Bab 4

3.3K 69 2
                                    

PAGAR automatik rumah Haji Razali terbuka lebar. Sebaik saja kereta itu menjalar masuk ke anjung, Mak Yam terus berdiri. Apabila pintu kereta dibuka dan Haji Razali turun, tahulah Mak Yam yang anak lelaki Haji Razali ada bersama, bukan saja Johan seperti kebiasaannya.

"Assalamualaikum, tuan haji," sapa Mak Yam bersama huluran senyum.

"Waalaikumussalam. Dah lama sampai, Yam?"

"Baru aje, tuan haji." Pandangan ditala ke belakang seketika sebelum kembali memandang Haji Razali.

"Tuan muda ada ke?" soal Mak Yam perlahan.

Apabila Haji Razali angguk, muncul wajah Raqib di depan mata. Tersenyum tipis yang langsung tiada manisnya. Anak muda yang begitu tampan ini begitu lokek dengan senyuman. Sejak sekian lama tak pernah dia lihat Raqib ikhlas mengulum senyum. Semuanya terpaksa.

"Mak Yam sihat?" tanya Raqib sambil memandang mata yang buatkan rindu dia kepada mama membuak-buak.

Mata arwah mama juga sejernih mata Mak Yam. Sangat berkilau tapi sejak kejadian itu, kilauan itu malap hinggalah mata itu tertutup buat selama-lamanya.

"Sihat aje, tuan muda. Tuan muda dah makan ke?" Elok juga anaknya masak lebih. Cukuplah ni untuk tiga orang.

Raqib menggeleng bersama senyuman yang masih lagi tergaris tawar. Dikerling Johan yang sudah berdiri di sisi. Tadi lapar juga tapi sekarang dah kenyang menelan bebelan abah. Nasihat yang dia terima sebagai bebelan. Entahlah.

"Aku masuk sekejap. Lepas ni kita ke sana," bisiknya lantas masuk ke dalam rumah.

Kot dibuka dan dicampak di atas sofa. Tubuhnya direbahkan. Mata dipejam seketika dan sebaik saja kelopak mata terbuka, gambar keluarga yang tergantung di dinding tepat memanah anak mata. Mata kuyu Raqib memerhati tajam. Akhirnya, jatuh juga setitis air matanya sebelum dia hanyut terlena bahana lelah.

Lama setelah susuk tubuh Raqib hilang, barulah Mak Yam kembali memandang kepada Haji Razali.

"Saya ada bawa makanan dari rumah ni, haji. Bolehlah makan. Lagipun, saya ada benda nak bincang dengan tuan haji ni." Apa yang sedang ada dalam hati, berat juga lidah dia nak menzahirkan. Tapi, jika ini kebaikan... eloklah.

"Yalah, Yam. Mari masuk dulu." Kemudian, dia berpaling kepada Johan yang kaku mematung.

"Mari masuk, Jo. Kita makan dulu." Digamit Johan agar mengikut langkahnya biarpun dia tahu, Johan hanya akur pada arahan Raqib tapi Johan juga terlalu hormatkan dia.

Sebaik saja masuk ke ruang tamu, dia terlihat akan tubuh Raqib terkulai di atas sofa. Nampak tenang lenanya tapi sesekali, tubuh sasa itu bagai disentap sesuatu dengan begitu rakus. Hinggakan peluh kecil mula terbit pada dahi.

"Yam, awak siapkan makan dulu. Nanti kita bincang apa yang awak nak cakapkan tu," suruh Haji Razali.

Dia juga ada sesuatu yang perlu ditanya kepada Johan sementara Raqib terlena ni. Jika tidak, manalah Johan dan Raqib pernah berpisah. Asyik bertempek aje berdua.

"Yalah, haji."

Sebaik saja Mak Yam menghilang di dapur, Haji Razali terus memandang tepat pada Johan.

"Berapa hari dia tak tidur, Jo?"

"Dia tidur, tuan haji. Tapi, sejam dua macam tu aje."

Sebagai seorang pemandu dan juga penjaga Raqib, dia bersimpati tapi masalahnya, Raqib bukanlah jenis manusia yang mendengar kata orang lain. Raqib tak boleh diarah jauh sekali diperintah. Raqib penakluk bukan untuk ditakluk. Setiap kata-katanya adalah arahan mati.

#HURTWhere stories live. Discover now