BAB 20

2K 90 7
                                    

     Dhiya Anntasya memerhati 5 buah kereta van Urvan bewarna hitam.Diamati betul-betul wajah-wajah yang bermuka garang itu.Salah seorang dari mereka yang berbadan sado dan tegap itu amat dikenali. Namun Dhiya Anntasya lupa.

'Dato shariffuddin?!'

Dhiya Anntasya sangat terkejut dengan kedatangan Dato Shariffuddin. Tidak di sangka dia datang juga.Dhiya Anntasya tetap setia memerhati mereka dari jarak jauh.

    
      Dato Shariffuddin mengeluh sebentar sebelum masuk ke dalam kawasan rumah store.Suasana di kawasan store itu sunyi.Habis kesemua tempat store itu di masukki oleh semua orang-orang Dato Shariffuddin. Tapi mere tidak terjumpa seorang pun.

"Dato, ada sebuah rumah dibelakang "Salah seorang dari mereka memberitahu.

Dengan langkah yang cepat Dato Shariffuddin menuju ketempat yang orangnya kata kan itu.Rumah yang sederhana besar, kelihatan mewah namun ada kesan hangus dan bakar.

Dato Shariffuddin seperti teringat sesuatu tetang rumah itu.'Azurin'

Nama anaknya yang paling bungsu.Perkahwinan anaknya Azurin yang pernah Dato Shariffuddin halang.Nazim yang pernah dia ugut sekeluarga.Rumah ini kah yang pernah dia bakar dulu?Dimana Azurin?

Azurin telah menetapkan syarat setelah anaknya lahir.Azurin tidak mau tinggal bersama keluarganya.Dato Shariffuddin mencari pasangan buat Azurin.Bertambah mengamuklah Azurin.

Sebelum Dato Shariffuddin melangkah untuk masuk ke dalam rumah itu.Dhiya Anntasya terlebih dahulu bersuara.

"Dato, datang juga dato kemari"Dhiya Anntasya tersenyum sinis.Ini lah masa untuk membalas dendam bagi pihak papanya, Dato Nazim.

"Dhiya?"

"Ye saya Dato"

"Kenapa Dhiya ada kat sini?"Dato Shariffuddin masih dengan rasa terkejut nya.

Dhiya Anntasya tergelak.Kepalanya digelengkan perlahan.
"Ini rumah keluarga Dato Nazim, dan saya anak Dato Nazim.Wajar lah saya disini"

"Keluarga Nazim sudah lama pergi, kenapa Dhiya masih kemari jugak?"Dato Shariffuddin bertanya lagi.Dia inginkan kepastian.Benarkah Dhiya Anntasya cucu kandungnya?

"Dato kenal mereka?"

Soalan Dhiya Anntasya dibiar sepi.Diam sejenak.

"Dato terkejut? Jumpa cucu kandung sendiri?"Dato Nazim datang.

Dhiya Anntasya binggung. 'Cucu kandung?'

"Nazim, aku tau aku salah tapi tolong jangan libatkan hal ini dengan cucu aku"Dato Shariffuddin sudah pun merayu merintih kepada Dato Nazim.

"Macam mana saya nak maafkan Dato? Yang meninggal semua tu keluarga saya Dato.Nyawa saya.Dato putuskan hubungan keluarga saya.Dato pisahkan saya dengan Azurin"

Makin terlopong Dhiya Anntasya. Apa semua ni? Dhiya langsung tak faham.

"Pa, apa semua ni pa?"Dhiya Anntasya berpaling menghadap Dato Nazim minta penjelasan yang terang.

Lalu, dengan hati yang berat.Anaknya itu mesti juga mengetahui rahsia keluarga mereka.hampir berapa tahun mereka menapuk sejarah silam itu dari orang lain.

Cinta GangsterWhere stories live. Discover now