🌹Bahagian 10🌹

2.2K 149 88
                                    

"MA, Mel nak kahwin." 

Puan Afina dan Riana terus memandang wajah Melati yang duduk di depan mereka saat itu. Tak ada salam dan mukadimah, Melati terus menyatakan hasrat di hatinya. Memang terkedu dua beranak itu dibuatnya.

"Kenapa mama dengan adik pandang Mel macam tu? Mel serius ni, Mel nak kahwin. Mel dah jumpa lelaki idaman Mel. Mel cintakan dia, sayangkan dia dan Mel nak cepat-cepat kahwin dengan dia. Nanti kena kebas Mel juga yang merana," tambah Melati.

Riana sudah ketawa dengan kata-kata Melati. Sungguhlah Melati ni, cakap tanpa berlapik. Tak fikirkan risiko yang akan dia dapat. Nasib dialah dapat kakak yang tiga suku macam Melati.

"Dengan siapa? Baguslah kalau Mel nak terus menikah dengan dia. Bilanya dia nak datang merisik Mel? Mama pun dah lama tunggu Mel  kenalkan lelaki idaman Mel tu kat mama," ujar Puan Afina. Teruja betul dia bila Melati cakap Melati nak kahwin dengan lelaki idaman anak gadisnya itu. Riana sudah mati tawa bila bahunya dicubit kuat oleh Puan Afina. Menyeringai kesakitan gadis itu dibuatnya.

"Mel? Asal tak jawab soalan mama ni?"

"Err... Mel..." Melati main-main kukunya. Takut kena marah dengan mama kalau mama tahu perkara yang sebenarnya. Tapi rasanya tak ada salah pun kalau dia yang mulakan langkah memandangkan si teruna langsung tak pandang betapa besarnya cinta dia buat pemuda itu.

"Mel?"

"Ma... dia tak akan datang risik Mel. Kita yang kena datang rumah dia. Mama tolong risikkan Faliq untuk Mel ya? Boleh kan?" 

Terbuntang mata Puan Afina dengan permintaan Melati itu. Aduh, Melati ni sentiasa penuh dengan kejutan. Boleh buat dia terkena serangan jantung sebab kejutan Melati itu. Riana sendiri juga sudah kaku. Tak mampu bergerak. Kaget.

"Kenapa pula kita yang kena datang merisik budak tu Mel?"

"Kakak ni perigi mencari timba tahu tak?"

Keluhan berat terus Melati lepaskan. Sudah dia agak ini yang akan berlaku. Dipertikaikan permintaannya ini. Siap kena cop sebagai perigi mencari timba lagi.

"Ye, Mel memang perigi mencari timba sebab Mel sayang dia sangat-sangat. Mama kena tolong Mel risikkan Faliq sebab Mel jatuh cinta dengan dia dan Mel betul-betul nak dia jadi suami Mel. Please ma?" Melati sudah bangun dari duduknya. Dia kembali duduk melutut sambil mengenggam erat tangan mamanya yang sudah menyinga itu.

"Habis tu kalau kamu cintakan dia, budak tu cintakan kamu tak?"

Err... dan Melati hanya mampu tersengih kelat saja dengan soalan KBAT mamanya itu. Sukarnya soalan tu. Sungguhlah, soalan itu dia sendiri tak tahu jawapannya memandangkan dia sudah hilang jejak dengan Faliq. Entahlah ke mana agaknya pemuda itu pergi.

TOK WAN dan Pak Daud sudah saling berpandangan antara satu sama lain. Pelik melihat tingkah cucunya yang berselera menjamah asam pedas tengah hari itu. Sejak bila pulalah cucu dia orang ni makan asam pedas? Setelah hampir setahun tak bertemu takkanlah sedrastik itu perubahan Faliq? Dulu bukan main anti lagi Faliq dengan asam pedas. Tak suka dengan baunya yang menyengat.

"Sedap sangatlah asam pedas ni tok wan. Tok wan punya asam pedas kali ni memang betul-betul mengancam naluri Fal tau. Nanti tok wan masak asam pedas untuk Fal lagi eh? Nanti Fal nak bawa balik," ujar Faliq sebelum diteguknya air sejuk. Sungguh, menyelerakan. Dah tiga kali dia tambah tanpa segan silu. Faliq memang, kalau dah jumpa apa yang dia nak susah dia nak lepaskan.

"Bukan tok wanlah yang masak. Budak Mel tu hah tadi pagi datang rumah bagi asam pedas ni untuk tok wan. Tak tahu pula sebab masakan Mel aje buat kamu berselera sampai macam tak pernah jumpa makanan. Kuat juga ya aura Mel untuk cucu kita ni Pak Daudnya."

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now