🌹 Bahagian 2 🌹

1.9K 147 145
                                    

"MELATI DAHLIA MELUR BINTI AMRU!" Terkocoh-kocoh Melati melangkah menghampiri Cikgu Hans dengan rotan di tangan. Asyik nama yang sama aje yang dia sebut sejak dua menjak ni. Nama yang sangat asing untuk Cikgu disiplin itu. Ni rasanya dah masuk sebulan nama Melati dipanggil oleh cikgu disiplin. Mental kut Melati ni. Tak makan saman betul. Tak tahu malu.

"Ye cikgu? Faliq tulis nama saya dan hantar dekat cikgu lagi ya?" Cikgu Hans pandang kecil besar aje Melati ni. Geram dengan sikap acuh tak acuh Melati.

"Kamu jangan sengih-sengih depan saya Melati. Saya serius. Saya dah bosan, asyik tengok muka yang sama je buat masalah! Kali ni kamu datang lewat pula ye? Huh? Lepastu larikan diri dari pengawas yang bertugas pagi tadi. Bijak betul kamu ni ya. Sampai bila kamu nak buat masalah ni Mel? Tak ke sudah kamu buat masalah. Kamu tu baru sebulan masuk sekolah ni, tapi banyak masalah yang kamu buat." Cikgu Hans picit kepala yang sedikit pusing. Melati ni memang suka sangat memeningkan kepala otak dia.

"Sampai bila? Sampai..."

"Assalamualaikum cikgu, maaf menganggu." Melati mati kata. Matanya terus saja tertancap pada seseorang yang memberi salam sebentar tadi. Sopan santun betul budak yang baru masuk bilik Cikgu Hans ni. Terus Melati senyum manis pada Faliq yang sudah memberikan jelingan maut pada dia.

"Waalaikumusalam. Hah Faliq, lama saya tunggu kamu. Ni, nanti sebelum balik kumpulkan semua pengawas dekat bilik saya. Kita buat meeting. Faham?"

"Faham cikgu. Ada apa-apa lagi ke?" Sesekali Faliq pandang Melati yang sedang merenungnya. Rasa tak selesa dengan renungan tajam Melati tu. Kalau boleh nak aje dia hempuk buku teks setebal 300 muka surat dekat kepala Melati. Biar jadi normal sikit.

"Lagi satu..."

"Hai Faliq. Kau sihat hari ni?" Dua pasang mata sudah pandang Melati dengan spontannya itu. Boleh pula Melati buat perangai depan Cikgu Hans yang tak reda lagi kemarahannya itu. Terus rotan dihayun di atas meja, kuat. Buat Faliq dan Melati tersentak. Sungguh, melihat Melati sudah tersengih-sengih dekat Faliq buat Cikgu Hans rasa nak mengamuk.

"Kus semangat saya Cikgu Hans! Cikgu ni kenapa nak marah-marah? Cikgu cemburu ya saya pandang Faliq lama-lama? Tadi cikgu tanya kan sampai bila saya nak buat masalah? Sampai Faliq terima saya jadi kawan dia." Dan saat itu, Cikgu Hans rasa nak kurung Melati dalam stor. Biar gadis sengal itu tak nampak bayang dekat sekolah ni lagi. Tak pernah-pernah lagi ada pelajar yang berani melawan macam Melati. Sungguhlah, Faliq sendiri pening kepala dengan sikap Melati yang semakin menjadi-jadi itu.

 Sungguhlah, Faliq sendiri pening kepala dengan sikap Melati yang semakin menjadi-jadi itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

BEBERAPA pelajar sudah terkebil-kebil memandang tingkah Melati yang sedang bersorak itu. Macam tak pernah tengok acara sukan pun ada juga Melati ni. Sudah tu, dengan uniform bulan sabit merah dia pergi tengah-tengah track lumba lari semata-mata nak bagi sorakan buat Faliq yang menjadi peserta dalam acara lumba lari 100 meter itu.

"Pehal kau Mel? Bukan rumah sukan kau Satria ke?"

"Haahlah, rumah sukan aku Satria. Kenapa?"

"Pelik."

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now