(31)PANTAT ISTERI DIKONGKEK BATANG BESAR JIRAN

13.9K 24 0
                                    

, Zal meminta anaknya yang berusia lima tahun itu menjengok di luar rumah untuk melihat sama-ada sesiapa yang datang ke rumahnya. Bunyi deruan angin lori yang agak kuat di luar seolah ada orang datang ke rumahnya. Setahunya tidak ada pun dia menempah atau meminta sesiapa menghantar barang untuknya.

Setelah dia sendiri menjengoknya, barulah dia tahu ada orang yang akan duduk atau sewa rumah kosong di sebelahnya. “Dah ada orang sewa rumah sebelah tu. Nampaknya benggali pula yang sewa rumah Che Yusuf tu” kata Zal bila ditanya oleh isterinya.

Kesal juga Zal kerana sepanjang dia menyewa di rumah itu, belum ada lagi jiran-jiran terdekatnya orang melayu. Kesemuanya berbangsa asing. Di depan dan di sebelahnya kesemuanya bangsa cina.

“Apa khabar”. Zal menjengok keluar bila terdengar dirinya dipanggil. Seorang lelaki yang lebih kurang sebaya dengannya telah mencegat dan tersenyum ke arahnya di muka pintu. Rupa-rupanya penghuni baru yang akan menyewa di sebelah rumahnya yang datang.

Terkejut juga Zal kerana sebelum ini jiran-jirannya yang lain yang berbangsa asing itu tidak pernah datang ke rumahnya. Setelah lelaki tersebut memperkenalkan diri barulah Zal tahu bahawa yang menyewa rumah itu adalah sepasang suami isteri berbangsa benggali.

Walaupun lelaki tersebut tidak memakai sarban, Zal tahu yang dia adalah berbangsa benggali, kerana beberapa orang keluarganya yang datang sama adalah memakai sarban di atas kepalanya. Hanya lelaki yang ingin menyewa rumah itu saja yang tak memakai sarban.

Setelah beberapa hari benggali itu tinggal di situ barulah Zal merasa lega. Didapatinya Gopal (namanya) baik orangnya dan tahu menghormati dia sekeluarga yang berbangsa melayu. Isterinya Ranita juga ramah orangnya, walaupun cakapnya agak pelat, tidak seperti suaminya yang begitu fasih berbahasa melayu.

Gopal juga tidak memelihara anjing seperti jiran cinanya yang lain. Jadi bila Gopal mengajak mereka sekeluarga bertandang ke rumahnya, tidaklah menjadi masaalah bagi Zal sekeluarga. “Runi, pergilah bertandang ke rumah sebelah tu. Tak ada salahnya kita berbuat baik kepada jiran walaupun dia berbangsa asing. Kebaikan kita adalah mencerminkan kebaikan bangsa kita” kata Zal menasihati isterinya.

Setelah beberapa bulan berjiran, hubungan Runi dan Ranita begitu baik sekali. Oleh kerana mereka sama-sama tidak bekerja dan saling menghurmati antara satu sama lain, hubungan mereka berjalan dengan baik.

Malah mereka juga saling menghulurkan apa saja makanan. Ranita juga lebih suka dengan masakan melayu, jadi dia selalu meminta Runi mengajarnya. Pendek kata, bila saja ada masa terluang atau ketika anaknya ke tadika, Runi akan berkunjung ke rumah Ranita.

Apatah lagi sekarang ini Ranita telah mengandong, kadang-kadang dia banyak bertanya dan meminta nasihat dari Runi. Runi sendiri bukannya tahu sangat, tapi pengalamannya ketika mengandungkan anaknya itu dapat dikongsinya dengan Ranita.

Walaupun ketika Gopal ada di rumah, Runi tak rasa kekok untuk berbual-bual dengan Ranita. Tambah-tambah lagi Gopal pandai mengusiknya dan agak kelakar juga. Tapi yang Runi terpesona ialah dengan ketampanan Gopal.

Rupa paras Gopal tak ubah seperti dj Dave, penyanyi pujaannya semasa anak dara dulu. Bukan saja Runi yang selalu berkunjung ke rumah Ranita malah Zal juga suka berbual-bual dengan Gopal.

Tambah lagi Gopal cukup pandai berbual. Sejak akhir-akhir ini Runi rasa satu kelainan ketika dia berada di rumah Ranita, terutama ketika suaminya Gopal ada bersama. Gopal yang selalu berseluar pendek dan tak berbaju itu kadang-kadang membuatkan dia geli melihatnya

KISAH dari INTERNET 1.0Where stories live. Discover now