BAB 13

861 51 12
                                    


"DATUK..."

Datuk Hazrul senyum nipis.

Saat ini air mata Nura dah tak tertahan lagi. Terkejut juga bila nampak Abang Hamzah diluar pagar rumah. Rupa-rupanya Datuk Hazrul sendiri yang datang sini.

Riak wajah Datuk Hazrul yang bagaikan ayah datang nak pujuk anak tu buat Nura rasa sebak. Lama juga dia diam waktu Nura duduk di sebelahnya dalam kereta. Pemandunya, Abang Hamzah masih setiap berdiri di luar.

"Saya tahu Aryan tu perangai dia lain sikit dari anak-anak saya yang lain. Tapi saya tak sangka dia buat sampai kamu berhenti macam ni. Maafkan saya."

Nura senyum pahit. Dia sama sekali tak salahkan Datuk Hazrul. Apatah lagi nak papa Aryan itu minta maaf bagi pihak Aryan.

"Boleh kamu tarik balik surat resign tu? Saya minta maaf sebab paksa kamu jadi PA dia. Saya akan pastikan anak saya dapat balasan setimpal apa yang dia dah buat pada kamu."

"Datuk..." Nura mencelah. "Saya sebenarnya tak pernah salahkan Datuk dalam hal ni. Mungkin saya je yang terlebih ambil hati..."

"Saya kenal anak saya, Nura." Datuk Hazrul senyum tawar. "Saya pun dah tahu apa yang dia buat pada kamu. Apa yang dia buat tu langsung tak matang, saya sebenarnya malu pada kamu..."

"Jangan macam tu, Datuk." Nura pula yang rasa serba-salah. "Baru-baru ni Encik Aryan ada jumpa saya. Dia pun ada minta maaf juga."

"Saya tak berhak nak suruh kamu maafkan dia. Apa yang dia buat tu memang dah melampau." Datuk Hazrul mengeluh perlahan. "Saya cuma terkilan sebab kamu berhenti mengejut macam ni, kalau boleh saya memang nak kamu berkhidmat dengan kami lagi. Boleh, Nura?"

Nura tarik nafas dalam-dalam.

"Saya akan tukarkan kamu semula. Tak perlu jadi PA Aryan lagi. Kamu boleh balik ke ofis saya..."

"Tapi nanti Fizah?"

Datuk Hazrul berfikir seketika.

"Saya risau saya datangkan masalah pada Fizah pula nanti." Luah Nura perlahan. "Macam ni la, Datuk. InsyaAllah saya setuju untuk balik semula. Tapi..."

"Kamu jangan risau. Apa-apa yang Aryan buat pada kamu nanti, kamu boleh terus report pada saya. Saya akan pastikan yang dia tak akan ulang perbuatan bodoh dia dulu."

Nura tarik nafas panjang. Dia masih berbelah bahagi. Tapi dengan kesungguhan Datuk Hazrul, hati dia lembut juga untuk kembali.

"Baik, Datuk."


****


ZHAFRI: Assalamualaikum. Lama tak dengar khabar awak. Sibuk? Dah mula kerja baru?


Kiriman WhatsApp pagi itu membuatkan bibirnya menarik senyum.


NURA: Waalaikumussalam. Guess what?

ZHAFRI: What? You balik kerja sini?

NURA: =)

ZHAFRI: That's great! Bolehlah saya jumpa awak hari-hari.

ZHAFRI: Bila mula?

NURA: Harini.

ZHAFRI: Jumpa di lobi?

NURA: OK.


Mr. Nice JerkWhere stories live. Discover now