Bab 11 - Jodoh

3.3K 254 4
                                    

NUR terima dia sebab dia jujur dan ikhlas.

Dia, Arif Ikhwan.

Seorang lelaki yang baru Nur kenali. Tetapi, sudah menunjukkan kesungguhan untuk memperisterikan Nur.

Nur malas nak fikir lagi. Nur pernah cakap dengan diri sendiri, bila ada seorang lelaki yang kata dia nak serius dengan Nur, dan lelaki itu sudah menepati empat syarat Nur, Nur akan terima.

Syarat yang Nur tetapkan hanya Nur yang tahu. Lelaki itu tidak tahu. Nur hanya nak seorang lelaki yang tidak pernah tinggal solat. Yang latar belakang keluarganya mementingkan solat dan sentiasa mendahulukan agama.

Seorang yang tidak merokok, berpelajaran dan serius dalam perhubungan.

Bila muncul lelaki seperti ini, Nur malas nak menoleh ke belakang lagi. Nur terima.

NUR dan Hans walau dah habis belajar masih berhubungan sebagai kawan. Berhubungan dalam grup. Cerita pun biasa-biasa. Masa FB dan Telegram baru-baru wujud, dan grup batch mula dibuat oleh Hans, Nur perasan. Nama Nur antara orang terdahulu yang Hans akan tarik masuk dalam grup. Tak pernahlah nama Nur tercicir.

Sedangkan ada di antara kawan-kawan perempuan lain yang kerap kali tercicir dan mereka suarakan rasa tidak puas hati. Ada juga yang komplen dengan Nur, yang rasa cemburu sebab nama Nur tak pernah tercicir dari senarai. Nur hanya senyum.

MASA Nur nak edar kad kahwin, Nur minta tolong Hans sebab Hans selalu jumpa dan lepak-lepak dengan budak-budak lelaki batch Nur. Nur telefon Hans. Hans kata okay. Jadi, Nur pos kad kahwin yang dah siap-siap tulis nama kawan-kawan kepada Hans.

Malam sebelum Nur nikah pun, mereka berborak di telefon. Macam biasa sehingga bakal suami Nur masuk line. Nur beritahu Hans. Suara Hans sedikit goyah tapi mereka kena putuskan talian juga.

Bakal suami Nur tanya online dengan siapa. Sejujur-jujur jawapan Nur beri. Mungkin bakal suami Nur rasa sesuatu tapi dia cool saja. Tapi dia tanya juga, berborak tentang apa. Nur cerita semua. Tak ada satu pun yang Nur tinggalkan.

PADA hari perkahwinan Nur, ramai yang datang. Hans pun ada. Hans tiba seorang diri. Masa tu Nur nak hantar keluarga mertua Nur untuk pulang. Suami Nur sudah kenal dengan Hans. Mereka bersalaman.

Nur jemput Hans untuk ambil tempat. Nur bagi tahu Hans di mana kawan-kawan lain berada. Jadi, Hans tak adalah duduk sorang-sorang. Masa Nur nak bergerak masuk ke dewan, Hans tegur Nur.

"Tebal sangat make-up kau."

Nur terkejut juga. Berani Hans komen muka Nur depan suami dia. Tapi Nur jenis selamba. Nur pun sedar make-up dia tebal sampai dah hilang rupa sebenar Nur.

"A'ah. Aku tahu.  Aku pun tak suka. Tapi, malas nak komplen. Layan je."

Hans diam. Muka Nur masih ditenung.  Nur tahu Hans tak suka Nur make-up tebal.

"Jomlah." Nur ajak Hans jalan sekali ke dalam dewan. Nur pegang lengan suami sambil berjalan.

Hans & Nur (Completed)Where stories live. Discover now