-31-

23.8K 559 9
                                    

Dibilik, Nur sudah siap sedia menggosok baju dan tudungnya untuk keluar berjalan ke rumah Hadi Irfan esok menggunakan iron yang dibawanya.

"Fal, esok nak pakai baju yang mana ? Meh Nur gosokkan. " pelawa Nur.

"Eh, takpa. Nanti Fal gosok sendiri. " jawab Syed Naufal yang sedang berbaring di katil. Matanya leka diskrin telefon melayan game.

"Em, takpa. Kan tanggungjawab sebagai isteri. "

"Owh, tanggungjawab ae. Tapi ada tanggungjawab yang satu tu Nur belum laksanakan lagi. " akalnya nakal ingin mengusik Nur.

"Tanggungjawab yang mana pulak ? "

Eh, tanggungjawab yang mana pulak ni. Selama ni aku masak, basuh baju, cuci pinggan, kemas rumah, apa lagi ?

"Tanggungjawab melayan suami. " jawab Syed Naufal sambil keningnya diangkat serupa Ziana Zain.

Nur diam. Tidak memberi jawapan pada kata-kata suaminya tadi.

Kata-kata nasihat dari mama bermain difikirannya.

"Nur bila dah masuk alam perkahwinan ni Nur kena bertanggungjawab dalam keperluan kehendak suami. Apa yang dia nak dan perlu Nur kena turuti. Kalau tak berdosa tau. "

Hurm, berdosa ke aku ? Tapi aku bersyukur , dia tak pernah paksa aku.

Nur masuk ke bilik air untuk mencuci muka dan bersedia untuk tidur.

Dia baring membelakangi suaminya. Tiba-tiba dia merasa tangan Syed Naufal melingkar dipinggangnya. Lantas badannya dipusingkan menghadap Syed Naufal.

"Dalam buku yang Fal baca hari tu, seorang isteri tak boleh baring atau tidur membelakangi suaminya. " kata Fal lembut. Renungannya yang seakan memukau tu sedikit mencair kan hati Nur.

Nur keras membisu. Kaku. Dia terkejut dengan perlakuan suaminya tu. Perlahan Syed Naufal menarik tangannya dan diletakkan didada. Dapat dirasakan degupan jantung Syed Naufal yang berdegup laju.

"Nur tahu tak, setiap kali bertentang mata, tengok Nur dengan pakaian tidur, tengok Nur bila setiap kali lepas mandi.. jantung ni rasa macam nak tercabut. "

"Fal rasa macam dah sayang Nur. Tapi Fal takut, Nur tak nak terima Fal sebab cara hidup Fal sebelum ni. "

"Past is past. Sekarang Nur nampak usaha Fal untuk berubah. Nur pun rasa yang sama dengan Fal. Tapi Nur takut akan terluka. Nur bukannya gadis pilihan Fal. Bukannya macam teman wanita Fal yang lain. " Nur yang dari tadi diam membuka bicara.

Pipi Nur dibelai lembut. Wajah putih mulus isterinya tu ditatap dengan penuh kasih sayang. Dan pada malam tu, mereka memutuskan untuk hidup bahagia seperti suami isteri dan seperti apa yang mereka impikan.

Cahaya. ✔Where stories live. Discover now