PART 7

257 30 49
                                    


       Seminggu berlalu dimana hubungan kami bertiga sudah seperti sebelum ini . Saya juga sudah membuka hati saya agar menerima si Zo dalam hidup saya . Si Mina juga sudah menceritakan tentang apa berlaku sebelum ini . Dia sudah berkawin . Tapi sudah dua tahun berkawin masih belum dikurniakan anak . Saya cuma rasa bersimpati saya tahu hidupnya sunyi .
Kami mengurus semula tentang perkawinan kami sebelum ini . Si Zo juga sudah berubah . Kalau bukan di sebapkan anak saya tidak akan menerimanya walaupun saya masih sayangkan dia . Saya takut . Entah apa sebap pun tidak tahu ,
Si Zo melayan saya seperti mula - mula di awal perkawinan kami dulu . Kami juga selalu melawat anak kedua kami di bandar . Di villa si Zo , tapi itu la ... anak saya biasa dengan nenek dia ... so saya pun tidak mahu paksa diri saya untuk kembali di villa si Zo .. Zo pun ikut saja la apa yang saya mahu dan tidak . Dia juga tolong banyak kan model untuk saya sendiri . Nasi lemak saya memang sudah terkenal . Saya bekerja macam biasa ulang alik ke rumah sebap anak saya di kampung .  Si Zo pula hujung minggu saja akan balik ke kampung mama saya . Saya pun malas banyak cakap ..biar la janji tanggungjawap dia laksanakan . Begitu la rutin harian saya . Hujung minggu saja kami akan berjumpa . Kecuali waktu rest masa bekerja baru la saya akan keluar makan bersama . Mina ? Saya mahu melawatnya di kampung tapi si Zo tidak benarkan saya drive jauh . Tunggu dia ada masa free baru la kunun saya kena bawa pergi sana .

Skip

Sudah lima bulan kami bersama dengan si Zo ... sejak kami bersama belum perna lagi la dia sakitkan hati saya atau buat suprise sesuatu yang menyakitkan hati saya macam sebelum ini . Saya turut gembira sebap anak saya gembira sangat yang dia kunun ada daddy sudah . Kasihan anak saya .
Dan selama lima bulan juga saya dan si Zo masih belum bersama . Maksudnya disini melakukan seperti suami isteri . Saya masih belum bersediah . Saya takut berulang kembali .
Tapi atas nasihat mama dan nampak perubahan si Zo saya pelan - pelan buka hati saya menerima si Zo ..

_____________________________

Selama setahun akhirnya saya diberikan rezeki untuk kedua kali , tapi kali ini betul - betul terasa di hargai dan bahagia ... si Zo setia menamani saya sepanjang proses bersalin . Si Mina pun turut gembira dengan kami berdua ...
Balik - balik si Zo ucap terima kasih . Tapi saya rasa agak pelik , kalau ya pun berterima kasih tekan la mahu berulang - ulang sampai saya pun terasa boring .. so untuk saya sedapkan perasaan saya . Saya terima saja dengan hati terbuka yang si Zo betul - betul berubah .
Masa pantang ... si Zo ambil cuti selama dua bulan tapi itu la , hujung minggu dia ke bandar alasannya ada kerja yang patut di selesaikan .
Selama berpantang , si Zo jaga saya dengan baik sekali , makan minum saya dia jaga ... apa saja pun dia yang buat . Saya betul - betul happy ...
Sampai la anak saya si Baby Laura genap dua bulan ..si Zo tetap setia di sisi saya .

Masa ini Saya asyik memandang ke arah diorang bertiga sambil mengukir senyuman tanda yang saya betul - betul happy dan dapat merasa semula menjadi seorang ibu .
Saya perasaan bahu saya di sentuh dengan lembut .

Saya -" mama .. hehe "

Mama -" mama ikut gembira bila tengok ko tersenyum semula Ryna . Tidak sia - sia ko bagi harapan dan menerima si Zo dalam hidup ko semula .  Anak - anak ko pun turut gembira kan?"

Saya -" ya ma . Syukur saya bagi dia peluang . Dan sekarang saya dapat rasakan yang saya bahagia bila melihat diorang bertiga depan mata saya sekarang , saya ingat saya sudah tidak diberikan peluang untuk kedua kalinya ."

Mama -" bagus la nak , biasa laitu kalau ada perasaan - perasaan yang buruk ... pergaduhan ! Biasa laitu . Harap anak mama ini sudah matang untuk berfikiran tentang sesuatu . Jangan terburu - buru .. "

Saya -" terima kasih mama ... saya akan ingat semua pesan mama tu ."

Mama hanya tersenyum dan masuk semula ke dapur , saya pula mahu turun kebawa tempat diorang si Zo lepak , tapi kaki saya terhenti bila nampak kereta yang sangat saya kenal masuk di perkarangan rumah .
Saya masih berdiri kaku di tangga . Sampai la kelihatan seorang perempuan turun dari kereta . " Mina? Itu kan kereta si Zo , "
Cepat betul otak saya memproses dan ingat apa yang mama pesan pada saya sebentar tadi .
Si Mina ke arah si Zo dan mengambil baby laura . Saya yang masih terpingga - pingga di tegur oleh si Zo .

Zo -" sayang . Kenapa ni? Sihat ka juga?"

Saya -" erk ... ok baini . Si Mina dari mana tu? Bukan tu kereta dear ka?"

Zo -" ohh ya . Kereta dear la , Mina pinjam sebap kereta viva dia masuk workshop . Mari la masuk dalam tidak bagus sayang kena angin sini luar . Masuk angin nanti ."

Saya " baik la ."

Si Mina masih terus - terus mencium baby Laura , saya sempat scan seluruh wajah dan tubuhnya . Lansung tiada perubahan , seperti dia tengah bahagia saja . Dia buat apa datang dekat sini?
"Isy Ryna daripada ko fikir bukan - bukan bagus masak . "
Saya masuk ke rumah terus ke dapur . Tapi saya masih tertanya - tanya kenapa kereta si Zo ada sana . Penjelasan si Zo betul - betul tidak memuaskan hati saya ba . Tidak pa . Abaikan saja la , nanti saya yang meroyan .

Malam itu kami makan malam bersama . Happy sangat , saya pun turut gembira juga .
Si Zo perhatian sangat dengan saya . Masa tidur saya memeluknya sambil menahan air mata saya menitis . " terima kasih Zo terima saya seadanya . Saya sayang ko , maafkan saya sebap terlalu ego . Pentingkan diri sendiri ."
Baru la saya terlelap .

______________________________

Tanpa sangka hubungan saya dengan si Zo makin lama makin terasa bahagia , anak kami si Baby Laura pun sudah setahun . Mama la yang habiskan masa bersama anak - anak saya .
Si Zo makin lama makin sibuk di tempat kerja dia . Saya tidak dapat menghalang sebap di Villa dan kampung agak jauh , nanti ada apa - apa di perjalanan . Dalam sebulan hanya dua tiga kali saja si Zo akan balik . Saya pun kadang busy sudah . Elvin tetap setia mengambil resepi - resepi dari saya . Hubungan kami baik - baik saja . Sebap tengok si Elvin pun dia lebih suka bergaul sama lelaki berbanding perempuan . So saya agak dia memang 'pondan' kali . Haha tapi dia baik ,

Mina? Dia datang berjumpa dengan saya dan mahu membawa baby Laura berbelanja . Saya sebenarnya tidak mahu , tapi oleh kerna rasa kasihan pada dia . Sebap dia cakap teringin sangat ada anak .
Saya kasihan ba sama dia . Sudah tiga tahun lebih berkawin masih belum dikurniakan anak . " ada masa saya mahu jalan - jalan nanti dirumahnya . Rindu mama Mia . "
Si Zo pun mengiyakan saja si Mina mahu bawa tu anak kami . Si Zo hantar si Mina , saya tidak dapat ikut sebap tiba - tiba si Elvin sms yang ada masalah di restorannya . Si Elvin sebenarnya mengharap sangat dengan saya menjaga restorannya itu . Saya pun ok saja , sebap saya sudah berminat dengan memasak ni . Apa lagi resepi nasi lemak saya disambut dengan baik sekali .

Skip

Saya whatsap si Mina untuk ambil baby Laura di Imago nanti . Tapi lansung tidak online . Kemana dia? Saya call si Zo pun tetap sama . Aik ... saya call mama bagitahu kalau diorang sudah pulang . Sebap saya sudah janji yang akan ambil baby Laura di Imago ... call punya call . Lansung tiada angkat .saya sudah naik risau , si Elvin pun balik - balik bertanya adakah saya ok atau tidak .

Elvin -" ko ok kaini Ryna . Kita pergi makan dulu la , dari tadi ko belum makan . "

Saya pun ya saja la sebap belum makan dari pagi ,
Kami makan diasebuah restoran dekat 1B .. oya restoran si Elvin buka di 1B [ pinjam nama tempat ]  . Syok - syok kami cerita dan makan kan ..
Saya tertarik satu keluarga , macam kenal?
Hati saya jangan tanya la macam mana . Memang sakit ! Patut la si Zo kasih ya saja bila si Mina mahu bawa anak kami keluar .
Berpegang tangan !!!! Apa hubungan diorang sebenarnya ? Sakit hati saya hanya Tuhan yang tahu . Saya tundukkan kepala saya di bawa meja makan . Saya menangis sepuas hati saya , ketawa diorang berdua bergilir - gilir dalam banyangan saya . Zo apakah ini juga suprise kamu berdua untuk saya???  Bukan ka si Mina juga sudah berkawin ? Kalau kamu sekadar kawan kenapa sampai berpegangan tangan? Apakah kali ini rumah tangga saya betul - betul diuji? .

BERSAMBUNG

P / s writer : thanks untuk reader yang setia follow juga komen dari kamu semua . Tambah saya semangat baca2 komen kamu ... idea pun makin bertambah ... harap kamu enjoy baca kio ... mintaa maaf kalau banyak sangat persoalan . Pelan2 baini saya kasih suprise kamu semua .. jangan marah2 ya .. 
Selamat membaca 😉

MR . SOTONG 🐙🐙 SEASON TWO COMPLETEWhere stories live. Discover now