PART 10

4.9K 366 43
                                    

Dev masuk ke dalam office mendiang dadi dia. Dev tingu sekeliling terasa masih ada Datuk Bonaman di sana duduk di kerusi dia. Tapi hakikatnya, dadi dia sudaa tiada. Dev lap air mata  dia yang bergenang di mata.

Shit dad. Kenapa awal betul kau kasi tinggal saya. Saya.. Belum sedia mau pikul semua tanggungjawab ni.

Dev duduk di kerusi dadi dia. Kepala tertunduk di atas meja.

"Tuan Dev, kau okay?" Tanya Juan pemandu mendiang Datuk Bonaman.

"Saya okay.. Err.. Mana dokumen penting dadi saya simpan?"

"Saya kurang pasti Tuan sebab saya nda pernah nampak Datuk menyelongkar dokumen-dokumen sulit."

"Oh okay. Thank you.. Biarkan saya sendiri di sini. Saya mahu bersendirian."

Juan pun keluar dari bilik office itu dan menutup pintu. Dev buka semua laci di meja tapi tiada dokumen pasal The Legacy. Sedangakan surat menyurat itu yang dia cari. Mungkin di rumah lama dadi. Yes pasti ada sana.

Saya drive pigi rumah besar kami. Kedatangan saya di sambut mesra oleh Pak Halim. Pak Halim orang yang mengurus rumah besar kami sebab dadi sama saya jarang balik.

"Selamat kembali Tuan Dev. Sudah lama kamu nda balik sini.." Pak Halim senyum senang dengan saya. Seingat saya sudah 5bulan nda balik sini. Fuh. Rindu jugalah sama ni rumah. Rumah saya di besarkan.

"Kamu mau kopi Tuan.??" Tanya Pak Halim.

"Nda pak. Kalau saya mau nanti saya bikin sendiri di dapur. Teruskan saja buat kerja kamu."

"Baik Tuan.. " Pak Halim pun sambung buat kerja dia putung tu rumput di sekeliling tu rumah.

Saya masuk di dalam tu rumah. Saya jalan pusing-pusing di kawasan ruang tamu. Saya tingu semua gambar yang tergantung. Gambar mumy dadi. Gambar saya konvo. Semua gambar time saya kicil sama dadi. Aish. Saya benci ni perasaan. Begini ka rasa kehilangan. Tersiksa betul jiwa saya begini.

Saya masuk dalam bilik dadi dan saya duduk di katil. Saya renung lama-lama gambar frame dadi yang tergantung. Saya baru teringat apa sebenarnya tujuan saya datang sini.

Bilik dadi ni banyak betul laci. Mesti ada di sini tu perjanjian, surat wasiat. Saya pun mula kan misi saya mencari di semua laci yang ada.. Tapi ndada juga.. Atuk dadi ni kan memang kuat berahsia betul.

Last place, saya buka almari baju dadi. Waa banyak juga koleksi baju dadi ni. Saya belek2 tu baju dadi, tiba-tiba ada benda jatuh di kaki saya.

Envelop coklat....

Kabak-kabak hati saya mau tingu apa isi di dalam. Saya ambil tu envelop dan letak di atas meja. Saya duduk di kerusi depan tu meja. Saya masi ragu-ragu mau buka takut nanti something yang akan mengejutkan saya nampak.

Saya buka tu envelop.. Ada kertas di dalam. Saya kasih keluar dan Saya baca.

'Agreement of The Legacy.'

With the honor and rational I give all the power to BONAMAN WILLS. Any objections will not be accepted. This statement is final.

(VICTOR VERSELUS)
Owner of The Legacy

DEVIL ✔️Where stories live. Discover now