🌹Bahagian 8🌹

1.9K 153 198
                                    

BERKERUT-KERUT dahi Faliq menahan sengal pada abdomen tika itu. Entah dah berapa lama agaknya dia terlantar tak sedarkan diri di atas katil hospital ini. Matanya liar memandang persekitaran yang nampak begitu asing. Di depannya, ada seorang pesakit yang sedang diperiksa oleh seorang doktor. Di sisi kirinya pula seorang pesakit yang dia anggarkan sebaya dengan tok wannya sedang menjamah makan malamnya. Ditemani dengan isterinya yang sudah tersenyum pada Faliq.

Tangan kanannya terus melekap pada abdomennya yang berbalut. Ngilu. Sampai ke saat ini masih terasa ngilunya kesan dari tikaman peragut tersebut. Rasa dicucuk dengan berjuta-juta jarum saja saat ini. Belakang tangannya sudah dicucuk dengan drip. Menambah air dalam tubuhnya. Perkara terakhir yang dia ingat bila Melati Dahlia Melur muncul di depannya secara tiba-tiba. Gadis mental itu...

Akhirnya, pandangannya jatuh ke arah seorang gadis yang sedang duduk di kerusi pelawat di sisinya. Tersengguk-sengguk kepala gadis itu dengan mata yang terpejam rapat. Direnungnya setiap raut wajah manis itu sebelum dia tersenyum sendiri. Nampaknya mimpi indah itu memang realiti. Bukan lagi mimpi.

"Mel... kau dah balik?"

Diam.

Tiada sebarang jawapan daripada Melati yang sedang terlelap itu.

"Aku rindu kau gila. Kenapa kau pergi macam tu..."

"Faliq! Akhirnya Faliq, bangun juga kau dari tidur panjangkan. Syukurlah!"

Faliq mati kata bila dia kena sergah oleh Rian yang membawa sebakul buah-buahan. Terus Melati terjaga dari lelapnya mendengarkan suara bingit dari Rian. Terpinga-pinga dia dibuatnya melihat kehadiran Rian saat itu. Pesakit dan pelawat juga sudah bagi pandangan tajam buat Rian. Orang nak rehat dia pergi main sergah macam tu aje. Malu Faliq dibuatnya.

"Wei, aku ingatkan kau tak nak bangun lagi. Dah dekat dua hari kau tak sedarkan diri. Doktor cakap kesan tikaman kau hari tu dalam sangat sampai hilang banyak darah nasib baik ada orang dermakan darah untuk kau. Darah aku tak sesuai untuk kau Faliq. Maaflah," tambah Rian lagi. Dia sudah tersengih-sengih pada Faliq yang bagi dia jelingan maut. Lantas Faliq bagi isyarat mata agar Rian pandang sisinya. Alangkah tergamamnya dia bila dia pandang wajah manis Melati yang sedang merenung wajah Faliq saat itu.

"Faliq..." 

Faliq pandang wajah Melati. Ada air mata yang sedang mengalir di pipi gadis itu.

"Kau apahal pandang aku macam tu? Kau ni dah besar panjang pun cengeng lagi ke? Asyik menangis je. Sakit tahu tak mata aku tengok kau menangis macam tu. Aku tak mati lagikan," omel Faliq. Sungguh, hatinya luluh melihat air mata yang mengalir ke pipi si gadis yang sudah tersedu-sedan. 

"Aku rindu kau Faliq. Aku takut kau mati sebab aku. Dahlah kau kena tikam sebab aku. Kalau kau tak jumpa aku mesti kau tak cedera macam tu sekali. Tak kiralah kau nak marah aku ke apa, tapi aku nak menangis juga sebab aku terharu tengok kau hidup lagi. Aku ingatkan aku tak dapat tengok kau lagi."

Faliq tergamam. Dia terus pandang tempat lain. Tak nak pandang wajah sayu Melati itu. Rian sudah sembunyikan tawanya. Alahai, comel betul Melati menangis macam budak-budak.

"Kau tak rindukan aku ke Faliq?" 

Sudah, tak pasal-pasal dia dapat soalan cepumas dari gadis itu. Rian pula yang tercengang. Tak pasal-pasal dia kena hadap drama cinta Faliq dengan Melati setelah sepuluh tahun berlalu.

Melati kesat air matanya yang mengalir macam air sungai itu. Deras. Nafas panjang ditarik sebelum dihembus perlahan-lahan. "Aku rindukan kau Faliq. Kalau kau rindukan aku juga boleh tak?"

Faliq pandang wajah Melati sekali lagi. Gadis itu sudah tersenyum manis pada dia. Senyuman tu, sungguh dia rindu. Lekuk di pipi kiri gadis itu menambahkan kemanisan wajah seorang Melati. Rian yang sudah ketawa itu dia biarkan. Terus dibalasnya senyuman manis Melati. 'Aku pun rindukan kau Mel'

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Onde as histórias ganham vida. Descobre agora