PART 7

651 39 0
                                    

DIA ISTERI KU

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA

PART 7

         Kaki saya berhenti melangkah bila Tuan Martin  memanggil saya untuk kedua kalinya . Puan Hertina juga sudah terduduk di kusyen sebap tanpa meminta kebenaran saya keluar . Hati saya sakit ba , sangat sakit .

" Esther ... Esther .. "

Saya memalingkan wajah saya agar dapat melihat wajah Tuan Martin aka mentua saya itu . Wajahnya kelihatan sedih , tapi pandangan itu bertukar dengan riak yang sangat marah bila melihat ke arah anaknya ...

Tuan Martin -" mungkin , Alven fikir mama sama bapa cuma main - mainkan kamu sebelum ni kan ? Cuma nak takutkan kamu . Memamg benar kami takutkan ko tapi itu la mungkin juga sebap ko ni merasa sudah kaya . Baik la . Ko sudah buat pilihan , ko kawin la dengan perempuan ini Alven , tapi menantu kesayangan kami si Esther . Tetap akan tinggal sini . Dan ko jangan pulang ke sini lagi ... saya akan lucutkan jawatan ko dan yang menggantikan ko adalah menantu saya Esther   "

Bukan saja Tuan Alven yang terkejut dengan cadangan bapanya . Mala saya sendiri , saya tidak mahu dicakap perampas . Mungkin ini la takdir saya kali ... saya mahu memintas cakap Tuan Martin . Tapi keadaan itu agak kecoh bila Puan Hertina pula mula menyampuk .

Puan Hertina -" ya Alven , kami sudah bincang tentang hal ini . Suami apa ko ni sangup mempermalukan isteri dikalangan orang ramai ! Sampai sangup menghalaunya . Ko ni tiada prikamanusian ka? Mama nak tengok pilihan kamu ni baik sangat ka atau apa . Satu sen pun lepas kamu kawin . Kami tidak akan beri , kami mahu tengok kamu bersusah paya untuk selamatkan rumah tangga kamu . Apakah benar perempuan yang ko dambakan ini benar - benar sayangkan ko ka atau pun sebap harta . Esther ... mari masuk sayang . "

Tangan saya dipegang , saya masih terkejut tentang perkara ini ...

Tuan Alven -" mama dan bapa ni sudah kenapa ? Melebih - lebih kan perempuan kampungan ini berbanding anak sendiri ! Kamu tahu sediri yang Alven memang tidak cintakan dia . So patut pun saya layan dia macam pengemis ... bodoh ! . Perempuan ni tidak layak jadi isteri saya pun . Perempuan pengotor ! "

Pak ... pak ... !!

Tamparan di wajah Tuan Alven kedengaran dipelusuk ruang tamu itu . Gila saya pula yang rasa kasihan , saya menarik Puan Hertina untuk stop perbuatan dia . Saya takut anak beranak ini akan saling membenci hanya satu sebap . Kerna mempertahankan saya yang tiada pertalian darah dengan diorang pun .

Puan Hertina -" Alven . Ko tidak akan hidup didunia ini kalau bukan sebap bapa kepada isteri ko Alven ! Pacik Erman yang selamatkan ko dari kebakaran di stor masa ko berumur 6 tahun ... sampai pacik Erman hanpir - hampir [ faham - faham la kamu kio ] sebap hanya mahu selamatkan ko . Ko tahu kenapa kami mahu kamu berdua berkawin , dan kenapa mama sama bapa mahu kamu berkawin , tengok si Esther seorang anak yang baik . Selama dengan dengan kami . Dia hormat sangat dengan kami . Dia sangup tidak meminta duit gaji . Janji dia dibenarkan tinggal dirumah ini . Ko hina dia sampai macam tu sekali Alven . Nak ko sedar ka , mama ingat pesan pacik Erman . Dia tidak perlukan duit sebagai bayaran sebap sudah selamatkan ko . Janji anak dia dijaga dengan baik kalau la pacik Erman dan macik Lisa sudah tiada , itu sebap saya kawinkan si Esther dengan ko sebap mama mahu ko lindungi dia , sebap kami juga sudah berjanji. Ko tidak tahu penderitaan dia sudah alami sayang . Belajar la untuk terima dia . Sampai bila ko mahu jadi macam ni ? Mama dan bapa cuma mahu melihat anak kami seorang ini berubah . Kami takut ko tidak sempat ."

Pada masa itu semuanya mendiamkan diri , kecuali girlfriend Tuan Alven sudah keluar rumah . Mungkin tidak sangup melayan drama yang sedang berlaku di dalam rumah ini . Saya memeluk Puan Hertina menenangkan nya ... Tuan Martin sudah memegang dadahnya ,

DIA ISTERIKU COMPLETEOù les histoires vivent. Découvrez maintenant