Apa kaitan Hud?

2.5K 139 4
                                    

"Mati???!!tapi,macam mana?"Akmal bertanya gusar..

"Aunty Maimon tidak dapat meneruskan hidupnya lagi waktu tu..dia dah semakin tenat kecederaan di kepalanya juga merupakan penyebab yang utama sebab banyak darah yang keluar ketika dia terhantuk..tu.."

Akmal menunduk faham. Di hatinya terbentuk satu perkataan yang dipanggil 'simpati'..Rupanya Sara amat menderita dengan kehidupan silamnya yang amatlah ngeri itu..Sekarang dia faham kenapa Sara
melakukan perkara kejam sebegitu..mesti kerana ada kaitan dengan masa silamnya..
Dia tidak mahu ambil tahu lagi,dia sudahpun maafkan Sara..Dia tahu,Sara bukannya sengaja ingin melakukan itu terhadap dirinya..jadi,mesti ada sebab disebalik semua ini..

"Tapi doktor,apa tu PTSD?" Akmal langsung bertanya tentang penyakit Sara yang sebenarnya..

"PTSD?ouh,PTSD ataupun Post-Trauma Stress Disoder tu merupakan satu penyakit psychology yang disebabkan oleh kisah silam si pesakit. Penyakit ni selalunya dihidapi oleh pesakit yang mengalami satu plot hidup yang menyebabkan dia trauma ataupun hilang ingatan..contohnya macam kemalangan,kebakaran atau kes yang paling dekat pembunuhan yang terjadi depan mata..seperti apa yang Sara tengah hadapi sekarang..ni.."

"Ouh..jadi..Doktor,penyakit ni boleh sembuh ke?" Akmal semakin bimbang..dia memandang Doktor Ikram penuh tekun. Doktor Ikram sudah tersengih..

"Humm,mestilah boleh..Akmal,takde penyakit yang tidak boleh disembuhkan melainkan mati..Sara boleh sembuh.." Doktor Ikram berkata yakin.

"Tapi,kita kenalah tolong dia..tolong dia cari kenyataan yang sebenar atau punca sebenar..semuanya ini berlaku.." Doktor Ikram memberi satu pandangan harapan kepada Akmal.
Akmal lantas bangun..

"Saya janji Doktor..saya janji akan hukum sesiapa sahaja yang menjadi penyebab keadaan Sara jadi sebegini teruk..saya takkan berputus asa selagi semua ini tidak selesai..itu janji saya!"Akmal berkata tegas. Dia sememangnya maksudkan apa yang dia katakan itu..Doktor Ikram menghadiahkan satu senyuman kepada Akmal.
Akmal juga membalas senyuman itu,lantas dia keluar dari ruangan bilik Doktor Ikram.

********

"Hish..apalah yang lambat sangat abang Akmal kat dalam tu..entah sapa entah yang menang.." Ana menepuk lengan Haikal. Ada pulak cakap macam tu,memang taklah mereka nak bergaduh macam budak-budak kat hospital ni..

Pintu bilik Doktor Ikram dikuak..Kelihatan Akmal keluar dari ruangan itu..kedua-dua mereka mendekati Akmal..

"So?how's everythings going?are you ok?.." tanya Ana lembut.. Haikal sudah memberikan pandangan maut ke arah Ana yang kelihatannya risau bebenor dengan Akmal ni..

"Im ok..it just kita kena selesaikan hal ni secepat yang mungkin..kita kena tahu siapa Hud dalam cerita Sara ni..apa yang buat Sara tetiba je sebut nama Hud ni..kita kena cari siapa Hud yang Sara maksudkan sebenarnya.." Akmal berfikir panjang.. Haikal tiba-tiba mengangkat tangannya..

"Abang..Haikal tak tahulah andai kata apa yang Haikal cakap ni..akan menyakitkan hati abang ataupun tak.." Haikal berkata takut-takut.. Akmal dan Ana memandang terus ke arah Haikal..Akmal menaikkan keningnya dengan maksud apa?

"Err...abang..sebenarnya Haikal ni rapat dengan kakak senior dan..diaorang..err"

"Diaorang apa?" Ana memberi satu pandangan menyampah ke arah Haikal.
'Eleh,nak cakap kakak-kakak senior tu sayang dialah tu. ' Ana memberi satu jelingan kepada Haikal tapi malangnya Haikal tidak dapat melihatnya..

"Diaorang minat kat abang Hud..yang bestfriend abang tu..tapi.."

"Tapi apa Haikal.." Akmal menjerit. Tidak kesahlah apa nak jadi sekalipun. Hud atau sesiapa sahaja yang menyakiti jalan hidup Sara patut dihukum! Dia tidak kisah meskipun rakan baiknya sekalipun..salah!tetap Salah..

GARA-GARA SEORANG PENGAWASWhere stories live. Discover now