🌹Bahagian 5🌹

1.8K 150 107
                                    


FALIQ tekan-tekan kalkulator sambil cuba mengingati formula yang diajarkan Melati dulu. Seketika, terbayang wajah Melati di memorinya. Melati yang sudah hampir seminggu hilang tanpa khabar. Tersenyum sendiri dia dibuatnya bila teringatkan semua tentang Melati. Gadis yang selalu saja buat dia rasa tertekan. Hailah Faliq ni, dalam dewan peperiksaan pun sempat lagi dia rindu dekat Melati.

"Huwarghhh!! Akhirnya bebas juga kita dari penjara kan Fal. Freedom do!" Akhirnya setelah sebulan mereka menduduki SPM, perjuangan mereka tamat juga akhirnya. Setelah keluar dari bilik guru setelah bersalam-salaman dengan guru-guru yang berjasa pada mereka, Faliq dan Rian lepak di warung Pak Mail. Port kegemaran dia orang lepak dari dulu lagi. Rasanya Pak Mail pun dah muak tengok muka dua budak lelaki tu.

Sesekali Rian ketawa dengan lawak yang dia buat sendiri. Entahlah apa yang kelakar sangat sampai merah muka dia ketawakan diri sendiri. Pelik betul Adrian ni. Melihat saja tiada respon daripada ketua pengawas itu, Rian terus tepuk meja. Tersentak Faliq dibuatnya bila Rian tepuk meja sekuat hati. Sampai ada sesetengah pelanggan yang mencerlung ke arah meja mereka.

Rian sengih.

"Kau pehal? Orang lain muka happy tapi kau ni dari tadi cemberut memanjang aje. Kau sedih eh dah keluar dari sekolah tu? Ala bro, nanti bila ada masa kita lawatlah sekolah tu. Lawat cikgu kesayangan kau sekali. Cikgu Hans. Jap, ni mesti sebab kau rasa sedih tinggalkan budak tiga suku tukan? Betul tak... betul tak?" Rian sudah naik-naikkan kening kirinya. Macam aje dia tak tahu apa jadi dengan kawan dia yang seorang ni. Macam tengah menanti seseorang muncul.

"Entahlah bro, aku cuma rasa pelik semacam aje. Biasanya mesti budak tu datang kacau hidup aku. Ni dah seminggu tak nampak bayang," keluh Faliq lalu diteguknya tin pepsi. Rian terus bersandar di belakang kerusi sambil berpeluk tubuh. Dipandangnya wajah Faliq tanpa berkedip.

"Fal, kau rindu dia eh?"

"Pebenda kau merepek ni Rian? Aku? Rindu budak tu? Huh, memang taklah."

Rian ketawa. Sinis. Dia sudah melilau memerhatikan persekitaran warung Pak Mail sebelum matanya tertancap pada seorang gadis yang sedang menjual kuih. Gadis berbadan gempal yang tak begitu asing buat seorang Melati.

"Habistu kalau tak rindu, kenapa muka kau masam aje? Asyik tercari-cari si Mel tu. Tulah, aku dah cakap kau jangan jual mahal sangat dekat dia. Tengok sekarang ni, kau juga yang tanggung rindu kan bila dia tiba-tiba hilang. Baru padan muka kau." Sengaja Rian keraskan suaranya pada Faliq. Sedarkan kawan dia yang tengah merindukan Melati Dahlia Melur itu.

Faliq terus tendang kaki Rian. Menyeringai pemuda itu dengan tendangan maut Faliq. "Aku dah cakapkan, aku cuma pelik aje dia tiba-tiba hilang. Kau jangan pandai-pandai cakap aku rindu dia eh. Aku cemberut ni sebab aku tengah berfikir mana hilangnya Melati tu. Ish sudahlah. Aku nak balik dulu. Mesti tok wan aku tengah tunggu aku kat rumah. Aku chau dulu, bye!"

Faliq bangun dari duduk. Rian sudah tergeleng kepala dengan sikap Faliq yang ego itu. Rindu tak nak mengaku. Ada aje alasannya, dia sendiri pening kepala dengan perangai Faliq.

Baru saja Faliq kalih, gadis berbadan gempal yang jadi pemerhatian Rian sejak tadi sudah kaku di hadapannya. Terkebil-kebil Tina pandang wajah Faliq sebelum dia senyum-senyum. Handsome juga ketua pengawas mulut cili api ni. Sempat lagi tu Tina puji Faliq.

"Kau nak halang jalan aku ni dah kenapa?"

Tina sengih.

"Bang, kuih bang. Dua seringgit."

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now