Want

3.2K 327 35
                                    

Sesekali dia tergelak halus mendengar celoteh juruhebah radio yang mencuit hatinya itu. Dia meletakkan radio kecil pemberian sahabatnya itu di atas peha sebelum tangannya teraba-raba mencari punat radio untuk menaikkan volume.

"Jimin.." panggilnya tiba-tiba.

Tidak lama kemudian, terasa sofa yang didudukinya berat sebelah. Diikuti pula dia merasakan jarinya digenggam seseorang.

"Jungkook ah.. kau nak tekan apa?" Jungkook tersenyum mendengarkan suara itu. Jimin, sahabatnya dikala dia memerlukan bantuan dan mengisi hari sunyinya.

"Kuatkan volume." Jungkook tersengih menampakkan gigi arnabnya dan dia mula merasakan Jimin menggerakkan jarinya ke punat volume radio lalu membantunya menekan punat tersebut.

"Terima kasih, Jimin." Jungkook tersenyum.

Senyuman dari Jungkook itu membuatkan Jimin juga tersenyum. Walaupun Jungkook melemparkan senyuman dengan pandangan mata tidak berfungsinya ke arah lain, Jimin tahu senyuman itu untuk dirinya.

"Jungkook. kau tak lapar ke?" soal Jimin tiba-tiba.

Jungkook kelihatan tercari-cari suara Jimin itu. "Lapar lah,. Jom kita makan nak?"

Tergelak halus Jimin dibuatnya. Dia bangun dari duduknya sementara Jungkook meraba sekelilingnya mencari sesuatu.

"Mana tongkat aku, Jimin? Jatuh kebawah ke?" Jungkook bertindak pula meraba lantai di sekitar kakinya.

"Tak payah guna tongkat kau hari ni. Kau guna tongkat aku." Jimin tersengih di hujung kata.

"Tongkat kau? Yah.. haha setahu aku, kau tak buta macam a-" kata-kata Jungkook terhenti saat merasakan tangannya digenggam.

"Bangun." Arah Jimin.

"Yah.. ni ke tongkat yang kau maksudkan?"

"Hari ni, aku akan jadi tongkat kau, okay?" Jimin bersuara riang. Dia mula melangkah dan memimpin Jungkook.

Jungkook menahan air matanya yang tiba-tiba ingin turun dengan mengukir senyuman. "Terima kasih, Jimin.." ucapnya lalu mengeratkan genggamannya pada tangan kecil Jimin itu.

Sepanjang perjalanan ke kedai makan, Jimin tidak duduk diam dengan mulutnya berceloteh, bercerita itu ini dengan pengharapan Jungkook tidak sunyi. Sesekali terdengar gelak tawa dari lelaki istimewa itu.

Jungkook sentiasa mengeratkan genggamannya jika dia merasakan genggaman semakin longgar. Hatinya sangat tenang bersahabat dengan Jimin. Lelaki itu banyak menolongnya setelah dia kehilangan keluarga untuk bergantung.

Dia berkenalan dengan Jimin sewaktu dia hampir hampir putus asa dengan hidup. Hampir dua hari dia menghabiskan masanya menangis di hadapan kubur keluarganya yang maut dalam kemalangan. Dia betul betul kehilangan tempat bergantung dengan keadaannya yang buta.

Waktu itu, Jimin datang ke tapak perkuburan untuk melawat kubur neneknya. Jiminlah yang menegurnya dahulu. Dan dari saat itulah, Jimin meniup semangat ke dalam diri Jungkook. Jimin juga mengajaknya tinggal di rumahnya memandangkan dia tinggal asing dengan keluarganya tanpa pengetahuan mereka.

Jungkook benar benar bersyukur. Dengan adanya Jimin, dia masih boleh meneruskan hidupnya dengan lebih yakin.

 Dengan adanya Jimin, dia masih boleh meneruskan hidupnya dengan lebih yakin

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
There's a Sad Story Than Sadness +BTSWhere stories live. Discover now