Hoofdstuk 22:
'Ik heb nieuwe informatie,' luidde de kreet om aandacht van de serveerster van het restaurant.
'Vertel op,' zei Ferana nieuwsgierig. Hij was meer dan vast besloten dat hij de zaak op zou lossen. En als de serveerster het ontbrekende puzzelstukje was zou hij er alles aan doen om die in de puzzel te laten passen.
'Ik heb twee mensen gezien,' was haar zenuwachtige antwoord. Ferana wist nu al dat dit lang zou gaan duren, want de manier waarop ze aan het praten was kwam er weinig uit haar.
'Kunt u het aan om een compositietekening te laten maken? Dan haal ik er iemand bij,' Ferana had de volle moed opgegeven om deze zaak op te lossen, maar dit was meer dan goed dat dit nu moest gebeuren.
Waarom komt ze nu eigenlijk pas?
Ferana wuifde de rondspokende vraag weg en keek de mevrouw strak in haar ogen aan.
'Wat houdt dat precies in?,' vroeg ze wantrouwend.
'Ik laat hier een tekenaar van de politie komen. Die gaat luisteren naar jou verhaal. Hij gaat de gezichten proberen na te tekenen zoals jij ze hebt gezien,' legde Ferana uit.
Ze knikte zachtjes, waardoor Ferana het bijna niet kon zien. Hij liep de verhoorkamer uit en liep naar de compositietekenaar en wenkte hem mee te gaan. Onderweg terug naar het verhoorkamer schonk hij nog een glaasje met water vol die hij aan haar gaf.
'Jullie redden het hier wel?,' vroeg Ferana aan de vrouw die samen met de compositietekenaar zat.
De compositietekenaar knikte. Ferana verliet de verhoorkamer.
-
'Er is nieuwe informatie vanuit Curaçao,' deelde de Nederlandse rechercheur mee aan Viktor, die nog altijd in voorarrest zat.
'Wat dan?,' vroeg Viktor belangstellend terwijl hij een hap nam van zijn boterham. Hij smaakte nergens naar, maar hij moest blijven eten. Als hij gewicht zou verliezen en hij kwam wel weer vrij, dan zou hij moeite hebben om verder te gaan met trainen. Hij moest gezond blijven.
'Daar kan ik u nog niets over vertellen,' zei de rechercheur eigenwijs.
'Dus u komt naar mij toe om te vertellen dat er informatie is uit Curaçao, maar vervolgens wilt u mij niet vertellen wat er aan de hand is,' was zijn niet begrijpende antwoord.
'Ik heb iets anders voor u.'
'En dat mag zijn?,' vroeg Viktor geïrriteerd.
'U heeft bezoek,' was zijn blijde antwoord. 'U heeft een kwartier.'
De rechercheur verliet de kamer van Viktor en liet de vrouw binnen. Het was Viktor binnen een paar tellen al duidelijk dat het zijn moeder was.
Met tranen in zijn ogen stond hij op en liep hij naar zijn moeder toe. Zijn armen sloeg hij om zijn kleinere moeder heen.
'Mama,' barstte Viktor in tranen uit.
'Het komt goed lieverd,' suste zijn moeder hem.
'Ben je niet boos op mij dan?,' vroeg hij niet begrijpend.
'Natuurlijk ben ik niet boos op je. Je bent mijn zoon en ik weet dondergoed dat je dit niet zou doen,' zei zijn moeder bemoedigend. 'Het komt allemaal wel weer goed jongen. Geef het de tijd.'
Viktor knikte en ging weer op zijn bed zitten. Zijn moeder nam naast hem plaats.
'Hoe gaat het met Magnus?'
'Goed. Maar maak je daar niet te veel zorgen over,' zei zijn moeder terwijl ze even geruststellend over zijn rug heen wreef. 'Hoe gaat het met Tessa?'
'Ik weet het niet,' zuchtte Viktor. 'Ze willen me niets vertellen. Ik weet niet eens of ze nog leeft.'
In alles wat Viktor zei of deed merkte je hoe aangeslagen hij was. Hij kreeg geen hap door zijn keel, wat hem frustreerde. Hij wou immers alleen maar weten of Tessa nog leefde of het überhaupt ging halen.
'Het komt wel goed Viktor. Dat weet ik zeker,' zei zijn moeder terwijl ze hem even wat dichter tegen zichzelf aantrok. Ze knuffelde hem stevig en gaf hem een kus op zijn kruin.
'Ik wil gewoon dat ze weer bij mij komt. Ik heb hier helemaal geen zin in. Ik zou haar nooit pijn doen,' huilde hij aan één stuk door.
'Ik weet het Viktor, maar je kunt het niet veranderen. Ze komen er vanzelf achter dat je het niet hebt gedaan.'
'Meneer de bezoektijd is over,' kwam de rechercheur binnenvallen. 'Mevrouw, ik moet u vriendelijk vragen te vertrekken.'
Viktor zijn moeder knuffelde hem nog een keer stevig en kuste hem op zijn voorhoofd. 'Het komt goed.'
Toen zijn moeder weg was gebracht kwam de rechercheur terug.
'Ik heb discrete informatie. Maar ik heb u hulp er bij nodig.'
JE LEEST
Achterom
FanfictionFotografe Tessa van Kammen werkt al jaren voor het Amsterdamse fotografie bedrijf TY Fotografie. Ze zou graag ontdekt worden door het grote publiek, en een echte fotografe worden. Maar haar carrière wil niet opgang komen. Haar collega, top-fotograa...