الفصل الثالث

176 12 2
                                    

الفصل الثالث :

فوقت من الأندهاش الي عندي وأنا باصص في عيون التنين علي كرم بيشدني بعزم ما فيه ودخلني القصر وقفل باب القصر بسرعة قبل ما نار التينن تدخل ...

أول ما دخلنا خدت نفسي ومكنتش مستوعب الي شوفته تنين ؟ يالهوي ؟ وصلت لتنين لا أنا لازم امشي من هنا ، لقيت الملك زيوس وهيرا واقفين وأيفرا واقفة بعيد شوية وعلي وش الملك كمية غضب تقريبا هيولع فيا وقال بصوت هز القصر من قوته :
- تباً لك ، هل تعلم ما كان سيحدث بسبب غبائك ؟؟؟ كان سينهار كل شيء كنا سنموت بسبب شخص أناني مثلك .
- أنا والل....
- أخرس ، لا أريد أن اسمع منك كلمة واحدة ، أنا كنت مخطيء عندما سمحت لبقائك في قصري ، لا تستحق هذا ، تريد العودة لوطنك أليس كذلك حسناً ستعيش هنا لمدة معينة وسأكلفك ب 10 مهمات وسوف تجتازهم واذا خسرت واحد فقط واحد فقط سأرميك لهذا التنين يفصل رأسك عن جسدك واذ اجتازتهم بنجاح سأقوم بأرجعاك لوطنك والآن اغرب عن وجهي لا أريد أن أراك إلا حين اطلبك .
كنت ساكت ومش فاهم حاجة لقيته بعلو صوته : أغرب عن وجهييييي. كنت هرد لان مسمحش حد يكلمني كدة أساساً لقيت أيفرا خدتني من إيدي وقالتلي يلاا يلا دلوقتي واهدي بصيتلها وهديت شوية ومشيت معاها طلعنا الأوضة ، رزعت الباب ورايا وبدات ازعق واكسر في الاوضة وأقول :
- ازاي يكلمني كدة ؟؟ انا عملت ايه يعني علشان ده كله هاااا؟ وانا ماليش فيه اذا كان هيديس ولا بيس ده عامل لعنة ولا نيلة انا مالي وانا هعرف منيييين مكشوف عني الحجاب يعني لاا يكونش فاكر نفسه آلهة بجد لا علي نفسه .
- اهدي طب اهدي بس محصلش حاجة خلاص مانت مش عارف ممكن كان يحصل إيه.
هديت شوية واستغربت وقولتلها :
- هيحصل ايه ؟
- لو أي حد من الشعب أو القصر كائنات العالم السفلي لمسته في حيز القصر فالحماية الي علي القصر والي علي البيوت كلها هتتكسر وهيقدروا يدخلوا بسهولة ويقضوا علي كل حاجة ، فتخيلت لو التنين بذات نفسه قرب منك وحصلك حاجة كانت المملكة كلها هتدمر .
- امممممم واووووو ده طلع موضوع كبير اوي لا زيوس ليه حق يتعصب والله بس مش فاهم برده  .
- اسمه الملك زيوس .
- ياستي فكك .
- إيه ؟؟
- نفضي نفضي .
- إيه ؟
- لا مش قصة متاخديش في بالك يا أيفرا .
- حسناٌ.
- طب سؤال مش هيديس الي هو آله العالم السفلي والموتي ده اخو زيوس ؟؟
- اها .
- امال لعنة ايه الي عاملها وحماية ايه مش فاهم ؟؟
- بص يا استاذ ه...
- اسمها بص ياسيدي.
بصيتلي بغيظ
- طيب خلاص اتفضلي .
- لما حكيتلك الصبح ان الآله زيوس كسب المعركة وحكم مع أخواته التلاتة الأرض حلو ، هيديس وهو ليه كمان اسامي تانية هاديس او حادس المهم هو كان بينه وبين زيوس عداوة من زمان .
- ازاي ؟
- هحكيلك زي ما قريت بالظبط كان هيديس واحداً من أطفال كرونوس وريا، وساعد أشقائه في الإطاحة كرونوس. بعد هزيمته، زيوس، بوسيدون، و هيدس رمي النرد لمعرفة من الذي سيتحكم في عالم مختلف من العالم؛ هاديس ينتهي بهم كملك الرذيلة وإله الموتى والعالم السفلي . هاديس هو الآن مرادفا كاسم للعالم السفلي، وليس فقط للإله. سقط في الحب مع بيرسيفوني، ابنة زيوس وديميتر ( زوجة زيوس الثانية ) . خطفها على عربة له في يوم ما وجلبها إلى العالم السفلي معه. ديميتر كانت ذهولة جدا في اختفاء ابنتها وحدث أنها تسببت في الأرض لوقف النمو ومجاعة كبيرة تغلبت على الحقول حتى وافق زيوس للمساعدة في جلب بيرسيفوني مرة أخرى. لكن انتهى الأمر ببيرسيفوني الوقوع في الحب مع هاديس، لكنها تظاهرت أنها لا تزال غير سعيدة.وبسبب هذا، أعلنت بيرسيفوني أنها سوف تضطر إلى قضاء ستة أشهر من السنة في العالم السفلي مع هديس . وهذا خلق مواسم الخريف والشتاء، لأن ديميتر رفضت السماح لأي شيء أن تنمو خلال تلك الأشهر الستة التي ذهبت فيهم ابنتها. وبس ومن وقتها وبقي في عداوة بينه وبين زيوس وفي مرة زيوس كان عاوز ياخد بنته بالعافية بس حصل حرب وزيوس طبعا انتصر بس هيديس برده مسلمهوش بنته وكمان عمل اللعنة ديه وعلشان زيوس يقدر يحمي الممكلة من قوة هيديس واعوانه عمل سحر وجدار حماية علي كل البيوت والقصر بس الحماية من كتر ما كان زيوس مهتم بالشعب اكتر منه ، الجدار ضعف علي القصر فأي كائنات منهم لو لمسوا حد في حيز القصر او في منطقة القصر الجدار ينكسر كله  .
- يااااا كل ده .
- الي قلقني دلوقتي الي قاله الملك .
- إيه الي قاله الملك ؟
- هو انت مكنتش واقف معانا ؟ قال انه هديك 10 مهمات ولازم تنجح فيهم كلهم والا هتموت .
- ايه ده هو مكنش كلام تهديد ؟؟
- لا الملك عمره ما بيقول كلام ويرجع فيه .
- يامصيبتي يا لهوي ياخراابي يعني أنا كدة روحت في خبر كان والمهمات ديه بقي بتبقي مهمات مستحيلة بقي وهعمل فيها توم كروز مش كدة؟؟
- مين ؟؟
- لا متاخديش في بالك متركزيش والمهمات ديه شكلها ايه ؟؟
- لا محدش يعرف الملك الي بيختارها .
- هو انا كان مكتوبلي اموت من بدري فانا اتأخرت فكدة حلو اوي هتوحشيني والله .
- هههههه لا ضحكتني ، اهدي يابني مش هيحصل حاجة .
- اضحكي وانتي ضحكتك حلوة كدة يخربيت حلاوتك .
- ههههه اعتبر ده تثبيت بقي ؟
- تثبيت ؟ لا انا اسف اني علمتك مصري يا أيفرا وامشي من هنا .
- ههههه المهم ارتاح انت دلوقتي وانا هنزل احاول اشوف الملك وبكرة اول ما تصحي تعالي ليا الاوضة علشان اخدك وافرجك علي المملكة تحب ؟
- احب جدا.
- حلو اوي يلا إلي اللقاء .
بتكلم عامي علي لغة عربية مسخرة والله ، بعد ما خرجت انا وقفت جنب الشباك ، شوفت التنين والكائنات ماشية في شوارع أثينا في شكل مريب ومخيف ، وانا ببص لقيت التنين رفع راسه وبصلي ، انا تنحت وقفلت الشباك وبعدت عنه وقعدت علي السرير افكر هعمل ايه ؟ وليه الملك دايما محسسني ان مافيش طريقة ارجع بيها ووقت تاني يحسسني ان في طريقة ؟ هو ليه مش طايقني أساساً ؟ وكرم ااه كرم فين صحيح لازم افهم هو ازاي هنا وجيه ازاي ؟
خرجت براحة من الاوضة بصيت في الطرقة لقيتها هادية وشعل نار منوراها بس عددهم مش كتير مشيت براحة فيها سمعت حركة خدم استخبيت ورا عمود من الاعمدة الموجودة بسرعة وسمعتهم بيتكلموا باليوناني :
- ماذا نفعل في هذا الشخص الذي اتي مع الاسد .
- لا اعلم اخبرني انه سيجلس في غرفة تحضير الطعام .
- هل الملك يعرف ؟
- لا أعرف لكنه اكيد رأه
وخلصوا كلام واختفوا استغربت هما مسميني اسد ؟! انا فهد يا اغبية بس يلا مش مهم جريت علي المطبخ ادور عليه لقيته فعلا ودخلته لقيت كرم قاعد علي التربيزة الي فيه وحاطط راسه عليها ناديت بهمس عليه ، بص بخضة ولما عرف انه انا هدي ، فشاورلته انه يجي ورايا ومشينا كنت رايح بيه الاوضة لكن لقيت حركة وشوفت الملك لقيت باب فشديت كرم ودخلته ، لقيناه باب بيودي لحديقة القصر ، خدت نفسي  وبصتله ولاول مرة اخد بالي منه هو اكبر مني مش في سني يعني اربعيني بس حافظ علي شبابه وشعره طويل ولابس برده اللبس بتاعهم وكان اسمر وطوله كويس قدي المهم قولتله :
- اووف بجد فلتنا بأعجوبة .
- انت عاوزني في ايه ؟
- عاوز افهم انت مين وجيت هنا ازاي ؟؟
- هيهمك في ايه يعني ؟؟
- هيهمني بس جاوب .
- ماشي ، انا مؤرخ يوناني وانا في اليونان بكشف عن الاثار وفي مكان تنقيب لقيت تمثال حلو وغريي للآله زيوس فخدته وانا في البيت بدرسه التمثال وقع ولقيت انفجار نور حصل وحاجة زي البوابة اتفتحت اول ما لمستها لقيتني بتسحب لجوا ولقيتني هنا انا هنا بقالي 20 سنين اساسا ولاول مرة الاقي حد زي فلما سمعت كلامك في الغابة فرحت وكلمتك بس فهمت بقي .
- طب محاولتش ترجع او تلاقي طريقة .
- حاولت كتير بس كل ما بلاقي نفسي وصلت حاجة بلاقي حيطة سد بس الي اعرفه ان الملك زيوس مخبي حاجة وهو السبب اني مش بعرف اوصل لحاجة .
- ازاي؟
- لا ده احساس بس لسة متأكدش.
- طب هعمل ايه ؟
- الي لازم تعمله انك تنجح في المهمات الي هيدهالك لازم يا فهد هي ديه الطريقة الوحيدة لرجوعك وللرجوعي .
سكت وفضلت افكر هل هنجح ولا لا؟ وهل هعرف ارجع ؟  ، خليت كرم يجي معايا الاوضة علشان يرتاح هناك بدل ما يقعد  في المطبخ ، ودخلنا ونام علي الكنبة أو حاجة شبه الكنبة يعني معرفش عندهم اسمها ايه وأنا نمت علي السرير وكنت تعبان وبكل المعلومات والافكار ده دماغي هينفجر فنمت نوم عميق ومفكرتش في حاجة ..

Οι θρύλοι της Αθηνάς- أساطير أثيناWhere stories live. Discover now