X - Tahun Terakhir Kita

6K 484 34
                                    

DISEMBER 2015.

Suhu mencecah paras berkadaran hampir sifar darjah Celcius.
Empingan salji memenuhi bumi beriklim sejuk itu.

Tirai jendela perlahan-lahan diselak. Hanya memancarkan sedikit cahaya yang terang benderang dalam keheningan malam itu.

Dari sudut pandangannya, terdapat beberapa orang yang lalu-lalang di hadapan rumah yang didiaminya. Sedang bergembira menikmati pesta bersempena Hari Krismas yang berlangsung dalam kawasan perumahan itu.

Kot tebal tersarung pada tubuh masing-masing. Pada leher mereka, terdapat skarf merah yang berkait tebal yang dililit kemas. Umpamanya mahu menampung sebeban berat kepala mereka daripada terseliuh.

Dimisalankan andainya tiada skarf itu maka tiadalah mampu kepalanya tegak sendiri.

Senyuman wanita itu terukir. Memang acapkali dia suka berimaginasi begitu. Apabila bersendirian, pelbagai perkara di luar akal menjadi mainan mindanya.

Dan dia selalu sebenarnya terasa bersendirian.

Jam di dinding ditatap sekilas, sebelum dia kembali melemparkan pandangan ke arah luar.

Hari itu, memang merupakan hari berhibur buat mereka. Pesta besar-besaran telah diadakan bagi memeriahkan suasana Hari Krismas tersebut. Kawasan perumahannya akan terang bergermelapan, dan menjadi tradisi buat para penduduk untuk memakai skarf berwarna merah sepanjang malam itu.

Kata penduduk di situ, merah melambangkan cinta. Ada yang berkata simbolik skarf merah itu melambangkan pertalian darah antara mereka yang kukuh dan bersatu.

Dalam leka melihat suasana riuh di luar, senyumannya tiba-tiba termati apabila terpandangkan jam di dinding bilik itu sekilas.

Imaginasi dan perasaan yang terbuai-buai tadi terus terhenti apabila mengingatkan sesuatu, yang mustahak.

Suami masih belum pulang dari kerjanya. Sedari tadi, tanpa langsung membawa apa-apa berita.

Dia menelan liurnya sambil menghitung detik yang berlalu dari masa yang sepatutnya suaminya dikhabarkan pulang.

Adakah ini merupakan satu petanda? Bisiknya dalam hati.

Dia merenung kembali jam yang berdetik itu. Sekejap dua, hatinya mula berasakan sesuatu.

Suaminya tidak akan lambat tanpa sebab. Sedetik pun, suaminya tidak pernah lambat. Baik dari pemikirannya mahupun tingkahlakunya.

Jam ditatap sekilas buat kesekian kalinya.

Adakah dia harus pergi keluar sekarang?

Mata dipejamkan sekejap, sebelum dia mula tekad.

Wanita itu lantas menutup tirai dengan cepat dan mula berpaling. Langkah laju diatur menuju ke almari bilik itu, menyelongkar satu persatu isinya.

Puas berjumpa dengan skarf berwarna merah itu, dia pantas berlalu kemudiannya ke meja solek.

Rambutnya yang agak serabai dirapikan kemas dengan jemarinya. Wajahnya diperhatikan dari pantulan cermin itu. Begitu melihat cela yang agak banyak pada wajahnya, dia lantas mengenakan mekap yang agak tebal dengan cepat. Bibirnya mula dioles dengan gincu yang berwarna agak pekat.

Tanpa membuang masa, skarf merahnya segera dicapai sebelum dia melangkah dengan laju menuju ke pintu rumahnya.

Tombol pintu itu kemudian dicapai sebelum dia terhenti sejenak, dan tatkala itu, mulalah satu persatu perkara kembali bermain-main dalam mindanya.

"Tunggu."

Apabila mendengar sorakan riang sekumpulan kanak-kanak yang sedang melintasi luar rumahnya, dia terus tersedar. Tangannya kembali ditarik.

Home For Imperceptible LoveNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ