8

8.8K 438 31
                                    

People come and go
The best one's stay🎀

            
                    Yana mengeluh panjang saat melihat jam dinding. Masa rehat sudah bermula sepuluh minit yang lepas tapi kerjanya begitu banyak sampai tak sempat nak keluar lunch apatah lagi nak lawat sahabatnya yang kini berada di hospital. Semua orang bukan tak tau perangai dirinya yang satu ini, selagi kerja tidak disiapkan selagi tu punggungnya melekat saja pada kerusi. Kerjanya yang semalam pun tidak disiapkan lagi haih.

Sedang leka gadis itu tekun membuat kerjanya, namanya tiba tiba dipanggil. Laju saja matanya mengerling kearah suara tersebut. "Awak tak keluar makan ke? Sekarang ni kan waktu lunch hour."

Luke yang baru saja keluar dari bilik jadi terkejut apabila terlihat hanya gadis ini saja yang berada di sini sedangkan yang lain sudah turun menjamu selera. Workholic betul dia ni! Langkahnya diatur menuju kearah gadis itu sebelum segala suis yang ada pada meja kerja gadis itu dicabut satu per satu. Selesai tugasan pertamanya, mereka mula bertentang mata.

"Masa rehat bukan untuk buat kerja. Kalau awak nak sangat buat kerja, awak ambil alih saja jawatan saya Maisarah. Awak kira untung ada masa rehat, boleh rehatkan otak. Saya? Ada juga masa rehat tapi disebabkan kekangan kerja saya terpaksa korbankan masa rehat saya untuk kerja saya yang makin lama makin banyak. Kerja awak ni saya bukan nak sekarang, saya nak kerja ni lagi dua minggu faham? Banyak lagi masa awak boleh buat. Kerja kerja juga, kesihatan tu kena jaga. Your healthy more important than your work." Leter Luke.

"Kalau awak tak nak saya buat macam ni lagi, masa rehat awak pergi rehat. Kerja, lepas habis lunch baru buat! Kerja kuat pun tak boleh juga Maisarah, otak pun perlukan rehat. Faham?" Ujar Luke tegas.

Sungguh dia bukan marah gadis ini tapi semenjak dia berkerja disini sebulan lebih, dia banyak perasaan gadis ini banyak habiskan masanya dengan pandang komputer. Masa rehat pun dia buat kerja..pada permulaan dia biarkan saja tapi lama lama bila nampak dia selalu balik lewat kadang kadang pukul lapan, mana boleh dibiarkan. Ke salah tuannya yang bagi banyak kerja?

"Faham" jawab yana perlahan. Kepala dianggukkan sedikit sebelum dia bangun dan mula mengatur langkah meninggalkan tuannya itu.

Kecewa? Sikitlah sebab kerjanya untuk hari ni hampir separuh dia buat..tak sempat pun nak simpan dalam draft, dah kena bala tiba tiba. Tapi ada juga benarnya kata kata yang keluar dari mulut tuan Luke. Kerja dia lagi banyak dari aku sampaikan masa rehat, masa dengan family terpaksa dikorbankan.

Macam manalah kalau dia dah ada isteri.

"Awak ada nak pergi mana mana ke? Pagi tadi saya macam nampak awak dengan Adam ada  bincang nak pergi keluar sama sama?" Soal luke sambil dia melipat lengan bajunya hingga ke paras siku. Gentleman giteww!

"Saya ingat nak ajak Adam teman saya pergi hospital lawat kawan saya baru lepas bersalin. Nak tengok anak dia tapi rasa macam tak sempat je nak lawat kawan saya tu, mungkin next time kot saya pergi." Jawab Yana lembut. Tubuhnya dipusingkan sedikit mengadap luke, karang kalau tak pandang dikatakan biadap pula terhadap majikan!

Luke memandang wajah bersih Yana sebelum dia angguk kepala. "Okay, kalau macam tu jomlah saya bawa awak pergi hospital. Saya pun nak juga tengok anak kawan awak tu..mana tau stress saya pasal kerja hilang ke." Pelawa Luke sebelum dia mengatur langkah kearah gadis itu. "Eh! Tak pelah tuan Luke, susahkan tuan Luke je nak bawak saya pergi sana. Kalau saya nak pergi, saya boleh ajak Sarah dengan Adam je." Bantah yana.

"Tak susahkan saya pun. Awak suruh kawan awak tu send location, cakap dengan dia kita otw nak ke sana. Cakap dengan Adam sekali, lain kali je awak ajak dia.. awak pergi dengan saya. Menyemak je nak ikut ikut orang." Jawab Luke dengan nada tegas sebelum dia meninggalkan yana keseorangan disitu.

LUKE ARYANAWhere stories live. Discover now