dengan Deya serta, bawa dia berjumpa dengan kami berdua. Eerr...kalau boleh papa nak Darius bawa Deya balik ke rumah malam ni, jugak!"
     Terpaku terus Darius setelah mendengar arahan papanya sebentar, tadi. Adoi! Papa ni, baru nak tarik nafas lega sikit dah suruh buat benda macam tu, pula! Masaalahnya sekarang ni, nakkah Deya berbaik-baik dan ikut dengan aku balik ke rumah papa dan mama malam ni, jugak? Eerrghh! Isskk, kusutlah fikiran aku kalau macam, ni! Rungut Darius di dalam akal fikirannya sendiri sambil menatap kejap ke arah wajah mengharap papa dan mamanya di waktu, ini.
     "Jadi, apa keputusan Darius sekarang? Setuju tak dengan syarat papa dan mama tadi, tu?!"
     Tersedar terus Darius daripada lamunan panjangnya sebentar, tadi. Pertanyaan papanya itu tidak terus di jawab olehnya. Dia sebaliknya, bingkas bangun daripada kerusinya sambil berjalan mundar-mandir di hadapan meja makan. Sementara itu, tuan Carlos dan puan Sandra pula, hanya memerhatikan Darius berjalan mundar-mandir sambil menantikan jawapannya dengan perasaan berdebar-debarnya. Mereka berdua jugak kalau boleh tidak mau, Darius dan isterinya sampai bercerai. Harap-harap Darius dapatlah membuat keputusan yang bijak dan tidak menghampakan hati mereka berdua.
      Oh god! What i should do, now! Desis hati kecil Darius sambil menoleh sekilas, ke arah wajah papa dan mamanya. Alamak! Ini yang buat aku kalah, ni! Bisik hati kecilnya sendiri sejurus, melihat ke arah wajah kedua ibubapanya sebentar, tadi. Tak sanggup pula dia ingin menghancurkan niat keduanya yang mau melihat dia berbaik dan bersatu semula dengan Deya, isterinya itu. Alah! No more thingking again, Darius! kau bawak je Deya balik malam, ni! Selesai semua masaalah kau, tu! Come on bro, gentleman, lah sikit! Bisikkan-bisikkan halus yang menerpa ke arah relung hati Darius di saat, ini mententeramkan semula kegelisahan yang beraja di dalam hatinya seketika, tadi. Huh! Tawakal je, lah dengan Allah Darius! Getus hati kecilnya sendiri sambil menganggukkan kepalanya perlahan-lahan sebagai tanda bersetuju dengan syarat papa dan mamanya sebentar, tadi.
      "Well done, Darius! Macam ni, lah anak papa!" Ujar tuan Carlos dengan perasaan amat gembiranya sambil bangkit, bangun daripada kerusinya diikuti juga oleh puan Sandra lantas, meluru dengan segeranya ke arah Darius dan keduanya terus mendakap dengan erat dirinya. Tersentuh terus hati kecil Darius, dibuatnya.
      "Thank's pa! Ma!" Ucap Darius dengan perasaan girangnya sambil membalas dakapan papa dan mamanya, itu dengan perasaan bersyukur sebab masih diberikan peluang untuk membaiki diri serta, memaafkan kesilapan tidak sengajanya, itu.

Dia pencuri hatiku.Where stories live. Discover now