Twenty ; Job

13.1K 1.3K 357
                                    


Wafa perlahan membuka matanya apabila bunyi pintu bilik tidur Jungkook terbuka. Cepat-cepat dia bangun apabila melihatkan kaki seseorang tepat disebelah wajahnya yang masih lagi terbaring di hadapan bilik tidur itu. Al-Quran yang menjadi bantal peluknya sepanjang malam dipeluknya erat kembali.

Rambut yang tidak terurus dibiarkan saja menutup wajah. Kepalanya perlahan-lahan mendongak memandang ke arah Jungkook yang sudah siap lengkap dengan pakaian pejabatnya. Mata Jungkook tepat memandang ke arah Wafa dengan pandangan dingin.

"Kau tak masak?" Perlahan Wafa menggeleng dengan pertanyaan Jungkook.

Sejak kejadian subuh tadi, Wafa hanya tahu menangis sambil memeluk Al-Quran kepunyaannya sehingga tertidur. Hatinya tidak kuat untuk mendengar bunyi Eva dan Jungkook yang berada di dalam bilik namun tidak pula dia larat untuk berganjak dari depan bilik itu. Jungkook sekadar merengus kasar.

"Kau tau tak aku lapar? Kau tak reti-reti nak masak? Aku bangun nak pergi kerja kau tau tak!"

"Babe, apa marah-marah ni." Eva menegur dan memeluk Jungkook dari belakang. Pandangannya dialihkan pada Wafa yang sudah menunduk.

"Tu lah, I dah cakap dekat you yang tak payah pergi kerja pagi-pagi ni, tidur je dengan I. You taknak. Nak harapkan dia ni masak? Memang taklah, dah kena layan teruk semalam. Bodohlah dia kalau nak jadi isteri mithali. Takpe takpe, I dah siap ni. Kita pergi makan dekat luar ok?"

Jungkook memandang ke arah Eva. Senyuman dikuntumkan semanis-manisnya membuatkan Wafa yang sempat menjeling-jeling tengok menjadi cemburu. Wafa mengetapkan bibir. Senyuman itulah Wafa inginkan bila Jungkook memandangnya.

"Ok sayang, you ambil kunci kereta I dan pergi start enjin. I nak bercakap dengan dia kejap. Ok?"

"Ok, jangan lama." Terus Eva mengambil kunci kereta yang Jungkook hulurkan. Langkahnya diaturkan pergi, sempat matanya menjeling ke arah Wafa.

Setelah Eva benar-benar hilang dari pandangan mata, Jungkook menatap jam tangannya. 9:12 a.m. Jungkook meraup wajahnya dengan kesal sebelum memandang Wafa yang masih memeluk Al-Quran. Pesan Adam diingatnya semula.

"Adam suruh kau pergi interview pukul 12 tengahari ni." Akhirnya Jungkook memulakan bicara lalu secebis kertas kecil yang lengkap alamat yang telah dia tulis dihulurkan pada Wafa.

"Aku sibuk. Tak boleh hantar kau, naik teksi." Kata Jungkook lagi. Dengan perlahan Wafa mengambil cebisan kertas yang diberi Jungkook.

Setelah melihatkan Wafa baik-baik saja, terus Jungkook ingin berlalu pergi. Kalau diikutkan, dia sudah lambat. Tapi dia boss, who cares?

"Abang..." Panggilan Wafa membuatkan Jungkook memberhentikan langkahnya tanpa menoleh.

Jungkook merengus kasar. Mungkin dia ada sedikit rasa benci pada Wafa setelah Eva mengapi-apikannya, namun suara Wafa, wajah Wafa, bahkan air mata Wafa juga membuatkan dia lemah. Dia tak sampai hati.

"Apa?" Perlahan saja Jungkook bertanya kembali lalu menoleh semula pada Wafa.

"Wafa takde duit nak naik teksi."

Wafa meraup rambutnya ke belakang. Langkahnya didekatkan semula pada Wafa. Beg dompetnya dikeluarkan, 2 keping RM100 ringgit dihulurkan pada Wafa. Walau macam mana pun, tu sudah tanggungjawab dia sebagai untuk memberikan nafkah pada Wafa.

"Abang... Wafa nak salam boleh?" Tanya Wafa sekali lagi setelah duit itu diambilnya. Jungkook menarik nafasnya dalam.

Perlahan dia bercangkung di hadapan Wafa. Matanya meliar melihat mata Wafa yang sembab. Tangannya dihulurkan pula pada Wafa. Perlahan Wafa meraih tangan itu, dikucupnya belakang tangan Jungkook dengan penuh kasih.

[√] Suami dari Neraka ° jjk Where stories live. Discover now