(37) isteri sundal menikmati pelir orng lain

9.4K 16 0
                                    

Isteri Sundal Menikmati Pelir Orang Lain , Aku Telah berminggu-minggu merancang percutian keluarga berkebetulan dngan suami akan ada simposium di sana. Baru minggu lepas dapat tahu peperiksaan penggal-Said, anaknya ditunda seminggu dari jadual asal peperiksaan yg sepatutnya pada minggu lepas. Terpaksalah kini membatalkan saja rancangan asal nak anak-anak turut ikut sama.

Kali akhir kami sekeluarga bercuti ke sana. Ketika itu Said, anaknya masih belum bersekolah tadika pun. Mulanya Nurmala tak nak ikut. Suami tak nak kesaorangan kerna sudah merancang dari awal akan pergi bertemankan keluarga.

Lagipun hanya sejam perjalanan memandu dari rumah, apa-apa hal boleh balik hari, sudahnya Nurmala ikut juga. Sebagai ganti cuti berbulan madu yg sudah lama tertangguh. Hehe. Konon.

Bertolak selepas pukul tiga kerna suami banyak urusan di pejabat. Sepulangnya dari Genting, suami akan ke Tasik Bera pula. Nurmala tak ikut ke Tasik Bera kerna kata suami, kali ini rombongan ekspedisi tidur berkemah dalam hutan.

Sebelum bertolak ke Genting, suami urus bayar bil telefon dan letrik. Biasanya sebelum berjalan berpergian meninggalkan anak-anak di rumah, selain memastikan bekalan makanan, memastikan juga semua bil beres berbayar.

Belikan Nasi Lemak, Ayam Masak Sambal dan Rendang Daging untuk lauk makan tengah hari dua orang anak yg tinggal di rumah. Nurmala tak makan sebelum mula berjalan kerna kenyang makan semalam.

Biasanya bila kenyang semalam belum habis, Nurmala hanya bersarapan pagi-minum satu mug coffee panas. Oklahh. Bertolak selepas pukul tiga petang. Seperti biasalah, berpesan itu ini kepada Nurmala dan Said, memeluk cium selamat tinggal dan jumpa lagi untuk anak bongsu putera tunggal kesayangan.

Berat hati meninggalkan anak sedang minggu periksa. Anak-anak pula, sesekali ibubapa berpergian, suka, merdeka sekejap. Sesekali tak ada mata mengawasi. Boleh berlama di hadapan tv dan komputer.

Perjalanan bermula dalam cuaca terang benderang. Sepanjang perjalanan Nurmala bercerita itu ini, hanya menoleh pandang kawasan rumah Pak Long di sebelah lebuh raya, pandang kawasan perumahan Idah di Ampang, ramai sepupu-sepupu Nurmala bermukim di situ, tahu-tahu kereta sudah pun tiba Plaza Tol bersebelahan satu kampus universiti mengingatkan pada Zameed.

Biasanya perjalanan bercuti atau berkereta berpergian-musafir, antara saat-saatnya suami bermood relaks ceria. Saat-saat berborak bercerita itu ini, bergurau senda, Nurmala pot pet pot pet bercerita. Suami beriya-iya nak berhenti makan di Kawasan Rehat Genting Sempah.

Menurut suami, nak makan Sup Ekor. Satu kedai makan di kawasan rehat ini menjual Sup Ekor dikatakan bersesuaian citarasa suami. Kami tiba Genting Sempah pada pukul 4 petang.

Satu jam perjalanan memandu dari rumah. Seperti biasa, setiap kali berhenti rehat di kawasan rehat di tepian hutan simpan Gombak ini, kami memilih makan di satu gerai makan Mamak.

Sebenarnya ini semua bermula kerna kedai makan paling hujung ini paling mula dijumpa-lihat selepas tangga. Kebetulan makanan terjual pun boleh tahan, selalunya kami singgah makan di hadapan kedai makan ini sahaja.

Suami dngan Sup Ekor Lembu. Nurmala makan nasi putih berlauk Ikan Sembilang Goreng Bercili dan Kari Ikan yg sedap enak cukup rasa karinya. Sayurnya hanya kacang bendi gulai kari ikan.

Seperti biasanya kalau makan di luar, Nurmala suka ambil telur masin. Menambah selera makan, sedikit Sambal Belacan yg pedasnya hingga merahlah juga mata. Walau gemar makanan pedas, Nurmala tak kuat tahan pedas.

Suami pun boleh tahan kuat pedas. Minum Nescafe panas yg dibancuh kacau. Kalau minum Nescafe di luar, Nurmala gemarkan Nescafe gaya kedai kopi dulu-dulu atau kopitiam, susu tenggelam didasar cawan untuk dikacau sebelum diminum.

KISAH dari INTERNET 1.0Where stories live. Discover now