💵

413 47 6
                                    

      AKU dan Ton memandang Kiah yang berdiri di depan vending machine dari jauh. Dalam sudut hati aku, aku harap benda taun lepas takkan terjadi lag-

"WEHH!! Tak cukup duit syiling weii!!"

..dan nampaknya harapan aku hancur berkecai.

"Abang Mike!!" Kiah menjerit sambil berpusing di depan vending machine. Kalau sekali je aku tak kisah, ni pusing berkali-kali dah macam cerita Tamil kau tau?

Dari jauh aku nampak satu kelibat lelaki yang pakai suit hitam dengan spek mata hitam dan wayar macam spring kat belakang leher.

Tak. Bukan satu. Lima! Apak ah.

"Kenapa cik Husna?" tercungap-cungap lelaki tu. Mana tau, kena tindih dengan mesin vending ke apa, tak ke naya dia kena pecat nanti.

Mike menghela nafas lega lepas Kiah tunjuk vending machine dibelakangnya dengan duit rm1.60 tertera di papan hitam dengan nombor digital warna merah.

Sejujurnya, aku taktau nama dia.

"Tak cukup berapa, cik Husna?"

"20 sen"

Mike senyum hambar sebelum menoleh ke arah kanan. Sorang lagi lelaki yang pakai suit jenama sama membuka sebuah beg bimbit dipenuhi duit kertas.

Lepas jauh ke dasar beg dia cari duit syiling, akhirnya jumpa sekeping di bawah timbunan duit 100 dan 50 yang tak terkira tu dan bagi Kiah. Kiah pun dengan muka mak lampirnya menerima dengan hati yang terbuka macam pintu neraka.

Happy gila baby la tu.

Air tin yang dah jatuh dia ambik dan bagi pada abang Mike si bodyguard yang abang dia upah untuk jaga dia kat sekolah ni.

Semuanya bermula lepas dia rosakkan water dispenser Coway depan pejabat sebab tak boleh masuk acara tarik untuk hari sukan tahun lepas.

Bayangkan, badan dia yang besar tokwan semut tu nak kasi main tarik tali? Melayang anak orang ni mampus cikgu.

Abang Mike tarik besi bulat kat tin tu sampai terbuka dan dia bagi balik tin tu kat Kiah. Perempuan yang minat Powerpuff Girl tu berjalan ke arah aku dan Ton setelah sekian lamanya dia membuat drama di depan mesin air.

"Dah?"

"Dah".

Kami bertiga pusing ke belakang dan berjalan menuju ke makmal komputer yang berada di sebelah blok Lavesto.

"Ehh cik Husna!"

Kiah menoleh ke belakang. Kening diangkat bertanya 'nak apa?'.

"Cik taknak balik ke?" Tanya abang Mike memandangkan pagar sekolah terletak bertentangan dengan jalan kami.

Kiah pandang aku dan Ton. Lepastu dia pandang abang Mike balik.

"Taknak"

"Tapi nanti tuan Paan tanya, saya nak jawab apa?"

"Cakap kat dia, adik dia ni nak tenangkan fikiran. Lek bro, tak mati pun" Dia membuat gaya 'cau' sebelum berpusing dan menyambung langkah. Aku dengan Ton pun terkedek-kedek ikut dari belakang.

Kejap, kenapa bunyi macam itik?

       PINTU makmal komputer dibuka. Dari luar memang tak ada kasut sebab dalam makmal komputer ni boleh pakai kasut. Sama jugak dengan library.

Jadi kami taktau kalau ada orang lain jugak dalam ni.

"Weh, nak ambik komputer depan ke?"

"Haah. Wifi on tak?"

Yourself ✔Where stories live. Discover now