f o u r

275 17 4
                                    


((This part only Hayyra's pov)) ♥

Seusai solat asar bersama Haqqaira, segera aku menyiapkan diri untuk keluar bersiar-siar ditepi pantai. Inilah rutin harian selama bercuti di sini.

Aku bersama Haqqaira dan juga Hayyan menghabiskan petang kami bersama di luar chalet yang kami nginapi ini.

"Ramai betul pelancong hari ni kan" kata Haqqaira setelah melihat keadaan seluruh pantai.

"Biasalah, holiday kan" balasku pula. Hayyan yang berada diantara aku dan Kak Haqqaira sedang teruja mencari kerang yang berselindung disebalik pasir.

Selesai meneroka keindahan pantai ini, kami segera menuju ke arah satu pondok yang dipenuhi dengan bangku. Walaupun kaki hampir tiada tenaga untuk berjalan, namun melihat keindahan ciptaan tuhan mampu menghilangkan rasa kepenatan itu dengan automatiknya.

Haqqaira dan Hayyan sudah mula mengabaikan aku yang berada dihujung bangku ini

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Haqqaira dan Hayyan sudah mula mengabaikan aku yang berada dihujung bangku ini. Sungguh gadget memiliki pengaruh yang amat kuat!

Haqqaira leka dengan aplikasi instagramnya.

Hayyan pula, tidak habis-habis dengan mobile legend-nya.

Aku? Mereput hawau~

"Ehem! Korang nak apa-apa tak? Air or something?" Soalku tiba-tiba.

Disebabkan bosan yang amat, idea ini sahaja yang mampu menyelamatkan hilang rasa bosan tersebut. Stress melihat kakak dan adik yang sudah ditelan arus internet erk.

Soalanku diendahkan. Tiada respon dari pihak Hayyan dan Haqqaira.

"Hello?! do you want some juice??!" Soalku lagi, kelantangan suaraku mulai tinggi. Mereka membuatkan mood aku terbang ke angkasa lepas bersama unicorn.

Masih tiada respon. Aku memandang mereka berdua dengan pandangan marah. Aku bangun dari bangku yang aku duduki tadi, segera kaki melangkah mencari gerai jualan yang berdekatan. Daripada layan tunggul, lebih baik layan pakcik jual coconut shake-shake uolss.

Pakcik yang menjual coconut tersebut memandang ke arahku. Dia mengukir senyuman kepadaku. Wo wo husnuzon, pakcik tu nak dapat pahala. Jadi, dia sedekahkan senyuman kepadaku. Senyum-kan-sedekah.

Aku membalas kembali senyuman tersebut. Mujurlah tidak ramai digerai ini, tak adalah mereput menunggu giliran.

"Pakcik, nak coconut shake satu! " kataku.

"Coconut special untuk kamu! Sebab ini last coconut shake untuk harini. Maklumlah ramai sangat beli, dah tinggal sikit je air yang ada. Tapi, kamu beruntung sebab orang terakhir untuk coconut shake yang terakhir" pakcik itu menjelaskan ceritanya yang dialami harini.

Aku hanya tersenyum melihat pakcik itu. Bukan crush on pakcik tu, tapi menghormati orang yang lebih tua, al-maklumlah hormat-menghormatikan budaya kita.

"Okey kejap ye nak, pakcik siapkan coconut shake dudududu untuk kamu tu ye" pakcik itu menari tarian baby shark dududu versi coconut. Yuhuu sis terhibur, tapi bila air ku mahu siap wahai pakcik.

Tapi aku turut mengikut rentak pakcik tersebut. Kesian dia syok sendiri. Apasalahnya join, daripada mereput dengan si Hayyan dan kak Qaira, baik layan pakcik ni.

Pakcik itu pun segera menyiapkan coconut shake yang dipesan olehku. Sambil bibirnya tidak henti menyanyi lagu coconut shake dudududu.

Sedang aku mendengar merdunya suara pakcik itu menyanyi coconut shake dududududu, ada seorang jejaka kurang tampan menghampiri gerai ini.

"Pakcik, saya nak coconut shake satu! Shake nak lebih" kata jejaka tersebut yang sedang berada disebelahku.

Aku memandang lelaki tersebut dengan pandangan 'mamat ni lagi?!' Sambil mataku terbeliak melihatnya, terkejut. Namun, masih dapat dikawal riaksi mukaku.

Dia memandang aku kembali, namun tiada reaksi seperti tidak mengenali aku. Hah, nampak sangat otak tak berfungsi dengan baik dia ni.

"Alamak nak, maap ye coconut shake dah habis. Tinggal mango shake dengan tembikai shake je yang ada. Kamu lah lambat sampai, gadis sebelah kamu ni dah order dulu" balas pakcik tersebut.

Aku tersenyum. Yes! Aku seorang yang bertuah.

"Alah pakcik!! Saya tengah craving coconut shake ni! Kenapa pakcik tak simpankan untuk saya? " lelaki disebelahku ini sudah meroyan. Macam tak pernah minum coconut shake je dia ni. Simpati betul.

"Kamu ingat pakcik ni siapa? Bapak mu? Heh beli lah mango ke tembikai shake ni ke, sedap jugak lah. Kalau kamu nak jugak coconut shake ni, try pujuk gadis sebelah kamu ni" pakcik itu menghulurkan coconut shake tersebut kepadaku. Namun, pertukaran tersebut gagal akibat jejaka tak guna tadi merampasnya.

Aku memandang lelaki itu dengan pandangan 'teringin nak mati muda ke hah?!'

Pandanganku itu diabaikan oleh jejaka tersebut.

Segera dia menghulurkan rm3 kepada pakcik tersebut. Kemudian, berlari pergi dari situ. Hati aku membara geram melihat perlakuan lelaki itu. Memang minta kick.

'Sedap kau je rembat air aku! Takguna punya mangkuk!!' Getus hatiku sambil mata memandang pemergian lelaki tadi.

'Okey kau tunggu, kalau ada masa, nanti aku balas! Nasib mood aku masih stabil, kalau tak, dah lama dah kau kene tanam dalam kubur' getusku lagi.

Aku memandang pakcik itu kembali, segera membuat pesanan baru walaupun hati ini sedang di-shake-shake dengan rasa marah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Aku memandang pakcik itu kembali, segera membuat pesanan baru walaupun hati ini sedang di-shake-shake dengan rasa marah.

"Kelakar lah pakcik tengok kamu berdua ni. Macam anjing dengan kucing" Pakcik itu menghulurkan mango shake kepada aku.

"Haha dia anjing, saya kucing"
Secawan mango shake itu diterima olehku sambil duit dihulurkan.

Selesai urusan berjual beli, aku kembali ke arah keberadaan kakak dan adikku yang masih leka bermain dengan telefon bimbit milik mereka.

Aku menyedut air yang dibeliku itu tadi sambil memerhati gelagat para pelancong yang berada disitu. Sukar menggambarkan perasaan mereka yang sedang tersenyum, tertawa dan terhibur bersama orang-orang tersayang. Pasti mereka bahagia.

.
.
.
.
.

Amacam this chapter? Cliché lagi? HAHA ampun 😜 jangan lupa untuk vote+comment!! Stay tuned for next episode lol nantikan kemunculan Hayyra's new friends hehe :') tata ♥





By the way goodluck to all batch 02 yang amik result esok 😘

Sweet EnemyWhere stories live. Discover now