Bab 5 - Hati

195 8 4
                                    

"ASAL KAU LARI KE BAWAH TADI FAISAL?" Soal rakannya yang pelik akan perangai Faisal yang tidak semena mena berlari kebawah bagai terkejarkan sesuatu. Faisal hanya diam sambil kepalanya mencari-cari di mana gerangan gadis tinggi lampai yang di jumpainya tadi.

"Aku kena cari perempuan tu." Faisal bermonolog sendiri. Rakannya yang di sebelah hanya menggeleng kepala melihat gelagat Faisal.

"Dah lah. Aku nak ke cafe. Lapar. Layan perangai pelik kau ni , lagi buat aku makin lapar." Rakan Faisal berjalan melepasi Faisal. Faisal yang masih buntu mencari , hanya mengikuti langkah rakannya dari belakang sahaja.

Melalui laluan ke cafe , terdengar suara lelaki memanggil nama seorang perempuan yang tidak pernah sama sekali didengari nya.

"Alicia!" Seorang lelaki memanggil nama tersebut. Dengan sepantas kilat , mata Faisal tertangkap pada gadis yang sedang duduk di kerusi , luar surau.

"Jackpot!" Faisal menyusun langkahnya menghampiri dua makhluk yang sedang mesra. Tanpa segan silu , Faisal memanggil.

"Awak!" Justeru , Alicia dan Mio memandang.

"Alicia , awak kenal ke dia siapa?" Alicia mengangkat bahunya. Faisal berjalan menuju tepat kearah Alicia.

"Ya saya?" Soal Alicia. Faisal kehilangan kata. Dia bagaikan terkaku seumpama batu. Walhal, dia dikenali sebagai seorang KASANOVA berjaya di kampus itu.

"Cantik." Satu jawapan ringkas dari mulut Faisal jelas membuat Alicia dan Mio buntu. Alicia mengerutkan dahi serta menjungkitkan kening nya sambil melihat Faisal yang bagaikan living statue yang akan tumbang apabila dahi nya ditunjal.

I don't think that I'm safe here. If you mind?" Alicia berbisik kepada Mio. Mio tersengig tanda faham.

"My pleasure" balas Mio ringkas. Perlahan-lahan mereka cuba untuk berlalu dari Faisal. Tanda mengendahkannya , mereka berlalu pergi dengan pantas.

****************

AYIE berjalan menuju ke cafe mencari kelibat Azam. Sambil memerhati , dia menuju ke arah makcik yang menjual air di cafe dek kerana tekaknya mulai haus. Usai membayar , matanya melilau mencari kelibat.

'Mana si gemok ni' getus hati Ayie.

"Ayie!"
"Eh mak kau hijau!" Terjahan Azam sememangnya berjaya memberi kejutan besar kepada Ayie.

"Dafuq siak kejutkan aku masa minum air. Nasib baik tak menyembor!" Ayie jelas bengang dengan tingkah laku Azam.

"Hahaha. Aku gurau je lah. Dari jauh aku perasan yang kau ni dok tersengih-sengih jahat , gatal , suka semua ada ni. Apasal? Dah dapat number phone junior ke? Kongsi lah sama abang impian ni." Azam mengusik. Ayie mula tersenyum dan tersengih.

"Nope. Aku ada jauh lebih baik dari budak-budak junior." Ayie menunjukkan senyuman nakalnya.

"Senior? Ada ke senior nak dengan kau bila semua tahu kau dengan Ayra?" Soal Azam. Ayie menjegilkan matanya.

"Tak lah. Buat apa senior. Tua. Aku jumpa orang LUAR dari kolej ni tapi naluri lelaki aku mengatakan , aku akan jumpa dia SELALU." Sekali lagi wajah nakal di tunjukkan.

"Lu...ar..." balas Azam sambil memerhati dua manusia yang sedang menuju ke cafe..

***************

"So, where are we going , Miss?" Soal Mio. Alicia berhenti sejenak dan berfikir.

"Emmm. I have to wait for my brother and.. I'm kinda hungry." Balas Alicia sambil memberikan raut wajah yang terlebih comel berbanding Gadis Cendol yang sedang hangat di perkatakan.

'Kenapa hati aku berdebar ni.' Hati Mio bagaikan mempunyai ritma drum yang sangat rancak pada ketika ini. Semakin bertambah apabila apabila Alicia mempamerkan riak comel itu. Mio perlahan-lahan menarik san melepaskan nafas supaya lebih tenang. Dia senyum memandang Alicia.

"Faham Cik Puan. Saya bawak awak ke tempat yang penuh dengan makanan." Balas Mio sambil mentabik kepada Alicia.

"Yeay!" Alicia jelas tersenyum riang. Semkain merah wajah Mio melihat gelagat Alicia tetapu di diamkan sahaja. Dia menunjukkan arah kepada Alicia dengan cara yang oenuh gentlemen. Alicia pula akur dengan layanan sebegitu kerana dia menganggap Mio itu seperti seorang kawan. Tidak lebih.

*************

"SHIT! Siapa lelaki kat sebelah dia tu." Azam jelas tidak berpuas hati. Mata Ayie masih meliar melihat gadis itu.

"Aku taktahu pulak dia dah ada boyfriend." Ayie bermonolog tetapi didengari oleh Azam.

"Dia? Kau kenal awek cun tu ke? Kenalkan lah aku. Mana tahu tu bukan boyfie dia." Ujar Azam. Ayie menjegil kearah Azam lantas membuat Azam terdiam dek kerana jegilan maut Ayie. Ayie lantas bangun dan berjalan menuju ke arah gadis itu.

Langkah seorang bagaikan lelaki gagah disusun rapi menuju tepat ke arah gadis yang sedang tergelak sambil memesan minuman di kaunter. Ketika gadis itu sedang menghulurkan tangannya untuk membayar , Ayie terus datang menerpa dan menggenggam tangannya. Jelas gadis itu tersentak. Gadis itu memandang tepat kearah mata Ayie.

"Kau?!" Gadis itu jelas terkejut.

"Alicia, siapa dia ni?" Soal lelaki disebelahnya.

"Aku TUAN dia. Kau siapa?" Soal Ayie dengan mata yang tajam.

"Tuan?!" Alicia jelas terkejut. Ayie memandang Alicia dengan mata yang garang. Alicia jelas tetrdiam.

"Miooo. Tolonggg" Alicia jelas menjerit sambil berbisik memandang kearah Mio. Mio menjegil ke arah Ayie. Lalu menarik pergelangan tangan Alicia yang lagi satu.

"Dia bukan milik sesiapa." Mio memandang tepat ke arah mata Ayie. Ayie jelas tergelak kecil.

"Tapi dia aku punya." Balas Ayie sambil tersenyum dan mengetap gigi nya.

"Bila ma.." belum sempat Alicia menghabiskan ayat nya , Ayie sudah menjegil dengan pandangan mata tajam.

"Kau lupa? Kita settle eh." Ayie terus merentap tangan Alicia dengan kuat dan membawa dia pergi dari kawasan cafeteria. Mio jelas terpaku kerana tidak dapat membantu.

*****************

"Lepaslah! Kau ni apahal?!!" Alicia meronta-ronta dengan kuat. Ayie jelas tidak dapat menahan gadis itu lalu menolaknya kedinding.

"Kau tanya aku apahal?" Ayie menunjukkan wajah bengisnya. Jelas Alicia terkedu. Mata nya membuntang melihat wajah Ayie yang sangat dekat dengan wajahnya.

"Mulai harini..." jantung Alicia berdegup kencang mendengar kata-kata Ayie.

"Kau.. aku punya." Mata Alicia membuntang. Terkejut mendengar kata-kata Ayie.

"Siapa betina tu?" Jelas seseorang sedang melihat adegan mereka berdua di lorong pejalan kaki itu...

BERSAMBUNG

PILIHANWhere stories live. Discover now