DENDAM DANIA 10

4.1K 89 1
                                    

malam itu dania tidak dapat tidur. dia merasa sungguh kecewa sebab rancangannya hendak membunuh irfan tidak mnjadik. dia sangka dengan hanya membubuh ubat julap banyak banyak dalam air minuman irfan sudah cukup untuk membunuhnya tapi sangkaannya itu meleset sama sekali. ubat julap tidak dapat membunuh orang. kalau dia masukkan racun rumput dalam air minuman irfan pagi tadi sudah tentu pemuda itu akan terus mati tapi racun rumput tidak sesuai di gunakan sebab baunya sangat kuat. kalau dia masukkan racun rumput dalam air minuman irfan sudah tentu pemuda itu akan tercium bau racun tersebut dan dia tidak akan meminum air nescafe yang berbau racun.rancangan membunuh irfan dengan meracuninya melalui makanan dan minuman terpaksa di batalkannya. dia mula berfikir cara yang lain pula untuk membunuh pemuda itu secara senyap senyap...

*** *** ***

Keesokan harinya dania bangun awal seperti biasa. dia turun ke tingkat bawah setelah mandi dan berpakaian kemas. ketika dia sedang bersarapan pagi dengan nadirah tiba tiba handphonenya berbunyi nyaring. nada dering 'give me all ur luvin' dari madonna kedengaran memecahkan kesunyian di ruang dapur itu. dania terus menjawap panggilan di handphonenya itu.
"hello..."
"hello... dania... good morning... ini datin bercakap..."
"oh good morning datin... apahal datin call saya ni?"
"begini, saya nak minta tolong pada awak..."
"nak minta tolong apa datin?"
"awak tolong jenguk jengukkan si irfan kat hospital tu pagi ni. saya tak boleh jenguk dia sebab saya ada meeting awal pagi ni..."
"tapi datin..."
"tolong jangan bertapi tapi lagi dengan saya, dania... saya betul betul perlukan bantuan dari awak ni. tolong jangan hampakan saya, ok?
Dania terdiam seketika.

"dania... awak dengar tak apa yang saya cakapkan ni?"
"dengar datin..."
"jadi kenapa awak diam pula?"
"saya tengah berfikir datin..."
"apa yang perlu awak fikirkan lagi?... awak pergilah jenguk si irfan tu pagi ni... tolonglah saya... pleaseee..."
Dania menarik nafas berat lalu menghembuskannya perlahan lahan.
"baiklah datin... saya akan datang menjenguknya..."
"baguslah kalau macam tu. saya gembira sebab awak sudi menolong saya. oh... by the way, tolong bawakan sedikit makanan untuk dia. manalah tau kalau kalau dia nak makan ke... apa ke..."
"baiklah datin..."
"thanks dania... bye"
"bye..."
Dania mematikan talian handphonenya itu dengan wajah yang masam mencuka.
"kenapa wajah kau masam mencuka aje ni? siapa yang call kau tadi?"
"datin hajah maznah... dia call aku sebab dia nak suruh aku pergi menjenguk anak bertuahnya tu kat hospital pagi ni..."
"hah?... maksud kau anaknya si irfan tu ke? kenapa pula dia di masukkan ke hospital? dia sakit apa?"
"dia tak sakit apa apa pun. dia cuma keracunan makanan sebab aku telah membubuh ubat julap banyak banyak dalam air nescafenya pagi kelmarin. akibatnya dia cirit birit lalu jatuh pengsan. itulah sebabnya dia terlantar di hospital..."
"apa?... kau masukkan ubat julap ke dalam air minumannya? hish!... kejam betul lah kau ni... sampai hati kau buat dia macam tu..."
"bukankah aku sudah cakap pada kau tempohari yang aku nak balas dendam pada dia. kau dah lupakah?... dia dah meragut kehormatan aku sebulan yang lalu. jadi sekarang tiba masanya untuk aku membalas dendam pula... kalau boleh aku akan bunuh dia dengan tangan aku sendiri..."
"hish... jangan bunuh orang dania... itu satu dosa yang besar..."
"ahh!... itu aku tidak peduli... yang penting sekarang dendam aku terbalas..."
"boleh aku tanya kau 1 soalan tak?"
"tanyalah..."
"kau pasti ke dia yang merogol kau tempohari?"
"yalah... kenapa kau tanya macam tu pula?"
Dania merenung wajah rakannya itu.nadirah menghirup air milo di dalam cawannya perlahan lahan.

"aku tanya ni sebab aku nak kau pastikan dulu samada dia tu orang yang merogol kau ataupun tidak... semasa dia mula mula berjumpa dengan kau tempohari bagaimana dengan reaksi wajahnya? ada perubahan tak? maksud aku macam terkejut ke... gelisah ke... berpeluh ke...serbasalah ke... pucat ke... apa ke?"
"tak ada reaksi pun... wajahnya biasa biasa aje..."
"kalau tidak ada reaksi langsung itu maknanya dia bukanlah orang yang merogol kau... kalau dia merogol kau sudah pasti reaksi wajahnya berubah sebab dia takut kau akan memberitahu semua orang yang dia telah merogol kau tapi ini tidak... aku rasa kau dah salah orang ni..."
"Tidak... aku tidak salah orang... aku yakin dialah orang yang telah merogol aku..."
"tapi kenapa wajahnya biasa biasa aje bila korang berjumpa tempohari?... takkanlah dia berlakon depan mata kau macam tidak ada apa pun berlaku di antara korang berdua sebelum ni..."
"tak... aku rasa dia tak berlakon, dirah... aku rasa dia dah lupa tentang peristiwa hitam tu..."
"maksud kau?..."

nadirah merenung wajah rakannya itu. dania makan roti biskut coklat oreo di tangannya perlahan lahan. kemudian dia meminum air di cawannya. "maksud aku, dia dah tak ingat peristiwa itu lagi sebab masa tu dia tengah mabuk teruk... biasanya orang mabuk ni mudah hilang kawalan diri. jadi mulalah dia bertindak ganas dengan aku. aku yakin dirah dia sudah lupa yang dia pernah merogol aku malam tu..."
"kalau betul dia merogol kau ketika dia sedang mabuk, itu maknanya dia tidak sengaja merogol kau... dia cuma bertindak di luar kesedarannya. so maafkanlah dia dan lupakan saja apa yang telah terjadi..."
"cakap tu memanglah senang tapi yang merana tu aku bukannya kau... aku merana sebab tidak dapat melupakan peristiwa hitam tu dirah... kau bernasib baik sebab kau belum pernah kena rogol sebelum ni... kalau kau kena rogol macam aku barulah kau tahu betapa sakitnya hati ini... walau apa pun yang terjadi aku tetap akan balas dendam padanya..."
"yalah tu... jangan sampai kau kantoi dan masuk penjara, udah ler..."
"tentang perkara tu kau jangan bimbang, aku tahu apa yang aku lakukan..."
Dania bersuara sambil bangun dari atas kerusinya. "dania... dania... dendam kau itu akan memusnahkan hidup kau sendiri...", kata nadirah dengan penuh makna. "yeah!...whatever!... aku pergi ke hospital dulu... bye!...", dania melambaikan tangannya pada nadirah. Kemudian dia terus beredar dari situ.

DENDAM DANIA (PG13)Where stories live. Discover now