Bab 5❤

32.9K 1.4K 59
                                    

Sudah banyak kali juga Shaza mengerling jam di dinding itu. 'mana laa mamat ni, dah setengah jam aku tercongok kat ruang ni.'
Shaza mula berasa bosan menunggu Qiz turun dari tingkat atas.

Shaza mula menerokai ruang aras bawah itu tanpa menghiraukan mata² pengawal yg berdiri disetiap penjuru ruangan.

Shaza melangkah kearah frame yg tergantung rapi di dinding. 'Keluarga dia mungkin.'
Shaza memerhati gambar tersebut. Dia seolah olah pernah melihat seorang perempuan dan seorang lelaki yg sebaya dengan arwah kedua dua ibu dan abah dulu.

Dia baharu sahaja ingin melangkah kearah satu kabinet yg menempatkan bebrapa frame.

"Kau buat apa tu?" sergah Qiz dari belakang Shaza.Terhenti langkah Shaza untuk meneruskan ke hadapan.

"Lambat, macam pempuan." dengan beraninya Shaza berkata. Pengawal² yg berada disitu sudah menahan gelak.Tak pernah pernah orang asing bercakap begitu kepada Tuan Qiz mereka.

"Dah jom." tegas suara Qiz untuk menutupi rasa malunya.

***

Dengan perasaan bosan, Qiz mengikut sahaja langkah yg diajukan Shaza. Masuk kedai tu, keluar kedai tu. Dah nak dekat sebuah mall ni diterokai tapi hanya 5 helai pakaian sahaja yg menarik perhatian si Shaza ni.

'entah apa yg dicarinya.' Qiz segera menarik lengan Shaza dan langkah Shaza terhenti.

Tanpa mendengar rungutan dari Shaza, Qiz terus mengheret lengan Shaza masuk kedalam salah sebuah kedai di mall itu.

"Kau pakai baju saiz apa?" tanpa mengalih pandangannya ke hadapan dia menanya kepada Shaza.

"M." jawab Shaza yg seperti seakan akan terpaksa mengikuti langkah Qiz. Shaza terpaksa berlari anak untuk menyaingi langkah Qiz.

Tanpa meminta pendapat Shaza, Qiz terus merembat beberapa helai pakaian yg pelbagai jenis fashion dan warna yg menarik perhatiannya.

Terkejut Shaza dibuatnya. " Awak, banyak sangat ni. Sape nak pakai nanti? Awak memang takkan pakai. Mahal pulak tu." bebelan dari Shaza tidak dihiraukan. Qiz terus melangkah kearah kaunter. 25 helai jenis baju diletak diatas meja kaunter itu.

"100 ribu ringgit." Terkejut Shaza mendengarnya. Qiz hanya menyerahkan kad kepada cashier itu.

"Tuan Raf, saya ni maid je. Tak perlulaa membazir macam tu sekali." geram Shaza dibuatnya. Dari tadi lagi bantahannya tidak diendahkan oleh Qiz.

Kaki Shaza hanya mengikut langkah kaki Qiz yg melangkah kearah kedai seluar. Pelbagai jenis seluar yg ada.

30 helai seluar sudah selamat di atas meja cashier. Ternganga Shaza dibuatnya. "Tutup mulut tu, nanti masuk nyamuk." Qiz perasan yg riaksi Shaza. Tersenyum buatnya.

Qiz masih meneruskan pembeliannya dan terus memasuki ruang kedai kasut..

"Duduk." arah Qiz. Dia mengamnil beberapa jenis kasut dan selipar. Dia dudul bercangkung dihadapan Shaza dan memakaikan benda itu di kaki Shaza.

Setelah selesai membuat pembayaran itu. Dia terus menuju kearah satu kedai pakaian dalaman perempuan. Tanpa Shaza sedar, dia tidak sedar bajawa dia mengikut langkah Qiz yg memasuki ruangan itu.

Dia mengangkat kepalanya apabila tersengar bisikan bisikan yg tidak ingin didengari. Terkejut dia apabila Qiz masuk ke ruangan itu. Shaza terus memegang lengan Qiz. Qiz seakan akan faham, berhenti dan memaling kebelakang.

"Hehehehe.. Awak boleh keluar tak? Ni ruangan perempuan. Biar saya je yg pilih." dengan muka tebal jugaklaa Shaza bersuara apabila ramai pelanggan dikedai itu melihat mereka berdua.

"Cepat sikit dan ambik banyak² sikit. Jangam sampai aku terjah masuk." kata Qiz sambil menghulurkan kad..

"ye .. Yee.." Shaza menolak badan Qiz supaya keluar dari ruangan itu. Sudah naik malu Shaza dibuatnya. Qiz sudah tersenyum dengan kelakuan si Shaza. Hatinya meronta ronta untuk tergelak tetapi ditahannya.

***

"Nah." Qiz menghulurkan ais krim kepada Shaza yg kelihatan kepenatan di bangku itu.

"Jom pergi makan." Shaza membuat muka comel untuk memujuk Qiz supaya makam di mall itu.Sudah habis tenaga Shaza dibuatnya.

"Kau tak buat muka macam tu pun aku tetap bawak kau pergi makan. Takkan laa aku nak biarkan girl aku ni lapar." perktaan girl itu diperlahankan sehingga hanya dia sahaja yg dapat dengar.

Shaza tidak menyoal kerana otaknya juga telah menguasai kelaparan.(😂)

***

Sedang ralit Shaza khusyuk dengan menikmati makanan dihadapannya, Qiz seakan akan terhidu ada orang lain yg memerhati gelagat mereka berdua.

Beberapa keping gambar Qiz dan Shaza ditangkap oleh seorang lelaki misteri. Senyuman jahat terlakar dibibirnya.

" Aku dah tangkap gambar budak perempuan tu." lelaki itu mematikan callnya dan setelah itu lelaki misteri itu berlalu dari restauran.
Tak boleh tunggu lelama nanti tertangkap.

"Cepat makan. Kita balik." Qiz risau akan keselamatan Shaza. Dia tidak mahu Shaza terlibat dalam 'kerja'nya yg satu lagi ini.

Shaza hanya mengangguk dan menghabiskan makanan dan minuman itu.

***

"Mana laa budak ni pergi." Qiz menunggu ketibaan Shaza diruang bangku. Hatinya seakan akan menariknya untuk pergi melihat Shaza. Kakinya diatur melangkah kearah 'ladies'.

Baharu sahaja ingin melangkah masuk, badannya dirempuh oleh seseorang. Dan lelaki itu telah dicurigai oleh Qiz. Dengan cara pemakaiannya juga Qiz dapat melihat bahawa lelaki itu bukan lelaki biasa.

"Arghhhhhh!"

Qiz baharu sahaja ingin menangkap lelaki misteri itu tetapi telinganya menangkap sesuatu yg didengarinya dari 'ladies'. Qiz terus berlari masuk kedalam dan Qiz terkejut melihat cairan merah memenuhi segenap lantai itu.

"Humaira!!!"










Apa dah jadi dengan Shaza??
Shabar ye Qiz.😥
Kalau nak tahu Shaza selamat atau tak. Kena laa ke chapt seterusnya..

He's MAFIA  [DONE] ✅Where stories live. Discover now