📏[05] Poster📚

1.3K 96 47
                                    

"Wafiy oppaaaaa!"

Semua mata beralih ke arah seorang budak perempuan yang berambut warna perang yang katanya itu memang warna original rambut dia sedang bergayut di pintu utama kelas. Kemunculan yang langsung tak pernah dialu-alukan itu sangat memualkan para penghuni 5 Sains Tulen 1 bersambung lagi dengan satu bunyian. "Yuhuuuu!"

"Haih!" Wafiy ramas rambut rapinya dengan perasaan sebal. "Kau pergi sebut nama dia pehal?" Eri ditenung garang.

"Eh ehh! Bila aku sebut nama dia?" Airis kat sebelah disiku. "Ada kau dengar aku sebut nama Amanda tadi? Ada?"

"Kau baru je sebut." Airis balas tanpa angkat muka dari menilik majalah Popop. Gigih mencari kalau masih ada gambar artis kesayangan dia yang terselit kat mana-mana muka surat.

"Duh! Maksud aku before."

"Tak."

Pandangan Eri balik semula ke wajah sebab Wafiy. "Terima jelah dia jadi awek. Dari last year dia kejar kau. Come on, Wafiy. Bagi muka sikit kat dia. Kesian minah-Tiga-Suku tu. Teringin nak kena buang sekolah ke berani palau anak PK Hem?"

Wafiy merengus. Kalau tak fikirkan sayang dah diramas bibir mungil Eri tu. Mulut masin satu hal. Doa yang bukan-bukan satu hal. Paling tak boleh blah, gaya ayat tu terang-terang menunjukkan yang Eri langsung tak terkesan dengan Amanda. Tak cemburu langsung! Siap boleh pergi suruh dia buat minah-tiga-suku tu jadi awek.

"Wafiy sayangggg..."

"Urgh!" Rasa mual tak dapat dibendung, Wafiy terus sorong kerusi ke belakang. Sambil tangan memasang butang pada kot rasmi pengawas sekolah, dia berdiri. Mata Eri direnung dalam. "Kalau aku nak buat awek pun bukan dia tapi kau!" Selesai utarakan apa yang terpendam kat dalam hati, dia meluru keluar dari kelas.

"Wohoaa!!!" Suasana kelas jadi gamat dengan pengakuan ala romeo dari Wafiy itu.

"Kau nak pergi mana tu?" Amanda yang masuk dari pintu belakang terus menonong ke arah pintu depan untuk mengejar Wafiy.

"Wei, romeo! Kau nak lari jangan jauh-jauh. Lima minit lagi kelas dah nak mula!" Maklum Luq sebelum Wafiy hilang dari balik pintu.

"Sajalah nak bagitahu kau yang Ustaz Umar tak main sistem tolak ansur wei!" Nak jugak si Airis mencelah, mengingatkan si sahabat yang tak tahu pergi ke mana tu.

"Alah! Paling jauh dia pergi cari Jim dengan Wan kat sebelah." Eri sambung buat selakkan pada majalah.

"Eri."

"Hmm." Panggilan Luq disahut.

"Sebagai sahabat kau merangkap jiran sejak dari zaman dalam perut mama-mama kita lagi dan juga sebagai sahabat Wafiy aku nak kau jujur dengan aku."

Niat nak menggunting gambar Zico-rambut-kuning dengan cantik terus terbantut bila kata-kata Luq melepasi corong telinga. Eri angkat muka. "Jujur apa?"

Dari bersandar tenang pada kerusi, Luq mengubah posisi. Mengurangkan jarak muka dia dari muka Eri. Diperhati dalam-dalam wajah bersih tanpa sebarang jerawat itu. "Wafiy tak syok sendiri kan? Dia tak bertepuk sebelah tangan kan? Kan? Kan?"

"Aku suka soalan kau, Luq." Airis tunjuk ibu jari dekat Luq.

Ulya dan Pawa yang jadi penonton, menepuk meja serentak. "Jawab Eri, jawab!"

Yang sebenarnya Eri tak ada nafsu langsung nak menjawab soalan cepumas dari Luq jadi dia terus pura-pura sibukkan diri dengan menyelak helaian demi helaian muka surat majalah di tangan."Walaweyhh! Poster Wanna One la gila!"

"Mana!? Mana!?" Airis terus menjenguk.

"Serius lah!?" Mata Pawa menjegil tak percaya.

Manakala Ulya pula tanpa suara terus merampas majalah itu dari Eri. 

Luq hanya mampu terkedu dan tergamam barang lima saat sebelum menggelengkan kepala. "Rosak anak melayu kita kalau macam ni!"

"Aku nak Ong Seongwu!" Fatin yang sedang menyapu lantai di koridor terus melempar penyapu ke lantai. 

Tanpa pedulikan pensil mekanikal yang sudah terpelanting entah ke mana, Damia dengan kadar yang segera meluru ke meja Luq dan Wafiy. "Tak kira! Aku nak gambar Jinyoung!"

"Aku! Daehwi!" Suara nyaring itu milik Ruhil.

 "Hah sudah! Meja aku dah jadi port!" Suasana di tempatnya makin gamat dnegan kehadiran kawan-kawan kelas, Luq terus angkat punggung selamatkan diri. Keluar dari kelompok manusia-manusia yang gila kpop.  

Sebelum bangun dari kerusi, sempat jugak Widad meletakkan penanda buku pada novel yang dibacanya. "Kang Daniel, I'm comingggg!"

"Kang Daniel 'sold out'!" Dibalas juga dengan gaya nyaring yang sama oleh Airis.

"Alaaaaaaa! Mengalah sikit ah, Qai!" Kemunculan Balqis yang tiba-tiba mengundang cebikan dari Widad. "Takde! Takde! Kalau Qai mengalah, dia kena mengalah dengan aku."

"Sorreyhhh! " Airis buat isyarat 'X' dengan tangan. "Aku taknak mengalah. Kang Daniel aku punya. Tolak tiga tinggal lagi lapan. Pilih ah antara lapan ni."

Widah tayang muka paling pasrah dalam dunia. "Aku nak ni." Selera sudah berubah kepada Hwang Minhyun.

Yang berlabelkan nama 'Park Jihoon' di bawah gambar menjadi sasaran kedua Balqis. "Aku nak ni."

"Aku nak..." Fatin menuding jari pada gambar Lai Guanlin. "...aku nak ni!"

"Aku nak ni!"

"Aku nak ni!"

"Aku nak ni!"

"Ustaz nak ni!"

Gulp!

*****

*To Be Continued

*Korang pernah berebut macam ni tak dalam kelas? 😁😁

*Korang pernah berebut macam ni tak dalam kelas? 😁😁

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Tepi! Dia Aku Punya Where stories live. Discover now