PART 14 SEMI FINAL

268 33 7
                                    

MR . SOTONG S2 🐙🐙

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA

PART 14 SEMI FINAL

      Hari berganti minggu , minggu berganti bulan , begitu juga bulan berganti pada tahun . Tanpa saya sedar anak ketiga saya sudah setahun . Anak kedua sudah dua tahun , manakala anak ketiga sudah masuk 7 tahun .
Hati ibu mana yang tidak sedih melihat anak membesar tanpa kasih sayang seorang ayah   hanya menumpang kasih sayang orang lain . Namun begitu , saya kuatkan hati saya untuk menerima apa pun terjadi dalam hidup saya . Pasti Tuhan punya rencana , biar la orang yang meninggalkan saya . Tapi saya pasti Tuhan tidak perna meninggalkan saya waktu saat saya membuntuhkannya dihidup saya .
Saat saya mengenali keluarga si Elvin , saya banyak mengenali diri saya yang sebenar , kebencinya saya pada orang saya hapus dalam hidup saya . Saya terus - terus berdoa agar Tuhan campur tangan dalam pergumulan dalam hidup saya . Akhirnya , saya bebas daripada terus - terus membenci , dan saya berharap juga ayah kepada anak - anak saya kembali pada saya . Menyayangi diri ini seadanya , apa pun berlaku saya setia mendengar ,

Skip

Saya sudah mula sibuk bekerja macam biasa , apatah lagi si Elvin sudah menyediakan restoran khas untuk resepi saya . Terharu dan pada masa itu , Tuhan mengunakan orang lain membantu saya , menyedarkan saya tentang satu hal . Saya percaya si Elvin turut terasa bagaimana kehidupan saya sebelum - sebelum ini .
Tanpa membalas apa - apa . Dia tidak mahu balasan , cukup satu , iaitu permintaannya ialah " Doa " dia mahu jika saya berdoa , bawa dia dalam doa serta keluarga nya agar sihat dan dilindungi .
Sunggu murni hati manusia seperti si Elvin . Saya betul - betul terharu punya sahabat yang sangup bersusah senang bersama dengan keluarga saya .
Sejak itu , saya sedae saya kena kuat demi anak - anak saya yang kian membesar , diorang perlukan saya . Walaupun saya tidak mampu saya sangup bersusah paya untuk menjaga beni yang suami saya tinggalkan pada saya . Saat saya memikirkan perkara yang tidak baik dalam hidup saya . Saat itu la ujian terus - terus menimpa dalam hidup saya . Tapi , bila saya menyerahkan seluruh hidup saya pada Tuhan dan percaya "Dia" membantu saya dalam segala hal . Maka saya berusaha hanya kerna anak - anak . Syukur sampai ke saat ini semua baik - baik .

Skip

Si Elvin datang kerumah untuk menyambut hari jadi anak saya saya si Baby Laura , pada saat kami bergembira saya teringatkan seseorang . Apakah dia sihat  - sihat saja ?  Atau bagaimana ka kehidupannya di saat ini? Aduii Ryna sekarang ko kena tumpuhkan pada anak - anak . Malam itu paling mengembirakan dalam hidup saya , dapat melihat anak bergembira ,

Elvin -" kenapa la adik saya ni sedih - sedih ohhh . Alahai , kasihan la birtday girl ni . "

Saya menampar perlahan bahu si Elvin , si Elvin sudah ku angap seperti abang saya sendiri . Dia la yang selalu ada disisi kami anak beranak di saat kami perlu pertolongan , tanpa membantah dan rasa penat , dia tetap setia menjaga kami .
Tiba - tiba si Elvin serius ,
Kami duduk dikusyen bertentangan dengan anak - anak dia yang kesiukan sangat makan kek .

Elvin -" Ryna , saya bangga punya kawan yang kuat macam ko . Walaupun tiada orang yang terpenting disisi . Tapi tetap ko bertahan demi anak - anak , walaupun cubaan terus datang dengan keluarga kecil ko ni . Saya yakin yang si Zo sudah berubah dan menerima nasip dalam diri dia .
Ada sesuatu yang saya ingin sampaikan pada ko Ryna , saya tidak tahu perkara ini masih penting atau tidak lagi . Tapi saya perlu juga bagitahu . Biar la si Zo sendiri yang buka mulut menceritakan semuanya pada ko . "

Saya -" maksud ko apa Elvin ? Apakah sebelum ini ko berhubung dengan dia? Bukanka ko juga membenci dia ? Dimana ? Apa berlaku sama dia ? "

Elvin -" panjang cerita nya Ryna . Beberapa bulan yang lalu . Dimana waktu ko menceritakan pada saya tentang mimpi ko tu . Saya mendapat berita dari keluarga si Zo yang dia kemalangan ... dia juga koma beberapa bulan ini dan belum sedar dari koma . Maafkan saya sebap berdiam diri tentang hal ini Ryna , saya cuma takut kalau ko masih belum menerima dia .
Pasal benci !  Ya itu dulu dimana dia sering kali menuduh saya tentang perkara yang tidak benar , perkara yang menyakiti hati saya dan juga dia . Tapi saya sedar , bila saya membenci seseorang pastinya hidup saya tidak damai . Saya mahu memaafkan orang , apatah lagi dimasa dia meluahkan pada saya kerna kesal atas perbuatan dia pada keluarga ko Ryna . Pasal apa yang sudah berlaku diantara dia sama si Mina . "

Saya -" arhgg kemalangan ? Koma? Dimana dia sekarang Elvin? Kenapa ko diam ! Kenapa ? Ko tahu ka saya tidak tenang bila tidak dengar segala penjelasan dari dia Elvin . Saya mahu tahu apa sebap , ya memang benar bukan ko yang sepatut nya menceritakan pada saya   . Tapi dia . Tapi bagaimana . Sudah lama saya mencarinya . Saya ingatkan ko tidak tahu apa - apa pasal dia Elvin . "

Elvin -" saya minta maaf . Saya boleh bawa ko kalau ko sudah sedia berdepan dengan dia . "

Saya -" sekarang pun boleh Elvin bawa saya pada dia ."

Elvin  -" Ryna ... ko tidak kasihankan anak - anak ko ka? Diorang sekarang tengah bergembira . Ko tidak mahu layan diorang . Kasihan ! Nanti pasal si Zo esok saya akan tolong ko . Saya ambil cuti nanti ."

Saya -" sorry . Ya saya layan diorang dulu . Terima kasih Elvin ... "

Skip

Kenapa saya berdebar ni , apakah saya takut ? Ya saya takut kalau benar si Zo koma dan tiada harapan untuk sedar semula . Saya perlukan dia disisi saya . Saya sudah memaafkan dia .
Kami dalam perjalanan ke hospital
Tapi sebelum kami sampai ke sana si Elvin menceritakan sesuatu tentang hubungan si Zo dengan si Mina . Kenapa saya membuat keputusan terlalu terburu - buru , saya sudah menghukum suami saya sendiri . Pedahal dia lakukan itu hanya semata -mata untuk melindungi kami daripada disakiti oleh orang - orang yang dengki pada saya . Kenapa si Mina seperti itu .

Elvin -" dia menyesal Ryna , sangat menyesal . Kalau la waktu itu dia terfikir yang perbuatan itu boleh dijaga , dia pasti tidak mahu melakukannya . Tapi kerna sayangkan ko dan anak - anak si Zo sangup Ryna . "

Saya sudah menangis teresak - esak di dalam kereta , saya mahu cepat sampai .
Bila saja kami turun dari kereta kaki saya laju mengikuti setiap langkah si Elvin masuk ke dalam . Dari jauh , diluar wad kelihatan mama mentua saya sedang duduk termenung ! Kelihatan sedih . Bukan seperti dulu berisi . Sekarang sudah berubah  
, saya kasih laju langkah saya . Bila saja saya sampai di depan mama si Zo , dia berdiri mungkin tidak menyangkah yang saya datang melawat anak dia .
Saya menangis dan memeluk badan kurus mentua saya . Sedih ba saya tengok mama mentua saya .

Mama mentua -" siou , kenapa Ryna? "

Saya -" maafkan saya ma , semua ini salah saya . Saya silap tidak mendengar cakap anak mama . Saya perlukan dia ma , anak - anak sudah mencari ayah dia . Saya sudah lama memaafkan anak mama ni
Sebap saya mahu dia kembali pada saya dan anak - anak dia . "

Mama mentua -" terima kasih sangat sayang , terima kasih sangat - sangat sebap sangup menerima anak mama semula , itu semua bukan kesalahan ko nak . Rumah tangga kamu cuma diuji  .
Masuk la , "

Saya -" terima kasih ma , sudah berapa lama dia koma ma ? "

Mama mentua -" sudah tiga bulan Ryna .. huhu anak mama "

Tanpa menjawap lagi saya terus masuk ke dalam wad , kelihatan si Zo sedang berbaring dibantu dengan alat - alat di seluruh badannya . Saya menangis seolah - olah dia mahu meninggalkan saya saja . Zo ? Maafkan diri ini . Saya menyentuh tangannya   sangat la sejuk dan lansung tiada respon  . Saat saya menyentuh jemarinya saya teringat perbuatan dia pada saya . " jangan hukum dia Ryna , dengar sendiri dari mulut dia "
Saya berdiri dan mula melihat wajahnya .

Saya -" bangun la Zo , saya dan anak - anak memerlukan ko disisi kami sekarang . Jangan tinggalkan kami. Maafkan saya sebap tidak percaya pada suami sendiri ."

Saya sempat menangis bila saya melihat seluruh badan , tiada tindak balas pun yang dia akan  sedar . Tolong la sedar , saya rindukan ko . Saya perlukan ko disisi saya . Disisi anak - anak saya . Diorang buntuh kasih sayang dari ko zo   masih belum terlambat .

BERSAMBUNG

MR . SOTONG 🐙🐙 SEASON TWO COMPLETEWhere stories live. Discover now