BAB 12

1.5K 64 3
                                    

DANIA termenung sendirian di pondok bacaan yang terletak bersebelahan dengan kolam ikan di taman rekreasi sekolah. Buku rujukan Fizik yang terbuka di atas ribanya langsung tidak ditatap. Pandangannya lebih senang ditalakan ke arah ikan-ikan yang berenang bebas di dalam kolam di hadapannya. Hmm, kan best jadi ikan-ikan tu. Tak ada pun serabut nak fikir masalah dunia. Bebas aje berenang sana sini jadi penyejuk mata manusia yang tengok. Tanpa sedar, dia melepaskan keluhan berat.

Tanpa dia sedari juga, Mia sudah melabuhkan duduk di sebelahnya. Tanpa dia sedari lagi, Mia sudah berkali-kali memanggilnya.

"Syed Arief Izman bin Syed Aziz!"

Dania terus tersentak. Dia melipat maut, menoleh ke kanannya.

"Haa.. aku panggil nama penuh Arief baru kau nak sedar, kan?" sergah Mia.

"Mana ada. Aa.. aku tengah hafal formula lah.." Dania kembali menatap buku rujukan Fiziknya. Buat-buat fokus.

"Ha hafal formula lah sangat, kan? Buku pun terbalik." Mia menegur buku Dania yang terbalik itu. Upside down orang cakap.

Dania terus menepuk dahi. Mia hanya tergelak melihat perlakuan Dania yang seakan tidak tentu arah itu. Dania memperbetulkan kedudukan buku lalu meraup wajah. Keluhan berat dilepaskan lagi.

"Kau ada masalah ke, Dania?" Dania pantas menggeleng.

"Kau kalau dah macam ni, mesti ada something punya lah. Kenapa? Ceritalah. Soalan trial susah erk?" Tanpa banyak bunyi, Dania pantas mengangguk.

"Aku risau pasal Add Maths. Tu aje." Mia mengangkat kening.

"Hai, zaman bila pulak kau risau pasal Add Maths ni? Bukan kau Ratu Add Maths ke dalam kelas kita?"

"Hmm, aku tak yakin sangat. Soalan trial kali ni pun mencabar jugak." Mata Dania kembali dibawa ke buku rujukan Fiziknya. Namun, dengan otak yang serabut begitu, tiada satu pun yang melekat di otaknya. Kosong.

"Mia.." panggil Dania.

"Hmm?"

"Kalau lah.. err, parents kau suruh kahwin sekarang... apa kau nak buat?" Mia menggarit kening.

"Means?"

"Maksudnya.. kau nak terima ke, atau buat keputusan kau sendiri?"

"Hrmm..." Mia menongkat dagunya.

"Kalau aku la kan.. hmm rasanya aku dalam dilema lah. Nak tolak, tak sanggup. Nak terima, lagi lah. Haishh, serba-salah pulak.. Eh, tapi kan.. tak salah tau kalau nak kahwin dalam umur macam ni. Bukan nak buat apa pun. Nak elak maksiat aje kan. Kalau atas alasan SPM, boleh aje duduk sama-sama, tapi elakkan lah dari 'bersama'. Like.. alah, you know what i mean, right? Well, tu pendapat aku lah." Dania mengangguk mendengar penjelasan panjang lebar Mia. Sememangnya dia suka apabila Mia membuka mulut. Kata-kata yang keluar daripada mulutnya tidak pernah tidak menenangkan hatinya. Oleh sebab itu, Mia dianggap sebagai kakaknya.

Otaknya cuba mencerna setiap perkataan yang diucap Mia. Setiap isi yang diutarakan Mia, difikirkan sebaik-baiknya. Mia yang baru tersedar dengan pertanyaan Dania, menoleh memandang sahabatnya itu.

"Kenapa kau tiba-tiba tanya ni?"

"Haa? Err.. nothing. Saja nak tahu." Dania membelek-belek helaian buku Fiziknya dengan perasaan bercampur-baur.

"Ieya... 11 tahun. 11 tahun buatkan aku cukup masak dengan perangai kau. Kalau kau macam ni masakan tak ada apa-apa. Seriously, do you got any problems, babe?" Mia guna cara lembut pula. Mana tahu Dania akan bercerita kepadanya.

Sayang Separuh NyawaWhere stories live. Discover now