【ʙᴀʙ 2】

42 5 0
                                    

Bintang yang menghiasi angkasa malam itu dipandang tanpa jemu. Bibir mungil dan merah bak delima itu tak lekang dari senyuman.

Alangkah bahagianya dirasa. Suasana riuh dari rumahnya dibiarkan. Dia yang menyambut ulang tahun, saudara maranya pula yang bergembira. Sebaik saja Aurora selesai meniup lilin tadi, dia terus keluar. Begitulah sifat nya, tak suka akan keramaian dan kesesakan. Dia lebih menyukai sejuknya angin malam dan merdunya suara alam. Pandangan nya tertumpu kepada bulan. Malam ini, bulan terselindung di balik awan hitam.

"Entah kenapa, bulan kelihatan bersedih malam ini.''

Gumamnya perlahan. Tangannya dihulur ke atas.

"Bulan, terlihat dekat. Tapi bila kau ingin mengenggamnya dengan erat, tak ingin melepaskan nya. Saat itu baru kau sedar, yang ternyata bulan itu jauh. Mustahil untuk didekati. Apa lagi digenggam."

Tangannya digenggam, lalu dilepaskan.

"Kat sini rupanya puteri kita ni! Puas abang cari tau tak?''

Tegur seseorang menyentak kan Aurora. Dia berpaling ke sisi kanannya. Terlihat lelaki berusia 20-an duduk di bangku di samping Aurora.

"Kenapa cari Rora?"

Soal Aurora kepada abangnya. Sam Smith, nama penuh abang kepada Aurora. Sam tersenyum, sudah hafal dengan perangai adik kesayangannya.

"Hari ni ulang tahun seorang Aurora Lauren. Nak tengok juga wajah Rora. Kot kot dah tua.,"

Sam tergelak. Sudah menjadi kebiasaannya untuk mengusik adik perempuan itu. Wajah Aurora cemberut. Tak suka di panggil tua.

"Abang, kenapa ya bulan kelihatan sedih malam ini?"

Soal Aurora kepada Sam. Sam memandang bulan. Cahayanya redup. Benar yang dikatakan adik nya. Bulan sedang bersedih.

"Kalau abang rindu dengan Rora, lihatlah bintang dan bulan."

Gumam Aurora lagi. Sam masih memandang bulan yang terselindung dibalik awan.

"Kenapa harus memandang bintang dan bulan sedangkan abang boleh memandang gambar Aurora bila rindu?"

Soal Sam kebingungan. Pandangannya di alihkan ke wajah Aurora yang masih memandang bulan. Mata merah adiknya itu masih setia memandang bulan. Rambut hitam paras pinggangnya sekali sekala terbang apabila ditiup angin. Senyuman masih mekar di bibirnya.

"Hmph, sebab bila Rora tiada disisi abang. Aurora akan selalu memandang bulan dan bintang. Di mana saja kita berada. Bulan yang kita pandang tetap sama."

Sam memandang Aurora dengan pandangan pelik. Tak pernah pernah lagi Aurora merapu macam ni.

"Aurora cakap macam ni, seolah olah Aurora nak pergi jauh tinggalkan Abang."

Suara Sam mengendur. Aurora masih seperti tadi. Tak lepas memandang bulan. Hanya senyumannya juga mula pudar. Entah kenapa Aurora rasa nak luahkan semuanya malam itu.

"Tolonglah, abang tak nak kehilangan seorang adik lagi."

Sam kembali memandangi bulan. Kali ini, bulan benar benar hilang ditelan kegelapan malam. Ingatannya kembali terkenang akan kejadian pahit tiga tahun yang lalu. Disaat Sam masih berumur 17 tahun manakala Aurora pula masih berumur 14 tahun serta adik lelaki mereka, Seth Xander 12 tahun.



20 March , 2016

"Hey Seth! Jangan lari! Nanti jatuh! Tunggu lah abang oi!" Sam , berlari terkedek kedek mengejar adiknya. Seth pula berlari sana sini dengan gelak bahagianya.

"Hahahaha! Tak dapat tangkap! Abang lembap uuu!". Ejek Seth yang masih berlari tak tentu arah agar abangnya tak mampu menangkap. Sam tercungap cungap. Degil bukan kepalang adiknya yang satu ni! Saat itu, mata Sam menangkap kelibat Aurora yang menghendap hendap dibelakang Seth yang juga tercungap cungap mencari oksigen. Sam tersenyum.

『ʙᴇᴛᴡᴇᴇɴ ᴛᴡᴏ ᴡᴏʀʟᴅs』Where stories live. Discover now