BAB 11

16.8K 64 2
                                    

Waktu yang dinantikan hampir tiba. Halaman rumah sudah dipenuhi dengan khemah-khemah untuk tetamu. Barang-barang kering untuk kenduri sudah hampir memenuhi ruang dapur. Pelamin sedang didirikan. Pengantin perempuan juga sedang diinaikan untuk menambahkan seri pengantin baru.

"Akad nikah esok pukul berapa Tini?" tanya Liza.

"Dalam pukul sebelas. Kau jangan lambat pula tau. Kalau tidak kau tidur ajelah kat sini. Temankan aku."

"Kenapa kau tak cakap awal-awal? Aku tak bawa baju," rungut Liza. Leka membantu Kartini buat itu dan ini sampai tak sedar hari sudah lewat malam.

"Ala, baju aku banyak."

"Aku ni pengapit kau. Takkan aku nak pakai baju kurung biasa. Aku dah tempah baju khas untuk jadi pengapit kau tau."

"Ala, tidurlah sini. Lagi pun hari dah gelap ni. Bahaya kau balik sorang-sorang," pujuk Kartini lagi.

"Aku bawa kereta kot. Bukannya naik motor."

"Ala, bolehlah Liza. Banyak lagi kerja yang belum siap ni." Kartini merengek. Dia tak ada kenalan rapat yang lain kecuali Liza. Lagi pun Liza adalah orang yang menemukan dia dan Arsyad. Kalau boleh Kartini ingin Liza menemaninya sehinggalah dia selamat bergelar isteri Marzuki nanti.

"Tidur sini ajelah Liza. Temankan kawan baik awak tu untuk malam terakhir bergelar anak dara. Lepas ni gerenti dia takkan pujuk kau temankan dia. Sebab buah hati halal dia dah temankan pulak." Usikan Asmah disahut dengan gelak tawa jiran tetangga yang lain. Ada juga yang hanya senyum simpul. Teringat detik-detik indah bergelar raja sehari masing-masing suatu waktu dulu agaknya.

Kartini senyum. Namun jauh di lubuk hati sebak mula bertandang. Gelaran anak dara sudah terlalu lama luruh dari tubuh. Masih layakkah dia melalui saat-saat indah malam pertama bersama Marzuki nanti?

"Oit. Kalau ya pun nak pujuk aku tidur kat sini janganlah tunjuk muka sedih macam tu." Liza menyenggol lengan Kartini.

Kartini senyum lagi. Risau juga memikirkan hari esok. Rahsia dirinya belum diketahui oleh Marzuki. Bagaimana kalau Marzuki dapat tahu yang dia tidak suci sebelum sempat rahsia diberitahu? Mahukah Marzuki menerima penjelasannya nanti?

"Hei! Hei! Hei!" Liza memetik jari di depan muka Kartini. Dia menepuk bahu Kartini dengan kuat. Kuat gelaknya tatkala Kartini tersentak.

"Kau dah sampai kat rumah Zuki ke?" Usik Liza.

Kartini senyum. "Tidur sini ya?"

"Yalah, yalah. Tapi esok pagi-pagi aku kena balik dulu. Nak ambil baju."

"Sempat ke sampai sebelum pukul 11?"

"Sempat sangat. Rumah aku bukannya kat London. Kalau menjerit kat sini, sampai rumah aku pun boleh dengar."

Kartini menghembus nafas lega. Sekurang-kurangnya kuranglah sedikit rasa gemuruhnya. Lagi pun memang masih ada lagi kerja-kerja yang belum selesai. Hantaran-hantaran masih memerlukan sentuhan terakhir. Karmila lambat pula tiba. Kalau dia ada pasti adik bongsu Kartini itu yang akan menyudahkan kerja-kerja gubahan ini. Awal pagi esok baru dia tiba bersama kawan-kawannya. Masih ada program yang perlu Karmila dan kawan-kawannya hadiri di Kolej Yayasan Saad malam ini.

"Rasa-rasanya dah boleh basuh ke belum inai ni?" tanya Kartini. Urat-urat jemari terasa tegang. Tak sangka pula begini seksa nak berinai. Pergerakan terbatas. Nak menggaru telinga pun tak boleh.

SERAKAHWhere stories live. Discover now