Bab 12

2K 63 14
                                    

BAB DUA BELAS: BERKECAI

"Lepah buaya, lepah rimau, musang duk nganga."

TARIKH: 17/5/201X; MASA: 0910

Perjalanan kami ke pintu pagar utama sekolah tidak memakan masa yang lama. Jasad zombi terdampar di merata tempat di atas jalan raya. Aku perasan ada kesan tembakan pada tubuh badan mereka terutamanya kepala. Mungkin ini kerja sniper di sebalik pagar.

Ada dua-tiga zombi yang cuba menerkam kami tapi semuanya gagal dan hanya mampu menempah maut. Kalau semalam mungkin mereka boleh mengganas, tapi hari ni tidak lagi. Hahaha.

"Banyok jugok mayat budok kat sini." Jemi bersuara tak jauh dari aku tatkala kami melangkah mayat-mayat yang terdampar di atas jalan yang di cat hitam ni. Aku melihat ke arah junior aku yang turut bersama kami. Kesedihan jelas terpapar pada wajah mereka.

"Bakpe semua ni kena jadi lagu ning?" Aku terdengar suara keluhan.

"Aku dok au nok hidup ke dok sekarang." Lagi keluhan berbunyi.

"Brng lemoh semangat, mung sumer leh selamat doh pahni!" Ustaz Jo melaung dari belakang. Aku tahu Ustaz Jo juga mendengar keluhan tadi.

"Jom kiter selawat belaka!" Suara lain cuba memberi semangat. Serentak dengan itu laungan pujian pada utusan terakhir bergema. Aku melihat Low Sensei, dia hanya mendiamkan diri tetapi bibirnya seolah digerakkan mengikut laungan ini. Entah kenapa aku rasa sedikit teruja.

Laungan kami yang berterusan memuji utusan terakhir menarik perhatian penghuni yang berlindung di sebalik dinding khemah. Seorang demi seorang keluar melihat kami yang sedang mara ke pagar utama sekolah. Pakaian mereka jelas menunjukkan mereka anggota polis tempatan tapi tiada satu pun kelibat tentera yang kelihatan.

"Mung sumer, berhenti." Salah seorang anggota polis bersuara melalui pembesar suara. Kesemua anggota polis yang lain yang berada di sekelilingnya menghalakan muncung pistol ke arah kami.

Kami yang sedang seronok berarak segera mematikan langkah kaki. Walaupun jarak di antara kami dengan pihak polis agak jauh, kami masih lagi boleh melihat posisi pihak polis yang bersedia untuk mencabut nyawa kami pada bila-bila masa.

Rasa risau makin menikam lagi-lagi apabila ada selonggok badan manusia di hadapan pagar utama sekolah yamg ditutup rapat. Teringat pula aku pada kejadian semalam yang tak aku ceritakan pada sesiapapun.

"Weyh, dok kan dorang nok kurung kiter dalam ni agi," Afiq bersuara, mematikan lamunan aku.

"Fatin ader royak kemarin, polis kat sini tembok budok." Satu suara melantunkan kerisauannya.

"Yer ke, bakpe mung dok kabow awal-awal." Suara lain menyahut.

"Aku dok au sebab dier un jadi gila pah tu."

"Mung beng kabow gitu, aku doh muler dok sedap ati ni."

"Aku takut doh ni, beng wat lawok."

"Dokkan ar dorang nok kurung kiter lam ni."

"Aku arap tu kabor angin je."

Satu demi satu kerisauan yang bergendang di cuping telinga aku. Risau juga aku jika mereka semua lemah semangat, lagi-lagi apa yang mereka cakapkan adalah benar belaka. Mulut aku dikacip serapat mungkin supaya kebenaran yang berlaku semalam tidak melunturkan semangat mereka.

"Kitorang maghi ni nok kabow mende penting!" Ustaz Jo melaung. Tak perasan pula aku bila dia berganjak ke depan.

"Kami dok duli mende hok mung nok kabow, gi balik mula tempat nusuk mung," pegawai polis tadi berkata semula. Ustaz Jo menahan geramnya.

SAHUT - sebuah novel oleh RasisWhere stories live. Discover now