41

5.9K 24 0
                                    


Ayah Dan Anak

Pada suatu hari, ayah yang akan berkahwin sebulan lagi setelah kematian ibuku lima tahun yang lalu menalifonku dan katanya ada hal penting yang perlu aku menolongnya. Aku ketika itu sedang duduk berehat menonton tv bersama anak-anakku merasa hairan di atas pertolongan yang diperlukan ayah. Ayah akan datang ke rumahku pada malam nanti untuk memberitahuku pertolongan apa yang diperlukannya.

Setelah meletakkan talifon, aku cuba memikirkan apa sebenarnya pertolongan yang ayah mahu aku menolongnya. Jika masalah kewangan, memang aku tidak dapat menolong ayah kerana aku dan suamiku tidak ada simpanan. Lagi pun takkan ayah mahu meminta bantuan kewangan dariku kerana ayah memang seorang yang berduit. Selama ini pun ayah yang selalu membantuku jika aku ada masalah kewangan. Rumah yang aku diami sekarang ini adalah hadiah dari ayah ketika aku berkahwin dahulu dan kereta yang suamiku guna sekarang ini pun pemberian dari ayah.

Tidak mungkin ayah mahu meminta pertolongan kewangan, mungkin ayah mahu aku menolongnya dalam persiapan perkahwinanya, fikirku.

Lebih kurang jam 9.00 malam, ayah pun sampai di rumahku dan ketika itu aku hanya tinggal bersama anak-anakku kerana suamiku bekerja shif malam. Suamiku hanya bekerja di sebuah kilang yang tidak jauh dari rumahku. Selepas bersalam dengan ayah, aku menjemput ayah masuk dan duduk di ruang tamu rumahku.

"Mana Rosdi, kerja malam ke? Budak-budak mana?" Tanya ayah sambil duduk di atas sofa di ruang tamu rumahku.

"Ya ayah... abang Rosdi kerja malam, budak-budak awal lagi sudah tidur," jawabku yang duduk di depan ayah.

"Bagus la... takde orang lagi bagus..." kata ayah yang aku lihat masih bergaya walaupun umurnya sudah 51 tahun.

"Ayah mahu Nita tolong apa?" Tanyaku kerana merasa hairan apabila mendengar kata-katanya.

"Jangan terkejut dan jangan marah jika ayah cakap... ini soal maruah ayah dan maruah Nita, tetapi ayah tiada jalan lain... ayah terpaksa juga minta pertolongan dari Nita kerana Nita seorang sahaja anak ayah," kata ayah panjang lebar.

Aku mula merasa tidak sedap hati dan perasaan ingin tahu semakin kuat.

"Pertolongan apa ni ayah?" Desakku.

"Ayah perlukan bantuan dari Nita... ayah harap Nita boleh membantu ayah kerana haya Nita seorang sahaja yang dapat menolong ayah dan bantuan ini agak berat... ayah harap sangat Nita boleh menbantu demi masa depan ayah."

Mendengar kata-kata ayah, aku mula merasa risau kerana aku tahu ayah mempunyai masalah besar.

"Bantuan apa ayah? Cakap la, jika boleh... Nita akan tolong ayah," Tanyaku bersungguh-sungguh.

"Nita boleh tolong jika Nita sanggup bekorban demi ayah..." Kata ayah lagi membuatkan aku tertanya-tanya apa sebenarnya masalah ayah.

"Jangan buat Nita risau... ayah cakap la, Nita sanggup menolong ayah..." Tanyaku lagi dengan berdebar-debar.

"Sebenarnya ayah tengah berubat, tapi bomoh tu tetapkan syarat susah sikit.... ayah harap Nita boleh tolong... mudah saja" Kata ayah.

"Ayah sakit ke? Ayah sakit apa?" Tanyaku cemas.

"Ayah tak sakit... ayah cuma... cuma..." Ayah tidak meneruskan kata-katanya.

"Cuma apa?" Tanyaku.

"Nita tahu kan, sebulan lagi ayah akan berkahwin... jadi ayah pergi berubat sebab benda ni dah lemah..." Ayah berkata sambil menunjukkan ke arah batangnya membuatkan aku terkedu dan merasa malu.

"Ka...kalu ayah dah tahu... ke.. kenapa ayah nak kahwin lagi?" Suaraku tergagap-gagap kerana merasa malu.

"Walaupun batang ayah dah lemah... tetapi ayah masih bernafsu... ayah teringin berkahwin lagi..." Jawab ayah dengan cepat membuatkan aku terperanjat apabila mendengar ayah bercakap begitu.

KISAH dari INTERNET 1.0Where stories live. Discover now