BAB 4: Second Meet

39.1K 1.7K 49
                                    

BUK!

"Adoi... doi... Sakitnya punggung aku," adu Aira sambil menggosok tempat yang sakit. Dia bangun dari tempat jatuhnya. Beg tangan yang melurut jatuh disangkut kembali pada bahu. Briefcase yang terdampar di atas jalan diambil. Dia menilik baju kurungnya. Nasib baiklah tak koyak.

Tiba-tiba wajahnya berkerut seribu apabila terasa sakit di bahagian telapak tangannya. Telapak tangan kirinya yang melecet akibat terjatuh tadi. Dia meniup lembut ke arah telapak tangan yang luka itu. Pedihnya! Rasa marah mula menyerbu dirinya apabila mengenangkan pemandu kereta yang hampir melanggarnya tadi. Dia toleh ke kiri dan ke kanan, tiada orang.

"Oi! Sedara seagama se-Islam, tak nampak orang ke, hah?" jerit Aira dengan perasaan geram. Aku yang selim-melim pun boleh langgar, bebel Aira dalam hati.

Ferrari 458 yang berwarna putih yang hampir melanggarnya tadi berhenti dan mengundur ke belakang dekat dengan Aira yang hendak meletup itu. Aira melangkah ke arah kereta mewah itu dan mengetuk cermin kereta lalu memberikan isyarat menyuruh pemandu tak berhemat itu keluar. Seorang lelaki kacak bercermin mata hitam keluar daripada perut Ferrari putih itu. Lelaki itu menanggalkan cermin matanya lalu diselit dicelah baju kemejanya.

Wow! Mata dia warna birulah ke mat salih? Ah, lantaklah ada aku kisah! Tapikan macam pernah tengok je muka mamat Superman ni kat mana ye? Ala... Masa nilah tak ingat. Lain kali jelah aku ingat muka Superman ni.

"Assalamualaikum, Encik ni reti ke tidak bawak kereta?" Wah! Baik punya mukadimah nak marah orang.

"Waalaikummussalam, yes anything?"

Ooo... Orang Melayulah tu boleh jawab salam tu, getus Aira dalam hati.

"Encik dah langgar saya boleh pulak encik tanya ada apa." Suara Aira sudah naik sedikit volume suaranya.

Haiqal merenung ke arah wajah gadis bertudung yang sedang marah itu. Macam pernah nampak budak ni. Hmmm... Kat mana ye aku nampak dia ni? Oh ya! Aku pernah jumpa dia kat restoran minggu lepas.

"So? Apa kena-mengena dengan I?" Sengaja Haiqal menambah bara dalam hati gadis bertudung itu.

Aira ketap gigi. Geramnya aku dengan mamat perasan mat saleh ni.

"Awak dah langgar saya sampai terjatuh dan menyebabkan telapak tangan saya melecet tahu tak?" Aira menunjukkan telapak tangannya yang terluka itu. Haiqal tengok tanpa perasaan bersalah membuatkan Aira sakit hati dengan lelaki yang berada di hadapannya.

"That's not my problem. You tanggung sendiri." Selamba Haiqal berkata.

"Sebab awak saya tangan saya luka. At least, minta maaflah ni tak, buat tak tahu."

"Miss, it's your fault. You yang berdiri dekat garisan putih tu apasal. There is no reason for me to apologize." Haiqal enggan meminta maaf.

"Saya dah jauh dari garisan putih tu. Awak yang bawak kereta macam jet fighter awak ingat jalan ni nenek moyang awak punya." Aira membela diri.

"Alasan. You tu yang tak berhati-hati nak salahkan orang."

"Awak tu pemandu yang tak berhemat yang tahu nak menambahkan bilangan kemalangan di jalan raya." Aira tetap mempertahankan dirinya.

Garang dan keras kepala. Itu yang Haiqal boleh simpulkan oleh gadis itu. Tetapi kata-kata gadis itu buat dia panas hati.

"Kau jangan nak salahkan orang kalau itu dah memang salah orang. Hari tu kau tuduh aku dan hari ni kau tuduh aku pulak." Haiqal sudah menukarkan panggilan.

La... Superman ni yang langgar aku kat restoran minggu lepas. Ingatan Aira sudah kembali. "Dah memang salah awak."

"Bertekak dengan kau ni buang masa aku je lebih baik aku blah daripada bergaduh dengan kau yang dah macam budak-budak, budak." Haiqal kembali masuk ke dalam kereta.

Prince on White Horse (Bakal Terbit)Where stories live. Discover now