explaination💌

92 4 0
                                    

Daisy Hafeeya P.O.V
Sudah 3 hari aku masih berkurung di dalam bilik. Ayah yang setia memantau keadaanku. Hati rasa kosong masih tak dapat terima apa yang terjadi."Fee"tegur ayah memecah lamunanku.
Aku hanya tersenyum hambar.
"Are you okay?" tanya ayah. Aku mengangguk lemah.

"Ayah dah lama kenal dia?"tanyaku tiba tiba.
Ayah menunduk. "Cukup lama untuk ayah tahu macam macam dia sayangkan anak ayah"kata ayah buat air mata aku bertakung di birai mata. Perit. "Kenapa semua orang tipu Fee?"soalku seakan merintih. "Siapa tipu Fee?
Dean tak tipu Fee. Fee tahu tak berapa banyak dia berkorban untuk teruskan hidup dia?Berapa banyak kali dia cuba bunuh diri lepas apa yang jadi antara dia dengan Fee.
Tapi, perancangan Allah tu lebih indah dari perancangan manusia. Dia survived from major depression, cari balik kekuatan nak teruskan hidup, dia cari balik mana Fee, nak tebus kesalahan dia, dia nak mula dari awal, that's why dia buat buat dia tak kenal siapa Fee"kata ayah. Aku hanya diam, air mata laju mengalir.

"Tapi kenapa?"rintihku perlahan.
"Fee, Fee tahu tak?Ayah menyesal sebab tak bagi full attention kat Fee, menyesal berpisah dengan arwah Ibu, lepas Fee putuskan untuk sambung belajar, ayah rasa hilang semuanya.
Tapi, dua tahun lepas Fee pergi, Allah hadirkan seorang insan yang selalu ada di sisi ayah. Jatuh bangun dengan ayah. Setiap tahun, dia mesti ada dengan ayah untuk uruskan majlis tahlil Ibu. Ayah dah anggap dia macam anak sendiri. Kami sama sama belajar tentang Islam from zero sebab ayah dah lama lalai dengan dunia ni. Tapi, Allah gantikan anak perempuan ayah yang membawa diri, dengan seorang insan yang mengubah seluruh hidup ayah. Seorang insan yang menjadi penyebab ayah kembali ke landasan yang benar. Dia, orang yang sayang Fee lebih ayah sayangkan Fee. Ayah segan dengan dia. Dia menghabiskan separuh hidup dia untuk kenal apa itu Islam dengan sebenar benarnya. Dari mata ayah, dia lah lelaki yang boleh jaga Fee, boleh bimbing Fee sampai ke syurga. Dah lama dia berhajat nak jadikan Fee as isteri dia yang sah, dia nak lindugi Fee jauh lebih baik dari yang ayah buat, dia lah satu satunya manusia yang ayah percaya boleh jaga Fee dekat dunia ni, hanya dia Fee, hanya Dean,"kata ayah buat aku terkejut.

"He's a Muslim ?"tanyaku tidak percaya.
"A looong time ago"kata ayah lagi. Air mata semakin deras. Allahuakbar. Aku tak pernah tahu. "Dia buktikan dekat ayah yang anak ayah patut dihargai macam permata yang tiada galang ganti. Untuk pengetahuan Fee, dia dah lama masuk meminang Fee, tapi ayah tak pernah bagitahu Fee apa apa sebab ayah nak Fee yang decide. Ni masa depan Fee, ayah takde hak nak tentukan. Kalau Fee boleh bagi kata putus dalam masa 5 hari ni, both of you sepatutnya nikah on this Friday, ikut pada plan awal"kata ayah lagi. Aku hanya menggelengkan kepala. No, aku tak ready lagi. Allahu.

"Takpe, Dean redho kalau Fee tak boleh terima dia, dia faham apa Fee rasa, dia takkan paksa kalau Fee taknak, tapi ayah nak Fee tahu,
takkan ada lelaki yang lebih layak untuk jadi suami Fee selain dia, bukan sebab harta dia, harta tak bermakna apa apa di mata Allah,
tapi sebab kekayaan akhlak & kekayaan tentang Islam dalam diri dia yang buat ayah kagum dengan dia. Ya, apa yang jadi antara Fee dengan dia 7 tahun lepas memang menyakitkan. Tapi semua orang deserve a second chance. Cuba lah Fee, buat istikharah,
masih ada masa"kata ayah lantas mengatur langkah keluar dari kamarku. Allahuakbar,
situasi yang sangat memeritkan. Aku menangis bagai tiada hari esok.

fiôreWhere stories live. Discover now