Prolog

4.9K 122 11
                                    

"Apa jenis makhluk yang kita panggil ni, aky?" Dia ketakutan. Ya. Dia hanya mampu menutur kata dengan perlahan sambil merenung bayang hitam yang sedang tersenyum. Tersenyum ke arahnya sambil memegang kepala sahabatnya. Kepala yang nyata hanya parat leher itu begitu menyeramkan. Bagai sedang meminta pertolongan.

Matanya terbeliak menggambarkan keperitan yang dihadapi Tangkal sebelum nyawanya terbang. Mukanya putih. Beza dengan warna kulit Tangkal yang sebenar. Lidahnya terjelir. Rambut kemasnya kini menjadi kusut. Dan ditarik oleh bayang hitam. Bayang hitam yang bagai berhoodie. Di mana wajahnya? Atau.. Ia tiada wajah?

"Kita habiskan permainan tu! I told you. Once you've start, you cant quit!" Balas Aky keresahan. Pucat lesi wajahnya melihat mayat rakannya yang tergantung elok di sebelah bayang hitam berkot hitam itu. "Munie. Kau jalan sekarang. Sekarang turn kau. Aku tahu selagi kita tak habiskan, selagi tu kita terperangkap kat sini!"

"HAHAHAHAHA. KAU PANDAI WAHAI MANUSIA. TERUSKAN PERMAINAN ATAU NYAWA KAU MELAYANG" bagai bergema suara yang entah dari mana datangnya. Bulu roma yang sedari tadi menegak menjadi tegang.
Munie masih kaku. Dia tidak tahu hendak lakukan apa. Badan Tangkal tanpa kepala.. Rambut tangkal yang dipegang bayang itu.. Otaknya tidak dapat mentafsir apa yang terjadi.

Air matanya jatuh. Satu persatu. Mereka terdiam. Sayu melihat wajah Munie. Tapi ini bukan masa yang sesuai untuk berduka. Mereka perlu tamatkan ini semua!

"Aku taknak! Aku taknakkkkk!" Tiba-tiba Ilmi menjerit sekuat mungkin . Mereka tersentak. Tangan kekasihnya, Aky dipegang erat. Barangkali ingin meminta simpati. Hatinya meronta. Hatinya merintih. Apa yang telah kami lakukan ya tuhan.

"Dah terlambat untuk menyesal. Munie, kau jalan sekarang" tegas suara Raqy menegur mereka dari belakang.

"Raqy! Kau pergi mana?! Puas kitorang cari kau tadi" luah Mika sekuat hati. Hanya tuhan yang tahu betapa dia risaukan jejaka dihadapannya itu. Dia ingin kan jawapan. Namun, Raqy hanya memandang tepat ke matanya dan tersenyum.

Senyuman yang susah ditafsir. Senyuman yang bagai mengejek kesusahpayahan mereka mencari.
Senyuman yang tidak pernah terhasil daripada wajahnya. Dan senyuman Yang hanya menambah kelajuan jantung mereka.

"Munie! Jalan sekarang." Arah Aky tanpa menghiraukan wajah seram rakannya itu. Board True Or Dare itu dicampak ke Munie tanpa perasaan. Dia sudah penat dengan usikan. Usikan daripada bayangan yang menjadi malaikat maut mereka malam ini.

Dadu di campak kasar. Bagai hendak tercabut nyawa Munie apabila board itu dipenuhi tulisan dare. Lembaga hitam di pohon itu setia menanti tindakan gadis berambut perang itu dengan senyuman. Senyuman yang menampakkan gigi taringnya.

"Kenapa Munie?!" Geram hati Ilmi apabila Munie hanya diam kaku dihadapan board itu.

"Aku dapat dare"

"Then choose" ujar Aky

Lama mereka menanti keputusan Munie. Apakah gadis itu kehilangan idea?

"Aku cabar kau lembaga hitam, kembalikan Eykal semula! Kembalikan Tangkal kepada kitorang semula!" Dan cabaran itu hanya disambut dengan tawa. Tawa yang begitu menyeramkan.

Truth Or DareWhere stories live. Discover now