11

891 75 7
                                    

Izzah

Urgh. Penatnya. Aku baring seketika di atas katil aku. Serius penat dowh. Aku teringat cerita mama tentang Emilya tadi. Aku terlelap dalam memikirkan hal itu.

Flashback

Knock knock

"Ina, bukakkan pintu. Tengok siapa datang"

"Baik puan Alia"

Ina pun berlalu ke pintu untuk buka pintu tersebut.

"Eh , Cik Izzah. Puan! Puan! Anak puan dab balik" Katanya sejurus melihat Izzah.

"Ya Allah, Izzah kamu dah balik?" Puan Alia membelek belek diri Izzah seakan tidak percaya apa yang didepannya.

"Izzah balik ni sebab Izzah nak tahu tentang Emilya" suaranya hanya mendatar.

"Er..err" Puan Alia tergagap? WOW.

"Sini ,ikut Izzah" Tangannya terus memegang tangan mamanya dan membawanya masuk ke dalam bilik Emilya yang dah lama ditinggalkan.

"Mama, please lah. Siapa Emilya sebenarnya? Apa salah dia sampai mama sanggup jerkah dia masa kecik? Kenapa dia diketepikan? Mama jawab soalan Izzah" Izzah kemudiannya terduduk sambil tertunduk. Dalam diam airmatanya mengalir.

"Ma..mama buat macam tu sebab.. mama tak suka dia. Mama tak boleh tengok dia" Puan Alia sudah mula menunjukkan muka bengisnya. Tetapi hati perempuannya sangat lembut dan dia tidak menyangka yang Izzah akan pergi sejauh ini.

"Apa salah Emilya ma.. mama tahu tak dia kat mana sekarang? Dia masuk hospital bahagia sekarang tau? Mama yang buat dia macam ni.. dia menghadapi tekanan"

"Emilya bukan adik kandung kamu. Dia anak madu mama. Madu mama mati dalam accident. Madu mama , Puan Mia , pengasuh kamu dulu. Papa belikan kondo untuk dia. Lepas Emilya pindah keluar dari rumah ni, Puan Mia ajak dia tinggal sekali. Yang hakikatnya, Emilya masih lagi tak tahu yang Puan Mia tu ibu dia" Puan Alia terduduk. Kemudian dia tiba tiba merasa rindu untuk melihat gadis kecil bernama Emilya. Ya, dia sedar salah dia. Puan Alia nak minta maaf. Tapi Izzah hanya senyap dan berlalu keluar dari bilik adiknya itu.

Izzah terus menghidupkan kereta dan keluar dari perkarangan rumahnya. Tidak sanggup lagi rasanya.

No one's

"Cik Emilya, saya bawakkan makanan ni" seorang perempuan berbaju putih membawa makanan untuk Emilya.

"Haa? Untuk saya? Hehe terima kasih awak. Awak nak kawan dengan saya?" Tanya Emilya.

"Boleh boleh. Saya kawan awak" Nurse itu tersenyum walaupun Emilya kerap kali menanyakan hal itu setiap kali dia datang membawa makanan.

"Awak nampak tak kawan saya satu lagi? Nampak tak?"

Nurse tersebut menggeleng perlahan dan sudah sedia untuk keluar dari bilik itu. Seketika Emilya menyeringai. Nurse tu tak tahu ,but bila dia pusing belakang...

Nothing. Tapi Emilya tetap menyeringai. Nurse tu rasa seram lalu keluar dari bilik tu.

"Tch.. manusia memang bodoh" mata Emilya kemudiannya bertukar hitam sepenuhnya. Sudah beberapa kali makhluk itu cuba membunuh jasad yang dihuninya dengan cuba menggantung diri sendiri, menoreh tangan dengan kaca, hantuk kepala dekat dinding.

Emilya kemudiannya terbaring lesu setelah matanya kembali normal.

Aku kat mana. Auch. Sakit kepala aku.Desisnya dalam hati.

Kemudian Emilya yang terbaring di lantai terkejut apabila dia melihat diri dia di bawah katil yang sedang senyum menyeringai. Jeritan Emilya tidak cukup untuk menyedarkan pengawal di sini. Suaranya seakan tiada. Serak serak.

Emilya mengundur perlahan lahan dan pusing belakang. Tapi, Emilya jatuh terduduk selepas menyedari benda tu ada dibelakang dengan muka yang masih lagi menyeringai.

Ah, aku tak tahan lagi kena kacau. Aku tak suka hidup asyik kena kacau. Aku benci.Desisnya lagi.

"Aku tahu Emilya. Heehee. Susah hidup macam ni kan? Nak kawan ngan aku?" Suara garau datang dari bayang dia sendiri.

Emilya mula ingin menangis. Seketika kemudian, dia mengangguk perlahan. Emilya tidak tahan, lalu dia terbaring lesu di atas katil , memikirkan hal keluarganya yang tidak sudah.

Izzah

Mama, tak sangka mama boleh ketepikan Emilya cuma sebab tu. Emilya tak salah ma.. aku kesat air mata aku yang mengalir deras. Aku ketuk stereng kereta aku. Puas. Kemudian aku parkir kereta tu dekat dengan area rumah aku. Aku tinggal sorang dude. Meremang malam malam. Nasib kerja dekat tempat papa. Papa pun dah maklum yang Izzah cuti seminggu.

Aku buka kunci pintu. Beg tangan aku terlepas dari tangan aku bila aku ternampak seorang budak lelaki mungkin(?) sedang mencangkung dihadapan TV yang terbukak. Kemudian kepala budak lelaki tersebut berpusing tepat 180˚ . Aku bukak suis lampu dan ternyata itu semua khayalan. Tapi, TV still on. Uh, aku mencapai remote control lalu menekan butang off.

Aku memerhati keadaan sekeliling di dalam bilik aku. Bersepah. Aku sendiri yang sepahkan masa nak cari kunci kereta pagi tadi.

Aku kemas punya kemas. Terjumpa satu benda yang aku tak pernah nampak kat rumah aku sebelum ni. Sebentuk cincin? Wah aku belek belek cincin tu. Cantik. Tapi aku tak amik la cincin tu. Mana tahu ada curse ke? Fuh seram memikirkan hal itu. Lantas aku letakkannya diatas meja tepi katil aku and siap siap nak gi mandi. Melekit bruh.

A/N
- tak mau marah marah author sebab lama tak update .. yehet
- vote and comment? Baru author bersemangat heheh n_n

TEMAN [C]Where stories live. Discover now