BAB 3

5.3K 304 92
                                    




"PEREMPUAN TAK GUNA."

Kepalaku terpusing ke kanan.

"Kau memang perempuan tak guna."

Kepalaku terpusing ke kiri.

"Apa kau nak daripada aku, hah?"

Ke kanan sekali lagi.

"Aku buat segala-galanya untuk kau, tapi ini balasannya?"

Ke kiri semula.

"Aku akan bunuh kau!!!"

Mataku terbuka luas. Dada terangkat ke atas, menarik nafas sebelum jatuh semula. Liurku ditelan sekali. Pahit. Dahi sedikit-sedikit berkerut, antara menahan kepala yang masih berdenyut dan cuba mengingati segala adegan dalam lenaku.

Tidak ingat.

Aku tahu, aku ada bermimpikan sesuatu. Malangnya, semakin aku cuba tarik, semakin jauh bayangan itu. Yang tertinggal cuma rasa sakit yang mencucuk-cucuk kepala. Aku mengangkat tangan dan memicit dahi. Mengharapkan perbuatan tersebut mampu mengurangkan seksa. Sia-sia sahaja. Walau dipicit sekuat mana pun, kepalaku tetap jua berdenyut.

Lalu, aku memejam mata semula, mengetap bibir dan mengerutkan dahi. Nafas dihela dan dilepas berulang kali. Hati mula mengalunkan bermacam doa. Saat ini, aku tahu. Hanya Dia yang memberi sakit ini, mampu menghilangnya semula.

Entah berapa lama aku berkeadaan begitu, aku juga tidak tahu. Usai merasakan sakit ini berkurang, aku membuka kelopak mata. Perlahan hingga akhirnya terkelip-kelip memandang siling. Putih tanpa sebarang cela. Sesudah itu, aku mengangkat tubuh. Bersandar pada kepala katil dan meliarkan pandangan ke sekeliling. Semerta, mataku membuntang.

Bilik ini! Aku masih di bilik asing tadi! Spontan, aku melihat ke kiri kanan. Mahu melihat kalau-kalau ada kelibat lelaki tadi. Mungkin bersembunyi di celah mana-mana.

Tidak ada.

Aku menarik nafas lega, menolak selimut yang separuh menutupi badan dan melompat turun dari katil. Tanpa berlengah lagi, aku meluru ke arah muka pintu. Setapak lagi mahu sampai, langkahku terhenti sendiri. Dipasung oleh perbualan yang sayup-sayup kedengaran dari luar pintu.

Suara itu!

Mataku membulat. Langkah kembali bersambung. Lebih beriya kali ini. Lebih laju. Sampai depan-depan, aku menolak daun pintu dan memboloskan diri ke luar.

Hanya untuk berhenti, sesaat kemudian.

Ternyata, aku tidak salah mendengar. Pemilik suara tadi terpacak tidak jauh daripadaku. Tampak tercengang, seperti tidak menduga kemunculanku. Namun, sepasang matanya jelas berkaca-kaca. Bibirnya juga kelihatan bergetar.

"A...Ara..."

Dia menyeru dan mengangkat kaki ke hadapan. Aku mengundur setapak ke belakang. Riak wajahnya berubah.

"Ara..." Ada biasan tersinggung dalam panggilan itu. Aku boleh dengar, tetapi aku tidak peduli.

"Kenapa..."

Suaraku seperti tidak keluar. Lalu, aku menarik nafas dan bertutur lagi.

"Kenapa...ibu ada kat sini?"

Usai mendengar pertanyaan itu, anak mata ibu bergerak ke kiri. Kepada lelaki yang berdiri dekat. Teman dalam perbualannya tadi. Manusia yang berani-berani sahaja mengaku macam-macam.

Suami? Pernah menyentuhku? Huh! Mustahil! Kalau ada peranan untuk lelaki ini, dia bukanlah suami. Sebaliknya, dia akan memegang watak sebagai jantan tak guna yang mahu jahanamkan diri aku. Dan aku tidak akan biarkan itu berlaku. Tidak sama sekali!

MEMORI INARA (Published)Where stories live. Discover now