BAB 31

1.5K 51 0
                                    

TANPA Mia sedar, ada seseorang yang dari tadi hanya memerhati dirinya. Perlahan-lahan Mia dihampirinya.

"Hah! Intai apa tu?"

Mia melipat maut. Dia mengurut dadanya perlahan. Nasib tak dikarate orang di sebelah yang tiba-tiba saja menyergahnya itu.

"Astaghfirullahaladzim, awak! Terkejut saya tahu tak?" Amar tergelak kecil. Dia mengangkat kedua-dua tangannya lalu disatukan.

"Sorry, sorry."

"Awak buat apa dekat sini?"

"Saya ingat nak masuk jumpa Danial sekejap. Tengok ada Dania dekat dalam. Saya tunggu lah sini. Awak tunggu Dania ya?" Mia mengangguk. Mulalah jantungnya berdetak tak selesa.

Aduh, jantung. Kau boleh duduk diam-diam tak?

"Ermm kita tak berkenalan lagi, kan? Saya Amar Hafzi, panggil Amar je. Awak?"

"Damia' Areesya. Just call me Mia." Mia menguntum senyum nipis. Amar hanya mengangguk.

"Dah lama ke kawan dengan Dania?"

"Ha'ah. Sejak sekolah rendah lagi."

"Sampai sekarang? Wah, lama tu. Susah nak jumpa orang yang berkawan dari sekolah rendah sampai dah dewasa sekarang ni." Mia ketawa kecil. Persahabatan yang dibina atas dasar setia dan percaya, tidak mustahil tidak akan kekal. Effort tu kena ada. Kalau dah sendiri yang memilih untuk memutuskan persahabatan dan menjauh, macam mana nak kekalnya?

"So, awak buat apa sekarang?"

"Saya dengan Dania tengah study. Tapi dah last year dah pun." Amar mengangguk lagi. Sepatah, sepatah saja perbualan mereka. Janggal barangkali.

"Lepas graduate, awak nak buat apa?"

"Saya masuk ofis daddy saya. Take over business dia since saya satu-satunya anak yang dia ada." Mia memandang cermin kaca itu lagi. Lama lagi ke kau nak keluar, Dania? Jantung aku dah tak betul ni!

Amar menyeluk poket seluar dan menghulurkan business card kepada Mia. "Ermm kalau awak sudi, save lah nombor saya dalam contact awak. Manalah tahu nanti err, kita boleh lunch sekali ke? Saya, awak dengan Dania sekali..."

Mia menyambut huluran Amar itu lalu disimpan di dalam beg silangnya. "Well, saya tak ada business card so ermm..."

Amar terus mengeluarkan telefonnya dari dalam poket seluar lalu diserahkan kepada Mia. Mia ketawa sebelum menyambut huluran Amar lagi. Terasa diri macam budak-budak pulak. Jarinya menaip sesuatu sebelum sesaat kemudian dia menyerahkan semula telefon milik Amar.

Gosh, this is really-really an awkward situation!

*****

"DAH lah. Daripada saya duduk sini layan awak, lebih baik saya balik buat crème brûlée saya tu. Lama-lama boleh jadi gila duduk dengan awak." ujar Dania lalu bingkas dia berdiri.

"Bukan kau, aku yang sawan dulu. Melayan kau yang gila mengalahkan pesakit Tanjung Rambutan." Dania bercekak pinggang.

"Ewah, ewah... Sesuka hati dia je nak cakap kita pesakit Tanjung Rambutan. Habis awak? Hospital Bahagia?"

"Memang pun. Bahagia... Bahagia hidup aku tak ada kau." balas Danial selamba. Dania mengetap bibir. Sudah Dania, sudah. Baik kau berambus cepat.

"Heee menyampah lah bercakap dengan awak ni. Nak apa-apa, text. Tak payah call-call. Tak ingin pun nak dengar suara awak. Kalau sedap didengar macam Fattah Amin ke Kim Taehyung ke tak apalah jugak."

Sayang Separuh NyawaWhere stories live. Discover now