Kahwin

2.4K 71 2
                                    

     Kimi yang lengkap berpakaian baju melayu putih aku pandang.

Handsome nye dia ni!!!  Dengan bajunya yang agak fit sehingga menampakkan badannya yang agak berotot. Wajahnya juga bersih daripada sebarang rambut yang menjalar dimukanya. Rambutnya juga lebih kemas daripada hari biasa dan ditambah pulak dengan songkok hitam yang tersarung rapi dikepalanya.

Wow,!

"Arham hakimi". Panggil tok kadi yang sudahpun duduk bertentangan dengan kimi

"ya saya!". Jawabnya.

"jadi kamu nak kahwin harini dengan Affiya Aulia?".

"ya saya!". Dia hanya beriak selamba.

Tok kadi tadi pula beralih memandangku.

"Affiya Aulia, kamu nak kahwin dengan Arham hakimi?". Aku memandang papa yang menyuruhku untuk angguk.

Aku terdiam seketika.

"disebabkan lelaki ini sudah memberikan saya duit hantaran sebanyak 40k,jadi saya terima lah dia... ". Jawabku tanpa malu. Beberapa tetamu yang hadir sudah mula ketawa. Tasha disebelah sudah menyiku lenganku.

"first time saya dengar jawapan pengantin perempuan macam tu". Kata tok kadi juga turut ketawa. Kimi suda merenungku tajam dan aku hanya mencebikkkan bibir. Siapa suruh kahwin dengan aku?.

"kita boleh mulakan sekarang". Terasa debaran didada semakin menggila. Ni ke perasaan orang kahwin, nak meletus jantung aku rasanya.  Walaupun aku tak rela dengan perkhawinan ini, tapi aku masih dikatakan seorang manusia yang tidak lepas dari rasa berdebar...

"Arham Hakimi Bin syamsul! Aku nikahkan akan dikau dengan Affiya Aulia Binti Dato Ariffin dengan mas kahwinnya sebanyak 300 ringgit tunai!" aku memandang wajah kimi yang beriak tenang. Dia ni tak berdebar ke?

"Aku terima nikahnya Affiya Aulia Binti dato Ariffin dengan mas kahwinnya sebanyak 300 ringit tunai".

"sah"
" sah"
"sah".

"Alhamdulillah". Dengan sekali lafaz je, aku dah jadi milik Arham hakimi, mamat kampung tu.

Milik dia? Takpe Sekejap je tu!

Rose dan tasha  menyiku disebelah dengan wajah memerli "congratulations". Aku mencebik. Saja je tu perli aku.

Kimi menghampiriku dengan sebentuk cincin permata ditangannya. Dia memandangku tanpa riak dan aku juga memandangnya tanpa riak.  Tangan kiriku dipegang olehnya dan jari manisku menjadi tempat tersarungnya cincin permata itu. Tangannya aku salam dan dengan cepat aku mengangkat kepalaku.

"adik.... Salamlah lama siket, photographer nak amik gambar tu". Mama menunding kearah jurukamera yang berada dihadapan kami.

Nak tak nak, kepala aku tunduk kembali dan tangan kanannya aku cium lama. Terasa tapak tangannya berada diatas kepalaku.

Apa yang dia baca? Dia mantera aku ke? Telingaku menangkap mulutnya yang terkumat kamit membaca sesuatu.

Kepala aku dongak  memandangnya dan dia juga membalas pandanganku. Mataku tidak berkelip daripada menatap wajah kacaknya itu. Handsomenya dia!!!....

"tunggu malamlah kalau masing masing nak tenung macam nak terkam pun". Abang Affin berdeham beberapa kali dan aku tersentak begitu jugak dengan kimi. Jelingan maut aku hadiahkan kepadanya yang sudah berdekah ketawa. Ada abang pun, tak berapa nak matured.

Setelah itu, kami hanya berlakon kononya menjadi raja sehari yang paling bahagia. Terasa lenguh dah rahangku sebab asyik duk senyum je dari tadi apabila ramai tetamu jemputan yang hadir tidak henti henti naik untuk bergambar. Begitu ramai tetamu yang hadir sehingga suasana di dalam dewan ini sungguh meriah. Semua persiapan termasuklah baju pengantin pun diuruskan oleh mama, papa dan makngah sendiri. Aku dan kimi hanya tolong sikit sikit je.

DIA SUAMIKU? EUWW Where stories live. Discover now