Bab 1👑

936 37 0
                                    

         Empat buah kereta sport memasuki perkarangan sekolah Star Highschool. Sekarang sudah masuk tahun baru. Maknanya mereka sudah pun 16 tahun.

Mereka keluar dari kereta mereka yang telah diparking di tempat parking mereka. Mereka melangkah ke pejabat sekolah.

✯✯✯

Di dalam bilik pengetua

       "Atuk kitaorang nak kunci locker" minta Qistyna bagi pihak mereka berempat.

"Pergi minta dekat kerani. Ni tau tak kelas dekat mana?" tanya pengetua a.k.a atuk mereka.

"Pelik-pelik la atuk ni. Kitaorang dah sekolah dekat sini dah 3 tahun. Tak kan kitaorang tak tahu selok-belok sekolah ni" kata Dania kepada atuknya.

"Oh ya sebelum lupa atuk ku sayang. Hehe" kata Amanda tersengih. "Kami nak kunci bilik kami"

"Nanti minta dekat kerani. Dah pergi keluar" halau pengetua.

"Atuk halau kita la geng. Sedihnya hati" Ilyia menayang muka sedih. Yang lain hanya ketawa.

"Ok lah bye atuk" kata mereka serentak

Selepas keluar dari bilik pengetua. Mereka terus pergi ke arah kerani untuk meminta kunci locker dan bilik yang di khaskan untuk mereka.

"Kak Ain kitaorang nak kunci locker dengan kunci bilik" kata Qistyna.

Kak Ain memberi kunci yang diminta oleh Qistyna. Mereka terus mengucapkan terima kasih lalu keluar dari pejabat menuju ke bilik khas mereka.

✯✯✯

Di dalam bilik mereka

         "Baru tinggal sebulan dah berhabuk. Nampaknya kita kena kemas lah. Aku tak tahan dengan habuk ni" kata Ilyia. Dia memang tak boleh ada habuk sikit. Kejap lagi mula la hidung gatal-gatal lepastu bersin.

"Nanti balik kita kemas. Jom la pergi perhimpunan. Nanti diorang cakap pengawas lambat" kata Dania yang dari tadi hanya mendiamkan diri. Mereka terus pergi ke tapak perhimpunan.

✯✯✯

        Mereka berjalan pergi ke barisan yang dijaga oleh mereka. Semasa  pengetua sedang bercakap di hadapan. Semua murid hanya menghiraukan sahaja. Qistyna yang melihat menjadi bengang dengan perangai mereka.

'Diorang ni memang tak reti nak hormat pengetua ka?' kata Qistyna di dalam hati.

Tanpa berlengah, Qistyna pergi ke hadapan. Dia meminta mikrofon dari pengetua.

"Korang semua tak reti nak hormat pengetua tengah bercakap ka hah!?" marah Qistyna. Baru hari pertama sekolah dah buat aku naik angin.

"Alah acah lebih kau. Pergi berambus la kau. Dah lah miskin. Macam mana lah korang boleh datang sekolah ni tanpa berpangkat? Mesti korang gunakan pengetua" kata salah seorang antara semua pelajar di perhimpunan.

Setelah mendengar ayat yang keluar dari seseorang itu, Qistyna terus menjadi bertambah marah. Matanya yang berwarna coklat terus bertukar menjadi merah pekat.

Star Highschool (𝑆𝑈)Where stories live. Discover now