(7years ago)-draw🌻

86 6 0
                                    

Dean P.O.V
Dah masuk seminggu aku dekat Bumi Nippon ni. Short encounter aku dengan Feeya & Aunty Airen sedikit sebanyak mewarnai hidup aku. Sepanjang aku di sini, keadaan nenek masih baik. Sebenarnya, aku ke sini sebab doctor call bagitahu percentage nenek untuk hidup adalah sangat sedikit. Aku sangat risau sebab sepanjang 17 tahun aku hidup 10 tahun aku dibesarkan oleh perempuan uzur ini sebelum aku berpindah ke Malaysia.

Memang aku ada Mummy & Daddy but both of them are too busy with their own life. Nenek ada lah satu satunya insan yang always ada untuk aku. Oh ya, aku merupakan kacukan Italy dan Jepun. Daddy aku berasal dari Fukuoka, while my mom from Sicily. But, we move to Malaysia because of family business 7 tahun yang lepas. That's why aku fasih berbahasa Melayu. So that's it about me.

"Dean" suara nenek memecah lamunanku yang sedang menerawang tah mana mana. "Yes baa baa"jawabku lembut. "Can you please give the present that I told you to buy earlier to Feeya?"kata dia sambil menghulurkan sekotak hadiah. "Oh ya sure, I go out for a while, take care baa baa"kataku lantas mengatur langkah ke wad Aunty Airen yang terletak dua pintu dari wad nenek. Aku mengetuk pintu dan Feeya menjengul keluar. "Dean"kata dia."Ya, boleh kita cakap sekejap?"tanyaku.Feeya mengangguk.

"Here"kataku lantas memberikan kotak tadi kepada dia. "Apa ni?"soal dia polos. "I don't know, grandma suruh I bagi dekat you"jawabku laju. "Seriously?Tak boleh ke kalau I nak jumpa dia sekejap?"tanya Fee tiba tiba." "Yaaa sure, but how about your mum?"tanyaku pula. "Ehmmmm"Feeya termanggu manggu. "It's okay I jagakan your mum sekejap"pelawa ku. Feeya mengangguk setuju lantas mengatur langkah ke dalam wad nenek. Aku tersenyum melihat tingkah laku dia yang polos. Comel.

Daisy Hafeeya P.O.V
Aku masuk ke dalam wad Nek Yui dengan perlahan. Terlihat wanita uzur itu sedang mengait kain. "Hi, Nek Yui, how are you?"sapaku lembut. "Hey sweety, what are you doing here?I ask Dean to give the box to you, where is that boy haish"kata Nek Yui membuatku ketawa kecil. "Tadaaaa, I already got the box"kataku girang dan Nek Yui ketawa kecil. "What is this Nek Yui?"tanyaku lembut. "Open it"kata dia pula. Aku membuka ikatan ribbon kotak itu dengan hati hati dan bila aku membukanya, I feel so happy. Ada art supplies yang aku nak dari dulu. "How can-" aku terdiam. "Airen-san told me that you love drawing just like her, but she didn't have time to go out to find the present for you, I ask Dean to do so" kata Nek Yui buat aku rasa sangat terharu. Tiba tiba ada orang membuka pintu wad dari luar .

"Happy birthday to you, Happy birthday to you, Happy birthday to Mimmo, Happy birthday to you!" ibu dan Dean masuk ke dalam wad Nek Yui sambil membawa sebiji cupcake. Lol cute." I bought a cupcake without candles sebab everyone here must be wearing the face mask"celah Dean sambil ketawa. "Ibuuuuu!Sengaja je tahu"kataku lantas memeluk ibu lembut. "Happy birthday sayang, dah besar anak Ibu ni, jangan sedih sedih, kalau Ibu dah tak ada, you still have ayah, ada Nek Yui & Dean to take care of you"kata Ibu membuat aku tergamam. "What kind of birthday wishes is that, Ibu"kataku sambil menangis teresak esak.

"Shhhh, don't cry. Today is your special day, sayang. Be happy"kata Ibu lagi. Aku tak tahu, tiada perkataan yang dapat aku gambarkan. Suasana ini terasa asing bagi aku, tapi aku happy. Aku baru sahaja kenal dengan dua manusia baru di hadapan mataku ini tapi mereka melayanku seperti ahli keluarga sendiri. Aku bersyukur sebab Allah hadirkan wanita sebaik Nek Yui untuk teman ibu dekat sini."Shall we go to the garden to celebrate your birthday?It must be fun"kata Nek Yui dan aku bersetuju. Lentas, kami berempat menuju ke garden yang terletak di aras  bawah hospital tersebut.

Dean P.O.V
Sepanjang aku hidup, ini kali pertama aku rasa dekat dengan orang yang bukan familyku. Aunty Airen sangat baik sehingga dia melayan aku macam anak dia sendiri. Feeya, aku baru tahu dia 2 tahun lagi muda dari aku. Dia homeschooled since Aunty Airen sakit that's why dia always ada masa untuk berulang alik dari Malaysia ke Jepun. Aku pun homeschooled but aku akan menjadi salah satu mahasiswa di Ca'Foscari University tak lama lagi dalam bidang photography.

Cuaca pada hari ni sangat redup. Angin bertiup sepoi sepoi bahasa. Aku melihat cara Feeya melayan Aunty Airen dan nenek. Sangat sopan santun. Biarpun pada usia yang sangat muda, dia terlihat matang di mataku. Tanpa aku sedar, tanganku laju menekak button click pada camera Fujifilm X-10 aku. Aku mengambil gambar insan insan di hadapanku secara senyap senyap. Leka aku mengambil gambar, aku tidak perasan Fee sedang leka melakar sesuatu dalam sketchbook dia. Aku menghampiri dia dengan perlahan.

"Hey Mimmo, you lukis  apa?"tanyaku. "Oh, I lukis Ibu dengan Nenek Yui, tengok lah tu, they look so happy"kata Feeya sambil mengisyaratkan aku untuk menoleh ke arah nenek. Ya, dia senang seronok berbual dengan Aunty Airen.

Namun, tiba- tiba Aunty Airen rebah di pangkuan nenek. Aku dengan laju pergi ke arah Aunty Airen, nenek sudah menangis teresak esak sambil memeluk Aunty Airen. Feeya yang sedang ligat melukis terpaku. Dia tidak bergerak seinci pun. "Ibu, Ibu, Ibu, noooooo" Feeya dengan laju berlari ke arah kami lantas memeluk Ibunya erat. Tanpa membuang masa, aku menggendong Aunty Airen masuk semula ke dalam hospital.

fiôreWhere stories live. Discover now