🌹Bahagian 12🌹

2.1K 133 99
                                    

"FALIQ, kamu okey tak ni? Macam tak cukup tidur aje mama tengok."

"Okey aje mama. Faliq cuma tak boleh tidur aje semalam. Riana dengan Amin mana ma? Tak nampak bayang pun dari tadi." Faliq sudah tercari-cari kelibat adik iparnya itu. Sudah pukul 8 pagi bayang dua iparnya itu langsung tak kelihatan. Biasanya mesti dah riuh awal-awal pagi macam ni.

"Adik-adik ipar kamu tu dah mula masuk pejabat. Katanya petang ni langsung nak balik kondo Amin. Alahai, sunyilah mama lepas ni." Ada keluhan daripada Puan Afina. Sedih jugalah hati dia tu, anak-anak gadisnya sudah dibawa keluar oleh suami masing-masing. Tapi, dia  tumpang bahagia dengan kebahagiaan anak-anaknya saat ini. Sekurang-kurangnya senang juga hati dia kalau anak-anak gadisnya sudah dilindungi oleh suami masing-masing.

"Mama nak ke Fal ajak Mel tinggal sini? Nanti mama tak sunyilah sebab Mel boleh buat lawak dia tu dalam rumah ni," ujar Faliq sambil berjenaka.

Puan Afina sudah tertawa kecil. Sempat lagi Faliq buat gurau kasar dengan ibu mertuanya yang sedang menghidangkan sarapan buat mereka sekeluarga pagi itu. Biasanya mesti Melati sudah berlegar-legar di ruang makan menyediakan sarapan tapi nampaknya hari ni Melati masih dibuai mimpinya. Tak naklah Faliq ganggu. Cukuplah sepanjang tiga hari ni Melati tak tenang dalam tidur.

"Ha, mengelamun lagi ke Fal? Kamu ni sama je dengan Mel. Suka sangat mengelamun. Kenapa? Ada sesuatu yang perlu mama tahu ke dengan lamunan kamu tu Fal?" soal Puan Afina sambil mencedok nasi goreng di atas pinggan menantunya.

Faliq sudah tersenyum nipis. Digarunya kening yang tak gatal sebelum dia betulkan posisi duduknya. Sungguhlah memang ada sesuatu yang ingin dia tanyakan pada ibu mertuanya itu tapi rasa bersalah pula dia nak tanya. Nampak Melati terseksa meraung dan menangis seperti itu cukup menyeksa jiwanya.

"Mama... ada sesuatu yang buruk pernah jadi dekat Mel ke?"

Puan Afina terus duduk bertentangan dengan Faliq di ruang makan. Dipandangnya wajah anak muda itu tanpa berkelip. Mesti Melati buat hal lagi sepanjang tiga hari ni.

"Kenapa kamu tanya macam tu pula?"

"Faliq cuma... terfikir aje tentang Mel. Tiap-tiap malam dia meracau, meraung dalam tidur macam sesuatu cuba cederakan dia. Apa yang paling seksa jiwa Faliq bila dia sebut pasal ayah. Dia macam merayu supaya dia tak diapa-apakan. Ada apa ya ma di antara ayah dengan Mel?" Akhirnya, setelah tiga hari Faliq bersuara juga tentang keadaan Melati itu. Sungguhlah, dia tak sanggup nak tengok beban di bahu Melati. Sayang dan cintanya dia pada isterinya itu buat dia rasa merana bila Melati kelihatan terseksa.

"Mel tak pernah cerita ke pasal ayah dia?"

Faliq geleng. Puan Afina tarik nafas panjang, dia yakin mesti Melati takut dengan penerimaan Faliq.

"Ma... Faliq merayu dekat mama tolong ceritakan dekat Faliq apa yang jadi dekat Mel dengan ayah dulu?" rayu Faliq. Wajahnya ibu mertuanya dipandang sayu.

Sukarnya Puan Afina nak turutkan rayuan Faliq itu. Dua hati tengah terseksa tika ini. Hanya disebabkan suami durjananya itu Faliq dan Melati terpaksa menanggung beban melihat penderitaan Melati yang tak berkesudahan. Melati itu nampak saja gila-gila tapi jiwanya masih trauma dengan sikap durjana ayah kandung sendiri.

"Melati tu..."

"Faliq sayang!"

Puan Afina sudah kematian kata bila Melati sudah muncul. Kaget Faliq dibuatnya bila Melati sudah memeluk tubuhnya erat dari belakang. Dengan selambanya, Melati terus kucup pipi Faliq bertalu-talu. Memerah terus wajah lelaki itu dengan perangai Melati yang tak tahu malu. Selamba badak dia aje buat adegan mesra depan ibu mertuanya. Terbantut terus peluangnya nak tahu rahsia besar Melati.

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now