PART 6

263 21 9
                                    

       Sejak si Elvin membuka restorannya saya juga sudah mulai busy . Anak pun sudah jarang dilayan ! Syukur ada mama .
Mama la yang selalu info pada saya yang si Zo tiap hari datang ke sana melawat anak kami . Tapi apa motif dia ? Melawat tapi tidak tunggu saya pulang . Tidak berani jumpa saya?
Sampai la satu masa saya diam dekat rumah saya tidak turun ke restoran ... saya mahu berhadapan sendiri dengan si Zo . Kenapa berani jumpa anak sama mama .. tapi saya tidak . Huhu

Masa ni saya di dalam bilik ... saya sudah plan sama mama supaya tidak bagitahu yang saya ada dirumah .
Saya dengar ada kereta masuk dalam kawasan rumah . Mama saya pun sudah bagitahu yang si Zo datang .
Dengar la orang naik dalam rumah sampai anak saya pun memanggil daddy - daddy sudah . Tapi saya belum keluar tunggu si Zo betul - betul terduduk dulu . Lebih kurang 5minit macam tu saya dengar perempuan bercakap .

Perempuan -" sayang ... mama mana?  "

Youel -" mama kerja "

Apa? Bukan suara si Mina kaitu ? Happy la ba sebap sudah lama tidak nampak si Mina kan .  Rindu dia juga ... terus saya keluar dari bilik ,
Bila saya keluar semua mata tertumpu ke arah saya ... si Zo macam orang sakit saja tengok saya . Memang terkejut berabis termasuk si Mina . Lama lagi tu diorang diam sampai saya tegur baru la diorang masing - masing mahu berdiri salam saya .

Saya -" Waaa , apa berita ni sampai datang disini? "

Mina -" Ton ...saya rindu ko . Itu sebapnya saya ikut si Zo pergi sini sebap dia cakap dia selalu datang lawat anak dia . "

Si Mina memeluk saya , tapi perasaan saya tidak bagus ba . Macam ada sesuatu saja ! Tapi thingking positif saja la waktu tu . Si Zo berdiri dia tengok saya dari atas sampai bawa .

Saya " kenapa tengok orang macam tu ? Ko heran saya sekarang sudah berubah ? Atau ?"

Laju dia geleng kepala sambil hulur tangan dia mahu bersalaman dengan saya . Saya tidak sambut tangan dia pun . Walaupun saya rindu dia tapi hati saya masih sakit dan teringat dua tahun yang lalu dimana dia sama sekali tidak percaya pada saya. ..

Saya -" kenapa diam? Pa kabar ? Sudah kawin? "

Hilang terus senyuman si Zo tengok saya ba . Anak saya peluk kaki saya sambil memandang ke arah daddy dia .

Youel -"mama. Kenapa mama sama daddy tidak tinggal sama - sama?"

Pokk ! Macam kena pukul ba kepala saya bila anak saya tiba - tiba bagi soalan yang seharusnya mahu di elak . Si Zo pun tengok saya terus ba . " odoi masa ini la juga ko banyak cakap sayang " sebelum - sebelum ni memang perna anak ini selalu cakap daddy tinggal di mana? Daddy orang yang macam mana? Uik nq cubaan betul la time anak mula membesar dan mahu mengenali dunia . Banyak tanya pula . Dulu alasan saya daddy pergi kerja . Sekarang . Matai!

Zo -" alahai anak daddy ni sudah pandai banyak cakap ohh? Mama tidak bagitahu ka daddy pergi mana? "

Uik na Zo jangan kama ko kasih mula - mula . Mood saya sekarang ni memang mood ke laut kama ni . Silap hari bulan saya tandang ko keluar dari rumah ! Soalan yang biadap ! Tidak sedar yang dia kena kan diri dia sendiri . Puik !
Saya tengok si Mina? Kenapa perempuan seorang ni  pendiam ! Huhu ... berubah? Ya macam saya juga . Perasaan saya juga tidak sama macam dulu  . Lantak la ...
Saya malas mahu layan saya tarik anak saya masuk dalam bilik menyuruhnya tidur ...

Saya -" masa untuk tidur sayang ."

Youel -" baik mama ."

Saya tidak tahu apa cerita diorang sana. Pelik ! Dengan si Zo dengan si Mina saling masih bercontack , berjumpa . Tidak macam saya? Di abaikan .kawan ka itu macam? Huuu ... saya baru mahu lending tidur . Saya perasaan ada orang masuk bilik .

Saya -" maa ... nanti la , mama layan la diorang dulu . Saya tiada mood ni . Umm"

Zo -" Ryna . Saya ni? Ada sesua..."

Saya -" apa ko mahu Zo? Sakitkan hati saya lagi ? Begitu ... atau ko mahu ambil anak saya pula kali ini . Bukan ka ko sudah buang saya dan anak ko sendiri . Keluar la ko dan balik tolong jangan muncul depan saya lagi . "

Zo -" Ryna . Saya rindu ko dan anak saya ... please . Maafkan saya , izinkan saya perbetulkan masalah yang saya sudah buat . "

Saya -" maaf ... sudah terlambat ..."

Saya menunjuk ke arah pintu . Agar dia keluar ! Saya tidak mahu hati saya caur dan terima dia semula . Walaupun itu yang saya mahukan sebenarnya dalam rumah tangga kami . Saya tidak mahu anak saya turut sedih bila tahu yang mama dia ni sama daddy dia sudah tidak bersama lagi .
Bila dia sudah keluar si Mina pula muncul di depan bilik saya  . Macam mahu saja saya teriak ohh " apasal ko ni "
Sebap tidak ka sakit hati seolah - olah dia pun ikut persalahkan saya tentang hal itu . Saya tidak akan lupakan apa dia cakap pada saya . Ya saya memang tidak lupa apa yang si Mina cakap sama saya bila si Zo persalahkan saya . Dan selama setahun lebih menghilang baru muncul semula. Apa motif diorang sebenarnya ni? Suprise lagi ka?

Mina -" babe ... boleh saya masuk? "

Saya bagi ruang si Mina masuk dalam bilik saya . Saya tidak bersuara hanya tunggu si Mina yang mulakan dulu . Saya tidak tahu mahu berkomunikasi dengan diorang apatah lagi sudah tidak bersembang atau berjumpa .

Mina -" Sorry babe . Saya ikut dengan si Zo pun ada sebap . Ko ndak kasihan ka sama dia babe . Sudah setahun lebih dia menderita dan rasa bersalah atas apa yang dia sudah buat sama ko babe ."

Saya -" boleh tanya ka Mina ? Kenapa setahun lebih baru ko muncul ? Kita ada masalah ka sebelum ni ? Sampai ko pun tidak layan saya macam si Zo buat?"

Mina -" erkk .. umm maaf Ryna . Bukan tidak mahu layan ko . Tapi kan , banyak perkara yang terjadi lepas kejadian ko sama Zo hari tu . Mama saya pass away . Bapa saya pula sakit , saya pun sudah tidak kerja tempat si Zo . Saya di kampung . Si Zo la cari saya minta pendapat macam mana mahu pujuk ko . Maafkan saya ."

Saya terkejut dengar mama si Mina sudah tidak ada . Seriusy? Astaga R.I.P aunty , mama si Mina pun saya kenal juga sebap selalu balik kampung diorang dulu . Dan saya pun sudah di angap macam anaknya sendiri .
Si Mina sudah terduduk sambil menangis ..
Saya mendekatinya terus menarik dia dalam pelukan saya .

Saya -" Astaga Mina saya tidak tahu pun . Saya minta maaf sebap ragu - ragu sama ko .. sorry sangat - sangat ... maafkan saya ."

Si Mina anguk - anguk sambil membalas pelukan saya...
Mama muncul di depan pintu bilik saya sedang tersenyum . Si Mina dekat sama mama saya dan memeluknya . " maafkan saya Mina sebap sudah berprasangka buruk " saya betul - betul rasa bersalah pada dia . Kenapa la saya tidak terfikir ...

Skip

Malam itu adalah malam bermakna bagi saya ... kawan saya sudah kembali , si Mina sangup luangkan masa dengan saya , saya luahkan pada dia yang saya betul - betul masih ada perasaan sayang pada si Zo ... si Mina bagi cadangan agar saya beri peluang pada si Zo . Malam tu juga si Zo tidur di rumah . Dia tidur bersama anak saya . Saya dan si Mina diruang tamu , banyak perkara yang kami kongsi , ceritakan dan luahkan  . Saya betul - betul rasa menyesal ! Saya menghukum orang yang tidak salah . Syukur si Mina maafkan saya .
Malam itu juga malam paling bermakna bagi saya .
Saya berharap yang suatu hari nanti kehidupan saya sebelum ini kembali semula , dengan orang - orang yang saya cintai dan sayangi . Cukup la saya bersendirian mengenang nasip sebelum ini .
Malam itu juga , bila saya masuk ke dalam bilik saya memandang ke arah anak saya dan si Zo yang sedang terlenah tidur . Lama saya merenung wajahnya . Tiada perubahan ! Saya rindu melihat wajahnya yang sekian lama saya tidak perna tetap ...
Miss you Zo .. maafkan diri ini sebap pentingkan diri sendiri . Perlukah saya menerima dia dalam hidup saya semula . Anak saya juga sama , terlalu gembira bila daddy dia ada di sampingnya . Saya tidak boleh pisahkan ayah dan anak . Saya harap semuanya akan berjalan dengan lancar . Berharap lepas ini semuanya baik - baik saja .

BERSAMBUNG

MR . SOTONG 🐙🐙 SEASON TWO COMPLETEWhere stories live. Discover now