[ 1 ]

602 32 29
                                    


23 . May . 2000

9.00 a.m

" Yoongi-ah! Ppali kemas barang! Omma nak beranak dah tu! "

Yoongi pantas mengemas barang-barangnya yang bersepah di atas katil. Beberapa helai baju diambil lalu disumbatkan ke dalam bagasi berwarna biru.

Tangan kecilnya terkapai-kapai cuba mengambil telefon pintar miliknya yang terletak di atas rak. " Ah! Appa! Tolong Yoon boleh tak? " jerit Yoongi meminta pertolongan dari appa nya , Min Yoon Ji.

Yoon Ji pantas menghampiri Yoongi lalu memgambil telefon pintar itu kemudian diserahkan pada Yoongi.

" Dah, cepat sikit. " kata Yoon Ji lalu dia kembali ke dapur untuk mengemas dapur dan membungkus beberapa makanan untuk di bawa ke hospital.

" Appa, Yoon dah siap. Yoon tunggu dekat luar ya? "

" Nae! "

Yoongi pantas menyarungkan kasut pada kedua-dua belah kaki kecilnya lalu berlari anak menuju ke arah kereta Yoon Ji di luar.

" Hyung. "

Yoongi memberhentikan langkahnya. Perlahan-lahan dia menoleh memandang empunya suara yang memanggilnya
' hyung ' .

Kelihatan seorang budak namja memakai baju berwarna biru serta sepasang seluar pendek berwarna coklat. Tetapi bajunya agak lusuh dan agak koyak rabak. Manakala rambutnya pula serabai dan wajahnya agak comot.

" Kau nak apa? " soal Yoongi sambil mencekak pinggang.

Budak kecil itu perlahan-lahan menghulurkan kedua-dua belah tangannya ke luar dan memandang Yoongi dengan wajah sedih. Matanya mula bertakung dengan air mata.

" Hyung, saya nak minta duit sikit. Dah lama saya tak makan. " pinta budak itu.

Yoongi mendengus geram. Tangan budak itu ditepisnya ke tepi.

" Tepilah! Omma aku nak beranak dah tu. Kau ni dah tau takde mak ayah, miskin, pergilah rumah anak yatim. Janganlah asyik minta sedekah, tak malu ke? " soal Yoongi lalu menolak bahu budak itu sehingga budak itu terjatuh.

Akhirnya air mata budak itu yang lama ditakung, jatuh membasahi pipi comotnya. Pantas dia menyeka air matanya dan cuba menghadiahkan sebuah senyuman pada Yoongi.

" Hyung, tolonglah bagi saya sikit duit. Saya lapar. " pinta budak itu lagi.

" Yah! Tak faham bahasa ke ha?! Aku bukan hyung kau lah! " jerit Yoongi lalu menolak budak itu keluar dari perkarangan rumahnya.

" Min Yoongi! "

Yoongi menelan air liurnya perlahan dan wajah ditoleh memandang Yoon Ji di belakangnya yang sudah berpeluk tubuh. Dengusan geram dilepaskan. Perlahan-lahan Yoon Ji melangkah menghampiri Yoongi.

" Kenapa Yoongi tolak dia? Tak kesian ke dekat dia? " soal Yoon Ji. Badan dibongkokkan agar wajahnya setaraf dengan wajah Yoongi dan budak kecil itu.

" Ppali minta maaf. " arah Yoon Ji.

Yoongi mengeluh kecil. Pandangannya dialihkan pada budak di sebelahnya pula.

" Mianhae. "

Yoon Ji tersenyum puas. Yoongi anak yang baik dan mendengar kata. Tidak susah untuk mendidik dia. Yoon Ji memandang pula budak kecil disebelahnya itu.

" Nama adik apa? Omma dan appa adik mana? " soal Yoon Ji sambil memegang bahu budak kecil itu.

" Nama saya.. Park.. Park Jimin. Omma dan appa.. dah mati. Kena bunuh dengan ah long dua hari lepas. " balas budak kecil yang bernama Park Jimin itu.

Yoon Ji menekup mulutnya manakala Yoongi pula menjulingkan matanya ke atas. Jealous ke?

" So sekarang Jimin tinggal dengan siapa? " soal Yoon Ji prihatin.

Yoongi menggosok-gosok rambutnya. Jam di tangannya dikerling sebentar. Dah lambat ni.

" Appa, jomlah pergi hospital cepat. Yoon nak tengok omma. " ujar Yoongi sambil menggoncang-goncangkan bahu Yoon Ji.

" Chakaman Yoon. Appa nak hantar Jimin ke rumah anak yatim dulu. Jom, Jimin. " balas Yoon Ji. Tangan kecil Jimin dipegangnya lalu dibawanya masuk ke dalam kereta.

Yoongi menjegilkan matanya tatkala Jimin disuruh duduk di tempat duduk sebelah pemandu. Mana boleh! Tu tempat duduk Yoongi!

" Appa, Yoon nak duduk sebelah appa. " rengek Yoongi sambil menghentak-hentakkan kaki kecilnya pada tanah.

" Alah Yoon. Sekejap lagi kan Yoon boleh duduk sebelah appa. Sekarang bagilah Jimin duduk sini dulu ya? "

Yoongi mencebik. Pintu kereta bahagian belakang dibuka lalu dia melangkah masuk ke dalam kereta. Handphone dikeluarkan lalu lagu Baby Shark dipasangnya.

12.00 p.m.

" Samchun, Jimin tak nak tinggal sini. " kata Jimin sambil memegang hujung baju Yoon Ji tatkala seorang wanita tua cuba mendukung Jimin untuk membawanya masuk ke dalam pusat anak yatim itu.

Yoon Ji tersenyum sambil menundukkan sedikit badannya agar setaraf dengan Jimin. " Jimin tinggallah sini. Nanti Jimin takkan berlapar dah. Okay? " pujuk Yoon Ji sambil membelai lembut rambut kusut Jimin.

" Appa! Cepatlah! Yoon tengah risau pasal omma ni! " jerit Yoongi dari dalam kereta. Bibir dicebik. Mana tak nya, lama sangat duduk dekat sini. Nak daftar Jimin lah apalah. Omma dekat hospital tu tengah bertaruh nyawa!

" Hyung! Gomawo. " jerit Jimin sambil melambai-lambaikan tangannya ke arah Yoongi dengan sekuntum senyuman.

" Siapa hyung kau? " soal Yoongi dingin. Mata dijulingkan ke atas lalu tingkap kereta dinaikkan semula.

" Okay. Samchun pergi dulu ya. Annyeong, Jimin! " ujar Yoon Ji sambil berlalu pergi ke keretanya. Tangan dilambaikan pada Jimin dengan sekuntum senyuman pada bibirnya.

" Annyeong samchun! "

" Annyeong...hyung! "

To Be Continued❤

#2 brother  [ C ]Where stories live. Discover now