Doktor Ikram

3K 157 11
                                    

"Sara..." Akmal menjerit dari jauh taktala melihat Sara masih terbaring di atas lantai. Pintu rumah sengaja Ana buka supaya memudahkan Haikal menolong mereka tak sangka pula mereka akan menerima khidmat orang baru hari ni..Akmal berlari mendekati Sara. Dia melutut.

"Siapa ni?"Ana berbisik ke telinga Haikal. Haikal senyum sebelum memberitahu Ana identiti Akmal yang sebenarnya.
Ana sedikit terkejut,di wajahnya terserlah mimik muka bersalahnya..

"Jadi kita nak buat apa ni..?" Haikal cuba memecahkan kesunyian tadi. Akmal dan Haikal memandang kearah Ana. Ana sedikit pelik,lalu dia teringat sesuatu..

"Ouh ye,tadi saya ada call Doktor Ikram. Doktor Ikram cakap,kita kena bawa Sara ke hospital secepat yang mungkin.." tergopoh-gapah Ana berkata.
Tanpa disuruh,Akmal sudahpun mengangkat Sara seperti guni berat dibelakangnya lalu membawanya keluar dari rumah itu. Haikal dan Ana hanya mampu ternganga melihat tindakan Akmal itu.

"Huih..cepatlah..korang tak nampak ke tangan Sara tak mampu nak stay lama ni?.." Ana dan Haikal segera berlari menghampiri Akmal selepas mengunci kemas rumah Sara dan Ana itu.

*******

"Dia memang selalu pengsan macam ni ke?" Akmal mulai merasa tidak keruan,lagi-lagi apabila dengar Sara dipindahkan ke wad psycho yang lebih terkawal. Ana mengangguk lagi,kali ini hampir 63 kali Akmal bertanya berkenaan Sara,dan kebanyakan soalannya adalah sama.
Haikal yang dari tadi jadi pemerhati pun sedikit geram melihat perangai abang sepupunya itu. Risau betul lagatnya dengan Sara yang masih berada di dalam bilil pembedahan itu..

"Ana?"ketiga-tiga mereka menoleh. Seorang Doktor lelaki,memanggil Ana.
Ana mendekati doktor tersebut supaya dapat mendengar dengan jelas  apa yang telah berlaku kepada Sara. Haikal dan Akmal juga mendekati doktor tersebut. Manis wajahnya,senyumannya menawan, percakapannya juga amatlah sopan. Ikram,nama Doktor tadi ialah Ikram.

"Perkara ni...sukar untuk saya katakan..ermm..kami terpaksa tahan cik muda Sara." Doktor Ikram berkata senada.Ana melihat kearahnya penuh kusyuk,dia mengenggam tangannya erat. Hatinya masih menunggu ayat seterusnya...

"Kenapa doktor?"tanya Akmal pantas. Dia semakin cemas..kenapa?apa sebabnya?,soalan itu dari tadi tidak henti timbul di akar pemikirannya.. tunggu masa sahaja untuk diungkapkan oleh Akmal..
Doktor Ikram memandang kearah Akmal yang sudah kelihatan cemasnya. Doktor Ikram memandang kearah Ana dan memberi satu pandangan yang bermaksud..siapa tu?

"Takpa..dia boleh simpan rahsia ni,Doktor boleh bagitahu dia.." kata Haikal lalu Doktor Ikram mengangguk sebelum memberitahu Akmal dan yang lain tentang keadaan Sara.

"Koma?kenapa Sara boleh koma Doktor!!Sara sebenarnya sakit apa!!" Haih,Akmal mulai cemas..dia berkata keras dihadapan Doktor Ikram..

"Awak tak tahu?Awak tak tahu yang Sara ada sakit psychology yang dipanggil trauma?" Tanya Doktor Ikram pelik. Yalah,peliklah jika dia tak tahu sedangkan dia sepertinya seorang yang rapat dengan Sara. Buktinya,Haikal percayakan dia..
Kalau dia tak tahu apa-apa,jadi bagaimana untuk Doktor Ikram nak bongkarkan rahsia kesihatan Sara?
Doktor Ikram kelihatannya agak marah dengan tindakan Haikal dan Ana yang suka membawa orang sesuka hati mereka untuk tahu akan keadaan Sara yang sebenar!ini yang dia tidak suka!dia tidak suka apabila maklumat pesakit diketahui oleh orang ramai..lagi-lagi pesakit seperti Sara.

"Saraa....!!!"kedengaran suara seorang wanita menjerit dari arah belakang mereka. Tangisan juga dapat didengar walaupun wanita itu berada agak jauh dari mereka. Akmal mulai pelik. Siapa pulak wanita ni..apa yang dia buat kat sini?takkanlah ibu Sara kot..

GARA-GARA SEORANG PENGAWASWhere stories live. Discover now