PART 12

273 27 14
                                    

       Lama mama mendiamkan diri , baru la dia memandang semula pada mama si Ryna sambil memegang tangan macik itu .
Saya tidak mahu lepaskan peluang mahu mendengar   ,

Mama -" saya rasa kan la , bukan rasa lagi tapi memang betul . Keluarga kecil si Ryna ni sudah kena hantar sesuatu! Dan pastinya memang ada kena hantar . Si Ryna seperti orang lain . Orang itu mahu kalau si Ryna membenci keluarga nya sendiri termasuk anak - anak dia . Itu sebap dia tidak dapat menerima anak - anak si Zo . Itu sebapnya , tapi siapa musuh si Ryna pula . Mungkin ada yang dengki sama si Ryna sampai dia hantar sesuatu pemisah untuk si Ryna sama anak - anak dia . "

Semua orang saling berpandangan ! Apakah benar ? Si Zo mendiamkan diri ! " kenapa dengan orang ini? Apakah dia yang menghantarnya? Kenapa dia seperti ketakutan? " kami semua terkejut bila  mama si Ryna berdiri dan menampar wajah si Zo .

Mama Ryna -" saya tahu siapa yang hantar . Ko kan ? Supaya semua ni cucu saya pergi sama ko sama tu perempuan yang ko simpan ! Arhhg ! Itu yang ko mahu kan . Ko yang hantar semua ni . "

Saya baru sedar dari terkejut melihat mama si Ryna menampar berulang - ulang . Saya mula berdiri menahan mama si Ryna agar stop perbuatannya .

Saya -" macik , macik .. ko baru sihat . Jangan la macam ni ... macik kena rehat banyak ."

Mama -" daripada masalah tambah besar apa kata saya bawa si Ryna berubat kampung ... saya bawa dia beberapa hari di kampung saya . Saya janji akan kembalikan dia seperti sedia kala , saya kasihan anak - anaknya yang rindu perhatian mama dia .

Zo -" Tidak ! Saya yang lakukan nya sendiri ! Saya yang bertangungjawap , pasal anak juga saya yang jaga diorang semua . "

Youel -" TIDAK MAHU ! SAYA MAHU MAMA JUGA "

Semua kami terkejut bila anak kecil itu berteriak tidak mahu kan ayahnya . Astaga , anak sekecil ini pun sudah pandai memilih . Si Youel dekat dengan saya . Dan memegang tangan saya .

Zo -" kenapa ni Youel , saya kan daddy ko . Lelaki itu tiada kaitan dengan Youel pun ."

Berdebar - debar saya menunggu balasan persoalan si Zo sama anaknya .

Youel -" saya tidak mahu ada daddy yang jahat , jahat sama mama . Tipu mama . Saya tidak mahu , saya mahu uncle ni sebap dia baik . Dia belikan Youel permainan . Masa youel sedih . Uncle ini yang pujuk youel . Dia yang jaga mama . Dia jaga adik sama nenek . Tapi daddy tiada dekat sini . "

Astaga ! Sememangnya anak kecil memang pandai berkata - kata jujur . Terngangga semua orang memandang ke arah saya dan si Youel . Macam saya takut pula dengan si Zo , jangan dia fikir saya ambil kesempatan tentang isteri dia itu   . ..

Mama Ryna -" Ya betul , saya minta maaf bisan , bukan ini yang saya mahukan dalam hubungan anak saya sama anak ko . Tapi kalau ko tahu sendiri apa perbuatan anak ko dibelakang anak saya pastinya sakit , saya sakit hati melihat anak saya seperti orang yang tidak siuman , kami semua di angapnya seperti tidak wujud . Dan pastinya , si Zo sama perempuan gila itu ada hantar sesuatu pada anak saya . Kalau ko mahu minta maaf Zo , saya maafkan ko tapi pulangkan anak saya yang sebenar . "

Terdiam si Zo , kalau saya pun saya akan buat perkara yang sama . Kasihan si Ryna , anak - anak dia lagi . Apa lagi anak dalam kandungan nya . Aduii .

Skip

Seperti yang mama si Ryna mahukan . Si Zo ikut juga , sepanjang perjalanan kami ke rumah si Mina . Dia menangis balik - balik cakap menyesal sebap sakitkan hati si Ryna dan tipu dia . Apa lagi penyesalan si Zo terlalu besar sebap si Ryna sekarang sedang mengandung . Dan satu perkara yang saya tidak lupakan adalah . Dia sempat mengatakan " saya menyesal menjadi suami dia Elvin , sebap saya tidak dapat menjaga dia dengan baik . Saya menipu dia dibelakang kerna hawa nafsu ! Saya sangup menyakitinya hanya sebap termakan hasutan kawan baik sendiri , kawan yang kami puja , kawan yang kami angap seperti adik beradik meminta balasan budi yang dia tolong . Saya ingin menolongnya . Tapi sesiapa pun ditempat saya pasti memilih jalan yang tidak sepatutnya . Saya menerima dan curang di belakang si Ryna hanya satu sebap . Saya diugut . Saya tidak mahu isteri dan anak saya disakiti . Tapi perempuan bodoh itu menipu saya , tengok apa dia buat . Dia hantar sesuatu pada keluarga saya . Hati saya sakit . Saya minta maaf . Tolong bagitahu pada dia Elvin . Saya minta maaf juga sebap menyusahkan ko . "

Saya tersentuh , tapi pada masa yang sama kenapa ? Kenapa tidak melaporkan pada pihak polis ! Tapi , kalau difikirkan semula ya pastinya susah kalau mengunakan ilmu hitam ... mungkin betul apa yang dikatakan oleh si Zo kalau saya ditempat dia pun pasti saya melakukan hal yang sama . Pasti ada alasan tersendiri !

Kami sampai di rumah si Mina , bila saja kami sampai si Zo sudah teriak - teriak memanggil mama si Zo ... dalam keadaan marah pintu yang berkunci itu di tendang dengan kasar sekali sampai terbuka .
Bila pintu terbuka kami berdua pun masuk ke dalam , tapi dalam keadaan itu rumah gelap gelita dan terlalu bau hanyir, apa berlaku? Bau bangkai !
Si Zo teriak memanggil nama si Mina . Tapi seorang macik keluar dari bilik bawa . Sambil memandang ke arah kami berdua , uii na seram babe ! Macam mak lampir sudah .

Zo -" Mina mana ko ? Arhhhh ? Orang tua ! Jangan sampai saya bakar rumah ini sampai hangus . Mana anak ko arh . Apa kamu buat pada keluarga saya? " 

Mama Mina -" apa ko mahu Zo? Mahu bunuh anak saya yang memang sudah mati pun . Hahha gembira ko , saya tidak sangka lelaki yang anak perempuan saya cintai datang semula . Apa mahu mu? Kalau ko mahu si Mina . Anak itu sudah mati . "

Zo -" ko ingat saya mahu sangat pada anak perempuan ko tu , saya tidak peduli pun kalau dia mati orang tua , sebap semua ini berlaku sebap dia ! Saya mahu ko tarik balik apa yang ko sudah hantar pada keluarga saya . "

Mama mina -" tidak mungkin la Zo ! Saya mahu tengok keluarga ko mati satu - satu , memang saya hantar sesuatu pada isteri ko tu . Sebap saya mahu lihat , anak - anak dan isteri ko mati pelan - pelan . Sekarang berambus .! "

Selesai saya merakamnya saya keluar dan call polis , apa lagi di dalam betul - betul membuat saya terasa mual ! Gila sangt - sangat orang tua ni . Tidak lama dari yang saya call . Polis pun datang , tidak tahu bukti kami cukup ka tidak untuk menangkap perempuan tua itu . Tapi atas bantuan jiran - jiran . Akhirnya berjaya perempuan itu ditangkap ...

Rupanya sebelum ini juga si Mina dan mamanya itu ada kegiatan penculikan ! Zo juga tidak tahu rupanya , astaga . Punya dasyat perempuan ni . Itu pun hanya sebap diorang ingin membayar hutang - hutang bapa si Mina . Dalam masa itu juga la saya rasa kasihan walaupun perasaan benci ada .

Skip

Anak - anak si Zo saya yang jaga , hantar ke sekolah , kesana sini . Tidak pa la saya ikhlas menolong sebap saya sudah menganggap si Ryna seperti adik saya . Bapa saya juga mahu menolong sebap si Zo itu adalah bekas bos dia . Mama sangup menolong hanya sebap keluarga kami perna macam ni . Iaitu kakak saya , tapi tidak sempat untuk menyelamatkan kakak saya waktu tu . Sangat terlambat , mungkin itu sebap mama sangup menolong . Kerna balas kasihan ,
Si Zo lepas kes mama si Mina di tangkap , dia berjanji tidak akan menganggu hidup si Ryna lagi termasuk anak - anak dia . Saya pula yang sedih ohh ! Tapi kami tetap berhubung dengan si Zo . Syarikatnya dibagi sama partner . Saya lagi yang menghantar si Zo ke lapangan terbang . Dia percayakan saya untuk jaga anak - anak dia .

Skip

LIMA bulan berlalu ...

Selesai beberapa bulan si Ryna dirawat dengan cara kampung akhirnya pelan - pelan dia merasa ok , seperti orang yang normal . Tapi itu la kelakuannya masih kurang siuman . Walaupun kadang - kadang saja dia melawan anak - anak dia . Tapi syukur la bukan macam sebelum ini .
Rutin harian saya , jam11 saya sudah menunggu si Youel di depan sekolah dan menghantarnya semula ke rumah si Ryna . Syukur si Ryna mahu tinggal di sebuah rumah yang perna saya beli dulu . Dekat tempat kerja kami . ( restoran ) ,
Walaupun begitu , si Ryna sudah mula tersenyum . Kandungan dia juga sudah masuk 7 bulan . Saya la yang menjadi ayah sementara . Hahaha . Berharap lepas ni semuanya baik - baik saja untuk keluarga kecil si Ryna .

BERSAMBUNG

MR . SOTONG 🐙🐙 SEASON TWO COMPLETEWhere stories live. Discover now