Tahu

1.2K 95 3
                                    

Semua setia memandang antara satu sama lain. Akal tak dapat mentafsir arahan yang dibagi. Tangkal masih tak membuat keputusannya. Melihatkan kawan-kawannya kusut semacam fikir tentang syarat dan cara permainan, dia putuskan untuk tidak buat keputusan dulu.

Kami? Siapa kami yang dimaksudkan?

Atau,

Apa?

Peluh dingin Munie dibuatnya. Dia penat mentafsir arahan dari board tu. Sekarang ni 'benda' yang dia nampak cuma satu. Dan hatinya tak putus berharap yang memang hanya satu je yang ada. Yang satu ni pun dah cukup buatkan dia tak senang duduk.

Dan yang satu ni pun dah mula syak kebolehannya.

Dia bingung.

Dan sekarang ni, Tangkal juga bingung melihat kawan-kawannya. Ada yang ketakutan dan ada yang teruja. Haih diorang ni nak bagi aku jalan ke tak ni? Dia dah siap memikir idea cabarannya tu. Nak sebut, tapi diorang ni macam tak bagi je gaya. Sibuk sangat fikir pasal syarat. Dah tu yang dia bagi, jalan je la.

"Okay lets just hentam je. Later kita tengok apa yang jadi" kata Ilmi. Bosan tengok kawan-kawannya diam dari tadi. Awkward. Tangkal orang pertama yang mengangguk setuju.

"No" tahan Munie. "Seriously guys? Kita bukan tahu pun dengan apa kita runding ni" Tangkal menoleh sebelah. Betul juga apa yang Munie cakap. Dengan semua berita yang diorang dapat, mungkin ni punca orang yang datang kat pulau ni hilang?

"Too cool to care" kata Ilmi bongkak. Munie mengeluh. Susahnya kalau jenis keras kepala ni. Tak fikir sebelum buat apa-apa.

"Ilmi..."

"Sokay Mun. Start je la" sampuk Aky . "Aku nak tengok juga apa yang boleh jadi nanti. Lagipun kita pun tak tahu nak buat apa kan sekarang?"

Ilmi tersenyum bangga bila Aky menyokong. Munie kusut. Nak je dia bagitahu apa yang dia tahu tapi benda tu.. Ah. Bila dia nak pergi dari sini?!

Semua mula bersuara. Menyokong pendapat Aky. Hanya Munie saja diam.

"KAU BOLEH NAMPAK AKU KAN..." Munie tak menoleh. Dia kekal memandang kedepan. Riak wajahnya kusut seolah sedang fikir tentang ajakan Aky. Bayang hitam itu mula bergerak mengelilingi Munie. Gaya sedang menilit.

"AKU TAHU..." Kata bayang itu. Munie masih buat tak tahu. Dia tahu sekarang ni cuma dia yang boleh dengar suara garau itu. Matanya memandang satu persatu wajah kawannya. Bayang itu terbang ke semua tempat yang Munie tengok. Mulutnya tersenyum menguji.

"APA KAU RASA KALAU AKU BUNUH KAWAN-KAWAN KAU DEPAN MATA KAU?" Munie menahan debar. Tak guna. Jangan sampai dia tahu.

"KAU TAKKAN SELAMAT"

"Okaylah guys. I setuju. I pun bosan duduk tak buat apa kat sini" putus Munie. Yang lain tersenyum. Termasuk bayang itu. Kini bayang itu duduk di tengah antara dia dan Tangkal. Sengaja Munie menoleh ke arah Tangkal dibelakang bayang.

"Sayang, buatlah keputusan cepat" kata Munie lembut. Tangan Tangkal dipegang. Dan bayang itu? Ya. Masih disitu. Tapi, makhluk jenis dia kita tak boleh sentuh bukan? Jadi apa yang jadi? Tembus.

"A'ah bro. Kau pilih lah apa-apa cepat." kata Gibran dengan muka bosannya.

"I think I choose to dare them. Safe sikit kan?" Putus Tangkal. Munie mengangguk. Makhluk itu dah tersenyum.

"Then, I dare them to told us apa yang jadi dekat semua yang pernah datang sebelum ni" kata Tangkal penuh yakin. Tiba-tiba bayang itu terbang hilang entah ke mana.

"So what now?"

"I think...." Belum sempat Munie habis cakap, tiba-tiba keluar satu cahaya seolah hologram daripada board itu. Semua tertarik dengan hologram berbentuk tiga segi itu.

"Babe. Ada tulisan tu. You bacalah" kata Ayash sambil menyiku Munie. Dia teruja. Telefon bimbitnya sempat menangkap beberapa gambar tadi.

"Okay" kata Munie sambil mengangguk. "Well, dia kata, 160 orang yang pernah hilang dekat sini.

Sebenarnya mereka tak hilang.

Mereka ada di sekeliling kita.

Menonton paparan ini juga.

Tapi di dimensi yang,

Lain" Munie menoleh sekeliling. Tak ada. Tak ada satu pun yang dia nampak. Tiba-tiba..

Oh, tidak.

Aky,Raqy,Tangkal,Gibran, Ilmi, Ayash dan Mika turut melihat sekeliling mereka.

"Lol. Tak ada pun" rengus Aky. Munie tidak memberi reaksi. Matanya masih lekat ke arah satu pintu di hutan belakang mereka.

Lama dia memandang. Seolah-olah dirinya dipukau untuk terus memandang. Bunyi suara kawan-kawannya semakin lama... Semakin menghilang.

"Oi!!" Munie tersentak. Dia memandang ke arah Tangkal. Matanya terbuntang. Ya. Bukan mereka berlapan saja disini. Kesemua 160 mangsa ada disini. Sedang merayu di depan dia dan kawan-kawannya. Baju mereka buruk dan bau mereka busuk. Cukup menggambarkan mereka terperangkap disini bertahun-tahun. Munie laju memandang sekeliling. Semua ada disini.

Tiba-tiba semua mata melekat padanya. Ah takguna. Diorang tahu aku boleh nampak! Semua berlari dan ada yang merangkak ke arah Munie. Perkataan 'tolong' tak lekang dari bibir mereka. Kepala Munie mula pusing.

"Munie. Kenapa dengan you?" Suara Mika sayup-sayup kedengaran. Bising. Terlalu bising untuk dia dengar. Munie menutup telinga. Matanya dipejam. Kepalanya digeleng berkali-kali.

"Tak. Tak. Aku tak boleh tolong. Tak tak"

Airmata mula mengalir.

"Munie...." Panggil satu suara yang dirindui Munie. Munie menoleh. Dia terdiam.

"Mama......"

Dan akhirnya, dia rebah.

"Munie!!!!!!"

Truth Or DareTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang