Bab 23

1.5K 69 0
                                    

  Dhiya Anntasya berjalan mundar-mandir dalam pejabatnya.Sms yang baru dia terima membuntukan otak Dhiya.Nak datang atau sebaliknya.

'Kita jumpa kat cafe starbuck lepas waktu bekerja'

Dhiya Anntasya mengeluh.Malas hendak pusing,Dhiya Anntasya akhirnya membalas kata putus.Apa dah jadi,jadi lah.

"Bos,Dato Nazim datang nak jumpa"

Bunyi interkom sedikit banyak mengejutkan Dhiya.Dhiya Anntasya melepaskan keluhan.Sungguh hatinya belum cukup sedia untuk bertemu dengan papanya.

"Papa nak jumpa Ann?"

Dato Nazim senyum nipis lalu mengangguk.

"Maafkan papa sebab tak berterus terang dengan Ann"

Dhiya Anntasya duduk di sisi Dato Nazim.

"Pa,Ann tak marah.Ann cuma kecewa.Kenapa papa buat macam tu pada Dato sharifuddin?"

Giliran Dhiya Anntasya pulak menyoal.Dhiya Anntasya ingin tau kisah mereka.

Dato Nazim melepaskan keluhan sebelum membuka cerita silam mereka satu persatu.

Dato Nazim dengan perlahan membuka pintu bilik office Dato Sharifuddin.Nazim tau apa yang akan Dato Sharifuddin sampaikan.Dan dia kena bersedia.Dan ini kali ke dua dia bersemuka dengan ayah mertuanya ,papa kepada Azurin.

"Kau pasti tahu apa yang hendak aku sampaikan,Aku tidak mau berlenggah lagi.Aku mau kau tinggalkan Azurin malam ni jugak tapi tanpa pengetahuannya.kumpulan kau dan aku tak akan pernah bersatu"

Nazim tunduk.yeah,keluarga isterinya,Azurin memang menentang hebat perkahwinan mereka berdua tapi mereka yang degil.Dan ini lah padahnya.Belum sampai setahun mereka akan bercerai.

"Adakah ini satu-satunya jalan untuk Ayah.."

"Aku bukan ayah kau!"Gertak Dato Sharifuddin.Tenaik sedikit bahu Nazim.

"Aku tak pernah anggap kau sebagai menantu aku,panggil aku dato"Dengan angkuh sekali Dato Sharifuddin berkata.Nazim hanya mengangguk dan diam.

Dato sharifuddin adalah ketua besar dalam beberapa kelompok ketua gangster.Dan musuh ketat nya adalah Dato Nasrul,ayah kepada Nazim.

"Boleh tak Dato beri saya masa sikit? Ibu saya sakit dekat rumah.Macam mana saya nak khabarkan kepada dia?"Rintih hatinya.

"Itu bukan urusan aku,tapi urusan kau.Kalau kau tak pindah juga malam ni,Aku akan bakar rumah kau"

Alangkah terkejutnya Nazmi tika itu.Satu patah perkataan pun tidak ada yang keluar dari mulutnya.Terus saja Nazmi keluar dari pejabat Dato Sharifuddin.

Hanya satu tempat yang Nazmi rasa tenang.Yang akan membuat hati dan fikirannya tidak waras.yup,kelab.Dia menuang minuman haram.Macam mana dia hendak membagitau kepada ibubapanya tentang hal ini.

Tempat pukul 8 malam Nazmi pulang ke tempat kediamannya dengan keadaan separa sedar.Dia meliat api yang kuat menyala di persekitaran kawasan rumah kediamannya.Api kuat menjilat kawasan rumahnya.

Nazmi dengan tidak tentu hala berlari ingin masuk dan selamatkan orang tuanya.Nak minta tolong dari orang lain,jauh.Rumah mereka jauh dari kawasan lain.Rumah mereka mendalam.

"Ibuuuuuu!!!!Ayyahhhh!!"

Nazmi tetap juga mencari ibu dan ayahnya.Nazmi masuk ke dalam rumah dan terliat ibu dan ayahnya berpelukan ketakutan.Nazmi dengan gigih terus menyapa dan membawa mereka keluar.Tanpa duga,Kaki ayah Nazmi,Nasrul tersepit almari kayu.

Nazmi hendak mengangkat namun dalam keadaan nya mamai itu Nazmi tidak bermaya.

"Nazmi,cepat bawa ibumu keluar dulu"

"tapi ayah.."

"Cepat Nazmi!!"

Dengan air mata yang cepat merebes keluar,Dan dengan  berat  hati  .Nazmi membawa ibunya dulu keluar.Baru saja hendak Nazmi menolong Ayahnya keluar,Letupan besar dari rumahnya.Dan Api semakin membara.

"Ayahh,Ayaahhhhhhh!!!"

Nazmi hendak berlari tapi tangannya di pegang oleh ibunya."Nazmi,biarkan ayah mu tenang disana"

Nazmi segera memeluk ibunya.Tangisannya semakin mendalam.
"Nazmi,Ibu harap Nazmi dapat jaga diri.Sampaikan salam ibu dekat cucu ibu,Dhiya dan Amri"

"Ibuu..jangan cakap macam tu.."Nazmi mengigil

Dengan mata yang layu,"Biarkan ibu berehat ya nak,Ibu sayang anak ibu"Nazmi makin mengeratkan lagi pelukannya,tangan ibunya digenggam dan di cium.

Matanya layu dan tangannya lemah.kalimah dua syahadah di sebut dengan lancar."Ibuu..ibuuu.."

Tangisan Nazmi makin kuat.Nazmi menghembus nafas nya kasar.Dia tau semua ini angkara siapa.Dan Nazmi tidak akan berdiam begitu saja.Dan pasti Nazmi berjanji Nazmi bangkit semula dengan satu dendam yang akan menghancuri keluarga Dato Sharifuddin.Itu janji nya.Nazmi Tekad.

Cinta GangsterWo Geschichten leben. Entdecke jetzt